Ráno okolo ôsmej idem na električku na zástavku
Záhumenice. Idem tam a nie na Detviansku, lebo tam už býva električka
plná. Obsadím si flek v zadnom „oblúku električky“, kde sa dá stáť bez
nárazov a drganíc od ostatných ľudí.
Ak idem s manželkou a električka má dvojsedadlá, tak
sa vačšinou snažíme obsadiť niektoré z nich. Cesta na Floriánske je dlhá
a cestou sa v električke premelie veľa ľudí. Niekedy sa to nezaobíde
bez tlačenice a la intráky. Ja mám to „šťastie“, že bývam blízko konečnej,
no ľudia ďalej smerom do mesta ho nemajú. Práve tlačenica je jedným z dôvodov,
prečo ľudia neradi cestujú s MHD, a preto stoja s autom
v zápchach. Prečo však ľudia musia toto zažívať každé ráno?
Počet obyvateľov v Rači
pribúda, ale pracovné miesta pribúdajú v centre mesta. Ľudia
cestujúci z Jura a Pezinka odparkovávajú svoje
autá v Rači a prestupujú na MHD. (Toto je chvályhodné a oceňujem, že
nezahusťujú dopravu v centre.) Rovnako v Rači vystupujú aj
z autobusov SAD a prestupujú na MHD. Na ŽST Vinohrady vystupujú
z vlakov ľudia, pričom niektorí dochádzajú až z Považia. A vlak má
teda o dosť viac vozňov ako električka. Električka z Rače je asi
najvýznamnejšia tepna MHD v Bratislave a je k tomu adekvátne
vyťažená.
Odchody električiek č. 5 z
konečnej vyzerajú nasledovne. Trojka chodí s ňou presne na striedačku.
Dopyt po električkách kolíše, no
tie jazdia celý deň s rovnakým intervalom. Tu leží problém. Aj trojka aj
päťka chodia 7,5-krát za hodinu, spolu je to 15-krát za hodinu. Alebo opačne,
električka príde každé 4 minúty. Ráno je to málo, na obed je to zbytočný luxus.
Prvé a očividné riešenie by
mohlo byť, že ráno by malo jazdiť 20 električiek za hodinu, a na obed by
malo jazdiť len 10 za hodinu. Veľa autobusov tak jazdí. A ešte by sa
minulo menej elektriny. Má to však aj nevýhody, kvôli ktorým to DPB nespravil.
Resp. nemá záujem spraviť, alebo sa sústavným zanedbávaním dostal do stavu, v
ktorom to už nevie spraviť. Na to, aby mohli chodiť električky častejšie, by
potrebovali viac električiek a šoférov. Teraz musí jazdiť 14 pätiek
a 15 „trojko-osmičiek“. Na zvýšenie intervalu by muselo jazdiť o 10
električiek viac. Predpokladám, že DPB tie električky nemá, staré sú nepojazdné
a nové sa nekúpili.
Iná možnosť by bola zvýšiť
množstvo ľudí, ktoré odvezie jeden spoj. Ale zapojiť 3 vozne električiek za
sebou sa asi nedá kvôli dĺžke nástupíšť. Sľubne v tomto ohľade vyzerá
nákup nových električiek, dúfam, že ich kapacita bude vyššia ako súčasných. No
tieto nenahradia všetky staré, a každá mestská časť bude chcieť, aby nové
električky chodili práve k nim.
Východiskom z tejto situácie
by bolo pozrieť sa, prečo musia byť trasy 5, 3 navrhnuté tak, ako sú. Predsa
90% cestujúcich z Rače vystupuje okolo Račianskeho mýta, len málo ľudí ide
do Dúbravky. Keby sa električky otáčali na námestí SNP do Rače, tak by spravili
jazdu dvakrát rýchlejšie a stačilo by menej električiek na zvýšenie
intervalu. Tu však predpokladám, že podobný problém riešia aj iné mestské časti
a zhustiť interval treba všade.
Čo sa dá teda urobiť teraz
a čo by sa malo urobiť do budúcnosti:
1. Pokúsiť sa poopravovať
vyradené električky a jazdiť s nimi v ranných hodinách, aby boli
intervaly častejšie.
2. Požadovať od developerov,
ktorí zahusťujú zástavbou Bratislavu, aby prispeli na nákup nových električiek
pre DPB. A tiež, zefektívniť chod DPB. Sú tam veľké straty peňazí, za
ktoré sme už dávno mohli mať veľa nových električiek.
3. Električka č. 6 by nemusela
vyrážať presne podľa grafikonu, ale počas príchodu vlaku na ŽST Vinohrady by
počkala, kým sa naplní ľuďmi, až potom vyrazí. Odľahčila by električky
z Rače o ľudí z vlaku. Obecne, na ten účel je tam prevádzkované
obratisko.
4. Téma, ktorá bola načrtnutá
v článku na Trende – rozložiť nával ľudí v električke na iné časy.
Akurát nie cestovným zadarmo. Stačilo by zrušiť dôchodcovskú zľavu na cestovné
od 7:00 do 9:00. Je to síce sociálne necitlivé, ale dôchodcovia majú čas na to,
aby cestovali v inú dennú dobu. Dá sa tým získať možno aj 10% viac
kapacity v špičke.
5. Vybudovať prímestský vlakový
systém, ako viedenské S-Bahn, kde by mohol človek nastúpiť či už
v Pezinku, alebo Rači a vystúpiť hoc aj v Petržalke.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára