Ing. Tatiana Kratochvílová, dopravná
inžinierka, má 30-ročnú skúsenosť práce v bratislavskej
samospráve. V roku 2015 pracovala na magistráte ako hlavná dopravná inžinierka
a viedla výstavbu Starého mosta a ďalších projektov. Po odchode z magistrátu začala organizovať cyklus diskusií Hovorme o
Bratislave, kde otvára témy, ktoré roky trápia Bratislavčanov. V komunálnych
voľbách kandiduje na starostku Petržalky.
•
Vďaka čomu a komu spustila Karlova Ves pilotný projekt rezidenčného
parkovania už v roku 2016?
Rozhodnutie o tom, že sa v
Karlovej Vsi začne realizovať rezidentský parkovací systém, urobila pani
starostka Čahojová so svojím tímom, ktorého súčasťou som bola aj ja. Ako prvá
sa zrealizovala zóna Silvánska, ako pilotný projekt. Po cca pol roku sa projekt
vyhodnotil. V prípade nespokojnosti obyvateľov zóny bola mestská časť
pripravená projekt zrušiť. Na základe spätnej väzby občanov projekt ostal
zachovaný. Druhý projekt parkovania sme zrealizovali na Dlhých dieloch na
Veternicovej a Hlaváčikovej ulici.
•
Vo verejnej diskusii sa ozývali hlasy, že za projektom nestoja žiadni
odborníci. Je to naozaj tak?
Neviem,
kto je za touto diskusiou, ale tu musím povedať, že projekt bol pripravený
autorizovaným inžinierom, riadne prerokovaný a riadne schválený. Neexistuje
vyššia alebo nižšia úroveň tohto procesu – ten je len jeden. Názor jedného z
odborníkov pána Drahovského je v článku Karlova Ves a jej parkovacia politika k decembru 2016.
Nerada by
som ale zostala len pri vyvracaní akýchsi pochybností. Je veľmi dôležité
hovoriť o tom, čo pre mesto a zdravý život v ňom, zavedenie pravidiel v
parkovaní znamená.
Doprava a
jej dopady majú zásadný vplyv na prostredie, v ktorom sa pohybujeme my, naše
deti, naši rodičia. Je všeobecne známe, že doprava má vysoký podiel na
znečistení ovzdušia a zvýšenej hlučnosti v našom meste. Dôsledkom sú
respiračné choroby, podráždenosť, poruchy spánku a depresie.
To, že
samospráva Bratislavy tento fakt neberie vážne a ignoruje zavádzanie
opatrení, ktorými by sa dopady dopravy mali zmierniť, považujem za veľký
problém. A ten začína už na úradoch, kde sa tvoria alebo schvaľujú projekty.
Stále nie je samozrejmosťou, že sa pripravujú s automatickým zapracovaním
opatrení vychádzajúcich z Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia,
alebo na základe hlukových máp. Tieto strategické materiály majú samosprávy
naviesť na správne rozhodovanie pri riešení dopadov dopravy na zdravie ľudí.
Udržateľná
doprava s opatreniami ako sú nízkoemisné zóny, preferencia mestskej hromadnej
dopravy, riadenie dopravy, parkovacia politika sa v týchto opatreniach nachádza
už roky. A už roky sa neuplatňuje. Legislatíva to podporuje tiež. Tak kde je
chyba? Som členkou pracovnej skupiny Dopravná infraštruktúra a smart cities pri
Ministerstve životného prostredia, ktorá hľadá spôsob, ako donútiť samosprávy,
aby implementovali tieto opatrenia do praxe.
Projektovanie ciest a ich opráv nemôže vyzerať tak, že sa
vylejú tony asfaltu na komunikácie, pričom sa nerozšíria
chodníky, neurobia bezbariérové úpravy, nevyznačia bus pruhy, nedoplní zeleň
a nevyriešia sa nehodové úseky. Zoberme si len železničné priecestia, na
ktorých nebezpečenstvo opakovane upozorňujú vodiči MHD. Politikom nezáleží na
bezpečnosti a zdraví obyvateľov? Mesto stratilo cit.
• Čo
podľa Tvojho názoru rozhodne o úspech či neúspechu parkovacej politiky
v hlavnom meste?
Úspechom bude to, že na
posty poslancov, starostov a primátora sa dostanú zodpovední ľudia, ktorí chápu
parkovaciu politiku ako tému, ktorú treba vyriešiť (a nie naháňať na tejto téme
politické body). Zodpovední v zmysle schopní komunikovať, hľadať spoločné
riešenia pre udržateľný rozvoj mesta a istotu v tom, že zabezpečia dôležité
služby pre Bratislavčanov. Predvolebné napádanie tejto témy zo strany osôb,
ktoré by mali byť súčasťou spoločného vedenia mesta je pre mňa nepríjemným
prekvapením. Už dopredu to signalizuje, že hľadanie zhody nemusí byť možné ani
potom, ak by sa títo ľudia dostali do vedenia samospráv naprieč Bratislavou.
