Rozhovor
s kandidátom na poslanca Mestského zastupiteľstva hl. mesta Bratislavy
a Miestneho zastupiteľstva Bratislava – Rača.
Róbert Pajdlhauser (51), manažér
logistiky; od roku 2014 poslanec MZ Bratislava-Rača za volebný obvod Rača; člen
Rady miestneho zastupiteľstva, Komisie finančnej a majetkovej, Komisie
školskej, kultúrnej, športovej a pre podporu podnikania
a vinohradníctva, Komisie mandátovej, Komisie životného prostredia, výstavby,
územného plánu a dopravy, rady školy MŠ Tbiliská a MŠ Barónka.
• Ako hodnotíš uplynulé štyri roky? Čo konkrétne
sa ti podarilo presadiť?
Do
komunálnej politiky som vstúpil pred štyrmi rokmi ako nováčik po rokoch praxe
v súkromnom sektore. Fungovanie samosprávy je na míle vzdialené od
fungovania súkromných spoločností. Všetko trvá akosi dlhšie, správa veci
verejných je v Bratislave značne komplikovaná, kompetencie sú rozdelené.
Keď
som kandidoval a bol zvolený za miestneho poslanca v Rači, bol som plný
entuziazmu, koľko toho urobím. No nie je to také jednoduché. Vyštudoval som
technické smery, tak použijem slová, ktoré vyslovil Archimedes: „Dajte mi pevný
bod vo vesmíre a pohnem Zemou.“ V komunálnej politike je pevným bodom miestne
zastupiteľstvo, pákou starosta, spolu môžu riešiť problémy Zeme (teda obce či
mestskej časti). Ak táto jednoduchá mechanika funguje, všetko ide ľahšie. Ak
však bod nie je dosť pevný, alebo sa páka o neho neopiera, s ničím
nepohnete. Moc má miestne zastupiteľstvo a starosta, poslanec sám
o sebe je len občan ako každý iný.
Stal
som sa súčasťou posádky lode, ktorá sa skladala z nováčikov ako aj zo
starých harcovníkov. Pasažieri nám dali dôveru, tak sme odhodlane vyplávali. Kurz
našej lode už bol prednastavený pripraveným rozpočtom na rok 2015
a rozpracovanými projektmi. Hlavným smerom boli rekonštrukcie
a zvyšovanie kapacít materských škôlok a škôl i denný stacionár
pre seniorov. Tomuto trendu a potrebe nahrávali aj výzvy kryté európskymi
peniazmi. Mohol by som si teraz zobrať na pomoc rozpočty 2014 až 2018, ich
ciele, kapitálové výdavky a ich plnenie. Vypísal by som desiatky vydarených
projektov od drobných až po státisícové. Uvediem len zopár: amfiteáter, rekonštrukcie
a rozšírenie kapacít MŠ Gelnická, MŠ Tbiliská, ZŠ Tbiliská, MŠ Barónka,
MŠ Pri Šajbách, rekonštrukcie detských ihrísk na Karpatskom námestí, Sklabinskej, Plickovej, Hagarovej, Hubeného a Kadnárovej
ulici, v areáli detských jaslí na Tbiliskej ulici, vybudovanie denného stacionára pre
seniorov. Ale myslím, že tam tvoja otázka nesmerovala, skôr si mal na mysli,
ako som ovplyvnil smerovanie lode, znížil náklady na plavbu a zlepšil komfort
pasažierov.
Zorientovať
sa a posadiť sa do stoličky poslanca nie je jednoduché, problémy na seba
nenechajú dlho čakať, a to aj také, o akých ste ako občan netušili.
Hneď v prvom roku som sa začal angažovať v otázke narastajúcich problémov
s údržbou ciest a zelene. Spolu s kolegyňou Dagmar Gelingerovou som inicioval
kontrolný deň na oddelení čistoty.
Zázemie pre pracovníkov, šatne, kuchynka, sociálne zariadenie boli nevyhovujúce.
Technické vybavenie a vozový park mal exempláre hodné múzea. Pán, ktorý
toto oddeleniu viedol, odchádzal do dôchodku a svoje know-how si zobral so
sebou. V snahe zlepšiť fungovanie oddelenia som urobil prieskum trhu
s komunálnou technikou, analyzoval finančnú náročnosť a možnosti
financovania, presadil som navýšenie rozpočtu na obnovu techniky tohto
oddelenia. V súčasnosti dochádza k jeho postupnej obnove.
