Téza programu
Primátor
bude s poslancami spolupracovať a spoločne sa sústrediť na samotné
riešenia. Bratislavčania si oddýchnu od nič neriešiacich hádok o tom, kto
viac Bratislave škodí. Do Bratislavy vrátim odbornosť a kvalitu.
Moje vnímanie
Odvážne
a pekne znejúce slová. Mnohí si želáme taký stav. Predpoklad, že rovnakú
filozofiu bude presadzovať aj väčšina poslancov, by som vyjadril pomerom 1 : 1.
Čo
sa týka návratu odbornosti a kvality, nepochybujem, že pri zamestnancoch sa to
môže dariť, aj preto, že v prípade sklamania sa dá dosiahnuť výmena. U volených
zástupcov je to nereálne. Nielen preto, že primátor nemá v rukách nástroj na vynucovanie
ich kvality a odbornosti, ale hlavne preto, že nie je reálne, aby poslanci boli
kvalitne a odborne pripravení pre všetky oblasti, v ktorých ich čakajú
rokovania a rozhodnutia. Mnoho z nich bude presadzovať postoje a zámery
politických subjektov, ktoré budú reprezentovať. Asi naďalej tie budú mať
prednosť.
Opatrenie programu:
„Riadiace
funkcie, vrátane manažovania mestských firiem, obsadíme profesionálmi, ktorí
prejdú transparentným výberovým konaním. V prípade mestských firiem budeme
striktne dodržiavať rozdelenie pri obsadzovaní predstavenstiev, do ktorých
prilákame špičkových odborníkov a odborníčky a pri obsadzovaní dozorných rád,
kde posilníme verejnú kontrolu.“
Pekné predsavzatie. Bez
náležitej väčšiny v MsZ nereálne. Prvú vetu vnímam ako „vyhrážku“ ľuďom, ktorí
zastávajú riadiace funkcie, ich nepriame označenie za neprofesionálov a/alebo
takých, čo sa do funkcie dostali bez transparentného výberu. Všetci v jednom
vreci.
Vnímanie oprávnenosti
výberu manažérov po voľbách v súvislosti s politickými cyklami som popísal
v závere k časti programu Primátor
a developeri.
Prekvapuje, že pri kreovaní
dozorných rád zriaďovateľ by posilnil verejnú kontrolu. Dozorná rada je orgánom
obchodnej spoločnosti na účely vnútornej kontroly so všetkým, čo sa nazýva
formálne pravidlá. Verejná kontrola je neformálna, nevyžaduje poverenie, ani
vymedzenie kontrolovaného obdobia atď. Má úplne iný spoločenský význam ako
kontrola dozornou radou.
Sľub o prilákaní špičkových
odborní(čok)(kov) pre predstavenstvá naznačuje akoby dozorné rady, ktoré ich
majú kontrolovať, nemuseli mať aspoň takú kvalitu. Aj v súvislosti s tým
neviem ako vnímať, ak v inej časti skupina Rozvoj mesta píše o nedostatku špičkových
odborníkov, veľmi ťažkom vyhľadaní a získaní do útvarov MIB a magistrátu.
Naopak, návrh skupiny
Financovanie o zriadení holdingu, aj pre umožnenie prelievania zisku
prosperujúcich spoločností na krytie potrieb menej úspešných až neúspešných,
napovedá, že by mohla stačiť jedna skupina špičkových odborníkov, ktorá bude
ťahať ekonomiku mestského holdingu.
Toto
opatrenie vnímam ako povinný tanec v rámci predvolebného marketingu. Či bude
aktuálne aj po voľbách, bude záležať od pomeru hlasov. Pri počte 24 kandidujúcich
na funkciu poslanca MsZ za Team Vallo, jeden aj na funkciu primátora, je
hypoteticky možné získať potrebnú väčšinu.