Predvolebnú kampaň vidím skôr ako príležitosť poukázať na problémy, predstaviť
ich riešenia a presvedčiť občanov o ich správnosti. Symbolom hľadania
spoločného riešenia dopravy, ktorej súčasťou je parkovacia
politika, je pre mňa Matúš Vallo s projektom Plán Bratislava. Som
rada, že som sa stala jeho súčasťou.
• Aké
riešenie parkovania plánuješ ponúknuť obyvateľom Petržalky ako kandidátka na
starostku?
Trvala by
som na princípe rezidenčnej parkovacej politiky – teda zvýhodnení obyvateľov s trvalým
pobytom, pretože to je základný nástroj regulácie automobilovej dopravy.
Súčasne by som robila všetko pre skvalitňovanie mestskej hromadnej dopravy
a pre to, aby vznikali ďalšie bezpečné cyklistické a pešie trasy. Tu
je dôležité povedať, že cyklisti aj cestujúci MHD už teraz svojím rozhodnutím
necestovať autom výrazne pomáhajú znižovať množstvo vozidiel aj na petržalských
cestách.
Petržalka
pracuje na projektových dokumentáciách dopravného značenia parkovania. Až po
ich schválení bude známe, koľko je v Petržalke parkovacích miest, ale bude
známe aj to, aký veľký priestor bude určený pre bezpečný pohyb chodcov.
Podobne
postupne pracuje na parkovacích pravidlách Staré mesto a Karlova Ves. Mám
skúsenosť z pôsobenia na miestnom úrade v Karlovej Vsi, kde som bola pri
zavádzaní dvoch pilotných zón na Veternicovej a na Silvánskej ulici. Bezplatné
rezidentské karty som vydávala ja a aj keď to bolo pomerne náročné (vydala
som ich asi 1000 kusov), bola to mimoriadne cenná skúsenosť. Bol to
vlastne prieskum o tom, ako ľudia uvažujú o parkovaní, aké je podľa nich
riešenie parkovania, ale hlavne som zistila, že pre mnohých obyvateľov je na prvom mieste bezpečný pohyb detí, starších
ľudí, bezbariérovosť, kvalitný verejný priestor, až potom obava o to, kde
zaparkujú auto.
Je
pravdou, že po zavedení parkovacích pravidiel sa počet parkovísk zníži, pretože
sa nebude dať parkovať kdekoľvek, ale parkovanie pre rezidentov bude
jednoduchšie. Zavedenie regulovaného parkovania zabezpečí zníženie počtu
vozidiel v uliciach. Tak je to aj inde vo svete.
Ak by som
teda o parkovaní v Petržalke rozhodovala ja, najprv by sme v uliciach dôkladne
určili priestor na parkovanie. Rezidenčné karty by sa zaviedli až v druhom
kroku. Súčasťou prvého kroku by bola aj snaha dohodnúť sa s majiteľmi iných
parkovacích plôch, na ich využívaní vo večerných hodinách a cez víkendy.
•
Budeš v Petržalke presadzovať model bezplatného / plateného rezidenčného
parkovania?
Plán
Bratislava rieši spoplatňovanie – teda zavádzanie zón – len na miestach, kde je
problém zaparkovať a v čase, kedy je problém zaparkovať. Sme za férové,
jednoduché, regulované parkovanie. Rezident platí ročný poplatok, nerezident v
rezidenčnej zóne hodinovú sadzbu. Chceme si byť istí, že rezident zaparkuje v
blízkosti svojho bydliska. Takto to vidíme z odborného pohľadu. Výška poplatku
bude vecou politickej dohody.
• Ďakujem za rozhovor.
Zhováral sa Miro Ščibrany
OZ račan.sk
Súvisiaci článok:
Únia zlyháva v boji proti znečistenému ovzdušiu. Čo urobí Slovensko?
„V dôsledku znečistenia okolitého ovzdušia pripadá v Únii v priemere 0,7 strateného roka života na sto obyvateľov. Slovensko dosahuje dvojnásobok európskeho priemeru – 1,4 roka.“
Únia zlyháva v boji proti znečistenému ovzdušiu. Čo urobí Slovensko?
„V dôsledku znečistenia okolitého ovzdušia pripadá v Únii v priemere 0,7 strateného roka života na sto obyvateľov. Slovensko dosahuje dvojnásobok európskeho priemeru – 1,4 roka.“
0 komentárov:
Zverejnenie komentára