Snažil
som sa presadiť presun tohto oddelenia zo sídliska do haly na ulici Pri Šajbách,
kde by ľudia aj technika boli v jednom objekte a nie roztrúsení po Rači v troch
budovách. Žiaľ, komplikované vzťahy s mestom a jeho majetkom to
neumožnili. Začala sa aspoň rekonštrukcia personálneho zázemia pri Bille.
V tomto priestore si ja osobne viem predstaviť parkovisko alebo parkovací
dom. Túto myšlienku neopúšťam, nakoľko problémy s dodávateľom stavby
rekonštrukciu zastavili.
Žiadal
som o vypracovanie materiálu stratégie (plánu) obnovy oddelenia čistoty po
stránke technickej a štrukturálno-personálnej, plán letnej a zimnej
údržby s pasportom zelených plôch, ciest a chodníkov, analýzu vlastnej
nákladovosti a schopnosti zabezpečiť tieto služby. Zvlášť po zmene zákona,
ktorý ukladá povinnosť miestnej časti zabezpečiť schodnosť chodníkov
v plnom rozsahu. Materiál uzrel svetlo sveta, nie je dokonalý, ale dá sa
na ňom stavať.
Parkovacia politika je téma, ktorá dlhodobo
zvyšuje tlak vlastníkom vozidiel. Je to moja volebná téma a ľutujem, že
ňou musí byť aj v ďalších voľbách. Prvou vecou v tomto projekte, čo som
presadil, bolo vytvorenie samostatnej položky v rozpočte, do ktorej plynú
príjmy z prenájmov parkovacích miest a tieto prostriedky sa účelovo
používajú (resp. mali by sa) na obnovu parkovísk, ich výstavbu, vyznačovanie
a pasportizáciu miest. Toto bol prvý krok k parkovacej politike. Tým
druhým bolo prijatie uznesenia nášho miestneho zastupiteľstva o zavedení
parkovacej politiky. Ďalším administratívnym krokom malo byť odsúhlasenie
spustenia projektu na mestskom zastupiteľstve, jeho koordinácia a zastrešenie.
Pre nezhody medzi primátorom a mestskými poslancami to tam zamrzlo na celé
roky. V Rači sme spustili vyznačovanie parkovacích miest a tým
zreálňovanie ich počtu.
Kontajnerové stojiská. Rača dlhodobo viedla v rozpočte
položku na podporu výstavby a rekonštrukcie kontajnerových stojísk bez
čerpania na daný účel. Proste správcovia či vlastníci bytov sa nemali odvahu
pustiť do administratívnej obludy. Mnohí síce kontajnerové stojiská rekonštruovali,
no investovali peniaze do majetku nikoho. Pustil som sa do toho a na
Záhumeniciach je prvé legálne stojisko, ktoré stojí na vysporiadanom pozemku. Dnes
už vlastníci dostali podporu od mestskej časti a investovali do stavby,
ktorá je ich. Vec komplikovalo mesto, trvalo dva roky, kým bola uzavretá
nájomná zmluva k pozemku. Tak isto sa tu prejavila nekoncepčnosť
a chaos na meste.
V
oblasti dopravy som ako motorista
dobre znalý domácich pomerov, viackrát som riešil dopravné situácie a postupoval
návrhy na odbornú dopravnú komisiu na bratislavský magistrát, ktorá je
v tejto veci kompetentná. Nechýbali ani kuriózne situácie, kedy sa na
základe petícií menila jednosmerka na jednej ulici trikrát za rok. Keď sa ľudia
nevedia dohodnúť, aj také veci sa stávajú.
Opravu
pochôdznej terasy na Karpatskom námestí už
v minulom volebnom období poslanci schválili formou participácie mestskej
časti na jej oprave, no realizácia zaspala. Dôvodom sú porevolučné neporiadky
pri prevode bytov a nebytových priestorov. Združená investícia si vyžadovala
aj peniaze od vlastníkov bytov z ich fondu opráv. Spolu s poslancom
Máriom Khandlom sme absolvovali množstvo stretnutí s pracovníkmi miestneho
úradu, projektantom, právnikom, dodávateľom a poslancami mestského
zastupiteľstva. Podarilo sa opraviť dve tretiny plôch pochôdznych terás.
Nový výbeh pre psov sa mi podarilo do
rozpočtu zaradiť až na druhý pokus. Vyrastal
som na račianskom dvore, ako chlapec som vždy mal nejakého chlpáča, preto
chápem potreby a požiadavky psíčkarov. Realizácia nového výbehu však zatiaľ
viazne.