Opatrenie programu:
„S cieľom
zlepšiť a zefektívniť starostlivosť o čistotu a údržbu mesta zriadime
celomestskú akciovú spoločnosť s možnosťou pristúpenia mestských častí.
Hlavným predmetom jej činnosti bude čistenie spravovaných komunikácií, kosenie
prícestnej zelene, údržba parkovej zelene a orezy stromov, nakladanie
s odpadmi (kompostovanie bioodpadu a pod.), zimná služba na spravovaných
komunikáciách a priestranstvách. Predídeme tak často nelogickej a
chaotickej údržbe verejných priestorov a ušetríme finančné prostriedky.“
Rozumné predsavzatie. Mesto nepotrebuje čakať či mestské
časti sa pridajú. MsZ môže využiť svoje právo upraviť uznesenia, ktorými
majetok mesta zverilo do správy mestským častiam.
Opatrenie programu:
„Vznikne
neformálna pozícia nočného primátora (night mayor) zodpovedného za
starostlivosť o mesto v nočných hodinách. Medzi jeho kompetencie bude
patriť prijímanie opatrení na prevenciu konfliktov, eliminovanie hluku
a rušenia nočného kľudu.“
Podľa skupiny Správa mesta:
„Mestu
a mestským častiam chýba strategický prístup k riešeniu nočného života, ktorý
existuje a potrebuje dobre regulovaný priestor, nie zákazy.“
„RIEŠENIE: ... bude zodpovedný za koordináciu
starostlivosti o mesto v nočných hodinách. Bude využívať primárne mäkké
nástroje na riadenie nočného života v meste. Do jeho/jej kompetencií spadá
rokovanie s prevádzkovateľmi jednotlivých prevádzok, resp. s ich
zástupcami, nastavovanie pravidiel fungovania mesta v nočných hodinách, prijímanie
opatrení na prevenciu konfliktov, vrátane riadenie tímu ľudí
zaoberajúcich sa predchádzaniu a riešeniu konfliktov v teréne, eliminovanie
hluku a rušenia nočného kľudu. Nočný primátor v spolupráci s MIB pripraví
a predloží primátorovi stratégiu udržateľného rozvoja nočného života
...“
Nech som nad tým dumal tak či onak, stále mi z toho vyšla
neformálna pozícia s formálnymi oprávneniami, pôsobnosťami, ak mu ich MsZ
a/alebo primátor zverí formálnym aktom. Alebo je to myslené bez formalít len
tak? Opäť je to o teórii a ustálenej praxi v oblasti riadenia.
Ak skupina píše o využívaní „primárne mäkkých nástrojov“,
má predstavu aj o iných. Akých?
Osobitne by ma zaujímala kompetencia eliminovať hluk a
rušenie nočného pokoja. Aj tím ľudí zaoberajúcich sa predchádzaniu a riešeniu
konfliktov v teréne by si zaslúžil podrobnejší popis. Možno nie som sám, kto
nezaregistroval informáciu o jeho existencii či zriadení.
Ak sa píše o stratégii udržateľného rozvoja nočného
života, tak je zrejmé, že sa predpokladá rozvoj nočného života, len chýba, v
záujme akej časti spoločnosti je ďalší rozvoj a či ho vôbec možno dosiahnuť bez
konfliktov, ktorým sa má predchádzať.
Opatrenie programu:
„Vykonáme audit reklamných plôch,
ktorých významná časť je umiestnená na pozemkoch mesta a ukončíme ich
nájomné zmluvy.“
Opatrenie
nadmieru potrebné. Zostáva dúfať, že nájomné zmluvy neobsahujú rôzne poistky,
ktoré znemožnia dosiahnutie očisty v reálnom čase, a že „plochy“ namiesto „stavby“
sú iba omylom.
V ďalšom pokračovaní kapitola Efektívna mestská pokladnica
Vladimír Dulla
autor sa dlhodobo venuje komunálnej problematike
0 komentárov:
Zverejnenie komentára