Dostupnosť poštových
služieb
v posledných rokoch trápi Račanov. Po zrušení prevádzky na Rendezi a obmedzení
prevádzky v Krasňanoch stúpol nápor na poštu v Rači. V kritických
dátumoch sa občania sťažujú na neúmerne dlhé rady. Slovenská pošta je
podnikateľský subjekt, nijakým spôsobom nepodlieha mestskej časti, napriek tomu
sme s Dagmar Gelingerovou navštívili vedúceho pošty, rozobrali jeho možnosti situáciu riešiť
a následne požiadali o stretnutie s vedením centrály Slovenskej
pošty. Stretnutie sa uskutočnilo v Rači s riaditeľkou a supervízorom
Centra regionálneho predaja a prevádzky Bratislava a boli prijaté viaceré
opatrenia. Pošta navýšila tabuľkové miesta, no pracovníci chýbajú pre nezáujem,
ako v mnohých iných častiach Bratislavy. Diskutovali sme aj o možnostiach
podávania hromadných listových firemných zásielok, ktoré zdržujú vybavovanie
občanov, ako aj o zavedení platobných terminálov či balíkomatov pre príjem
a výdaj balíkov, keďže enormne narástol príjem drobných balíčkov tovarových
zásielok z Číny, o nutnosti opraviť schodisko, vchodové dvere (už vymenené), o estetických i funkčných úpravách
interiéru (klimatizácia v mieste čakania klientov, nové sedenie,
elektronický vyvolávací systém). Oblastná riaditeľka pošty bola skutočne ústretová
a chce postupnými krokmi v rámci rozpočtových a technických
možnosti pomôcť.
Nedostatok lekárov v našich
zdravotných strediskách nie je novinkou. Počet obyvateľov narástol, rajónnych
pacientov pribúda. Preto som rád, že som mal tú česť stretnúť sa s pani
doktorkou Baníkovou a utvrdiť ju v rozhodnutí mať pediatrickú
ambulanciu práve v Krasňanoch. S druhou pani doktorkou som také
šťastie nemal – stala sa šťastnou mamičkou. Malo ísť o obsadenie
ambulancie praktického lekára na zdravotnom stredisku na Tbiliskej.
Čo sa týka novej
výstavby,
podal som pripomienky a zúčastnil som sa prerokovaní EIA a neverejných
prerokovaní v projektoch Račany Rosso, Dolný Slanec, Rínok Rača, pomáhal som
občanom pri zbieraní podpisov na petíciu na zníženie objemu daného projektu. Navrhol
som posilniť stavebné oddelenie s cieľom pripraviť riešenia na smerovanie
urbanizácie v rozvojových územiach, v záhradkárskych
a rekreačných oblastiach, zahájiť územne plány zón oblastí, ktoré sú už
v územnom pláne určené na výstavbu, no táto ešte nebola zahájená. Výstavbu
musíme smerovať k nízkopodlažnej s nižšou zastavanosťou,
k rodinným domom, vinohradníckym usadlostiam za presne stanovených
podmienok.
Ako členovi školských
rád sa
mi podarilo spolu s pani riaditeľkou Zuzanou Krečmerovou Sallemovou
zabezpečiť výmenu podláh v materskej škole Tbiliská, zakúpiť práčku, sušičku
a viaceré zariadenia do kuchyne, bola zahájená rekonštrukcia chodníkov
v areáli. Pravidelne som sa zúčastňoval kontrolných dní počas rekonštrukcie
materskej školy na Barónke, čo prinieslo svoje ovocie. S pani riaditeľkou
Stanislavou Mazáčkovou sme nástojili na prácach, ktoré mnohé neboli na počiatku v pláne,
ale podľa nás vyplynuli zo zistení pri rekonštrukcii. Nechceli sme mať škôlku
dvoch svetov, prízemie z roku 1975 a poschodie z roku 2017. Dnes
je škôlka kompletne vynovená.
• Strana NOVA, ktorej si predstaviteľom,
preferovala pred štyrmi rokmi za starostu Petra Pilinského. Čím sklamal jej
dôveru?
Hnutie
NOVA patrí do stredopravého politického spektra, má snahu spájať pravicové sily
a vytvoriť alternatívu voči strane Smer na rôznych úrovniach. Strana zelených bola
v roku 2014 súčasťou našej koalície, preto sme podporili jej predstaviteľa
Petra Pilinského, ktorý v súčasnosti kandiduje ako nezávislý. Pre tieto
voľby sa nám podarilo spojiť sedem politických strán a hnutí na miestnej i
mestskej úrovni. Pokračujeme tak v úspešnom trende z vlaňajších krajských
volieb. Verím, že to občania ocenia svojimi hlasmi a bude to dobrý signál
pre voľby parlamentné – jasná odpoveď, aká je alternatíva pre Slovensko. V rámci aktuálnej koalície podporujeme na post
račianskeho starostu Moniku Luknárovú.
• Čo vravíš na kritiku, že ty a väčšina
iných poslancov sa málokedy zapájate do diskusii na facebooku? Sú poslanecké
dni dostatočným verejným fórom na súčasnú dobu?
Už som spomenul moje poslanecké návrhy a
úspešné aktivity. Za mňa hovorí reálny výkon, nie mudrovanie na Facebooku. Facebook
Raču rozdeľuje na dve skupiny priaznivcov dvoch politických oponentov. Politické
debaty v značnej miere a obzvlášť pred voľbami končia šarvátkami bez
riešení. Zneužíva sa aj anonymita diskutujúcich. Ja by som bol rád, aby sa
obyvatelia Rače spájali, to je aj cieľom našej kandidátky pre komunálne voľby
2018. Samozrejme debaty sledujem a riešenia hľadám s kolegami
poslancami v komisiách miestneho zastupiteľstva, tam, kam patria. Obzvlášť
si vážim prácu finančnej komisie MZ Rača – spojenie skúsenosti, odbornosti,
racionality a konsenzu.
• Čo vnímaš
ako najväčšie problémy Rače a ako by si chcel prispieť k ich
riešeniu?
Bratislava
a jej región patrí k bohatým a dynamickým regiónom v EÚ
s nízkou mierou nezamestnanosti. To prináša dopyt po ľudských zdrojoch, po
tovaroch, službách a najmä zvýšený dopyt po bytoch. Infraštruktúra je desiatky
rokov podvyživená, stavebný boom enormný. Developing Raču zovretú medzi Malé
Karpaty a železnicu neobišiel. Raču s mestom spája jediná dopravná tepna
– Račianska ulica, ktorú využívajú aj obyvatelia priľahlých obcí a
mestskej časti Nové Mesto. Nedostatočná verejná doprava a ekonomický rast
priniesol rast motorizácie obyvateľov. Dennou realitou sú nekonečné kolóny
vlečúcich sa vozidiel a zaparkovať auto je strategická bojová hra bez
víťaza.
Rača
v súčasnosti opäť zažíva nárast pôrodnosti. Dnes je v Rači 1,77 dieťaťa na
jeden manželský pár, v porevolučnom období to bolo 0,7 dieťaťa, tým narastá
dopyt po materských a základných školách. V terajšom volebnom období sme
rekonštruovali a zvyšovali kapacity materských škôl. Mysleli sme, že dopyt
uspokojíme a presmerujeme investície do iných oblastí, no nestalo sa.
Musíme v riešení škôlok a škôl pre občanov s trvalým pobytom v Rači pokračovať.
Podľa dostupných analýz tento „baby boom“ bude trvať päť až desať rokov a potom
sa zastaví. Obozretnosť pri tejto téme je preto namieste, musíme zvážiť všetky
možnosti – výstavbu, prenájom, finančné príspevky pre deti v súkromných
škôlkach. V tomto roku bol školským oddelením k tejto téme spracovaný
materiál, na ktorom som sa podieľal ja i ďalší poslanci. V prvom rade však
ĎAKUJEM dámam zo školského oddelenia. Materiál spracúva viaceré varianty od
vlastnej výstavby až po využite nadbytočných kapacít stredných škôl vo
vlastníctve bratislavského kraja.
Pociťujem
dlh voči mládeži a seniorom. V ďalšom volebnom období preto budem
podporovať výstavbu ihrísk a športovísk pre mládež (basketbal, street workout, skatepark), rozvoj služieb a terénnej
práce pre seniorov, navyšovanie kapacít denných stacionárov a domovov sociálnych
služieb.
Rád
by som presadil (zaviedol) račiansku linku MHD, ktorá by zabezpečila vnútornú
dopravnú mobilitu pre občanov Rači, Krasňan a Rendezu. Linka by spájala pre
život obyvateľov dôležité body: škôlky, školy, zdravotné a kultúrne strediská,
miestny úrad, poštu, nákupne centrá. Táto linka by sa vyhýbala pohybu po
Račianskej, Žitnej a Púchovskej ulici. Pomohla by školákom, mamičkám
a seniorom pri ich dennom režime.
• Pokračuje
nežiadúci stavebný boom. Kto je zaň zodpovedný a ako proti nemu bojovať?
Skúsenosť
za toto volebné obdobie mi ukázala, že väčšinou, keď sa začne skloňovať slovo
bojovať proti developingu, nežiaducemu stavebnému boomu, je už dávno po boji. Bavíme
sa iba o malých kozmetických ústupkoch ťažko vydolovaných u developera,
obštrukciách, prieťahoch – minutých peniazoch, škrípaní zubov na oboch stranách
a nenaplnených očakávaniach občana. Občan vinní poslancov za úkony
stavebného úradu, na ktorý nemajú žiaden dosah a stavebný úrad sa riadi
stavebným zákonom z doby pionierskych šatiek. Stavebný zákon sa odvoláva
na územný plán schválený mestským zastupiteľstvom pred desiatimi rokmi. Delená
kompetencia medzi mesto a miestnu časť, kde mesto vydáva územné
rozhodnutie o umiestnení stavby, miestna časť stavebné povolenie a o
odvolaní voči nemu rozhoduje Okresný úrad. Rača v tomto byrokratickom postupe
často ťahá za kratší koniec. Stavebný úrad v Rači vydá rozhodnutie,
stavebník sa odvolá a okresný úrad povolí. V prípade veľkých projektov vstúpi
do hry ešte aj štát so štatútom „významnej investície“ a sme bezmocní.
Vymožiteľnosť práva je obohratá platňa. Navyše súčasný primátor chce len jediný
celomestský stavebný úrad. Zmeny a doplnky územného plánu boli na mestskom
zastupiteľstve primátorom stiahnuté pre nevôľu poslancov, ktorí ich nemohli
naštudovať z dôvodu neprístupnosti materiálov. V pléne sa hovorilo
o zahájení tvorby úplne nového územného plánu mesta Bratislavy v ďalšom
volebnom období s tým, že čas jeho spracovania trvá dlhšie ako jedno
volebné obdobie. Vzniká tak priestor pre ďalšie problémy. Treba sa dohodnúť na výškovom
strope budov, kompetenciách, novom stavebnom zákone. Na miestnej úrovni na
územných plánoch zón odvíjajúcich sa od územného plánu mesta, avšak
rešpektujúce miestne potreby. Poďme voliť ľudí, ktorí sa chcú dohodnúť na
všetkých úrovniach v prospech občana a zlomiť dnešnú nemohúcnosť
mesta. Zjednodušme stavebné konanie a buďme prísni k porušovateľom
zákona. Prehľadnosť pravidiel pomôže občanom. V ostatnom čase bol
s veľkým nadšením zavedený poplatok za rozvoj, ktorý mal pomôcť mestu a miestnym
častiam. No už pri schvaľovaní sa stal dôvodom na spory mesta a mestských
častí. Nasledovali spory pri projektoch presahujúcich jednu mestskú časť.
Príjmy z poplatku zatiaľ nie sú také, aké sa očakávali. Dnes je jasné, že
je to púder na vyrážku a nie antibiotikum na infekciu.
• V rozhovore pre račan.sk ťa starosta
zaradil k skupinke údajne zodpovednej za výstavbu ďalšej budovy namiesto
parku pri RNR. Čím si to vysvetľuješ a aký je tvoj pohľad na vec?
Už
som spomínal facebookových priaznivcov dvoch politických rivalov v Rači, ktorí
neznášajú najmä to, že by niekto mohol mať iný názor než oni. Názor, ktorý nemá
čiernobiele videnie a odmieta sa podieľať na delení Račanov. Jedna strana
ma obvinila z blokovania zámeny pozemkov a priaznivci druhej
z nadržania developerovi. Odkázal som im, nech sa dohodnú, lebo to znie
protichodne a tým pádom nedôveryhodne a trápne. Vnímal som to ako
videnie cez politický flexaret. Vždy som bol za park a kto sa so mnou
stretol a na túto tému sa rozprával, vie a pozná môj postoj. Postoj
racionálny, pragmatický a doložiteľný hlasovaním a doplňujúcim návrhom na
miestnom zastupiteľstve z 8. marca 2016 (bod 14., hlasovanie 18).
Na tomto zastupiteľstve, na základe stretnutí s občanmi na domových
schôdzach, ako aj na verejnom zhromaždení a následne aj zástupcom komisie,
ktorá vzišla zo zhromaždenia pánom Viktorom Bielkom, som pozmeňovacím návrhom
vyňal pozemky, ktoré tvoria ochranný pás zelene medzi Závadskou a RNR, aby
sa tam nič nemohlo stavať. Ostatné pozemky boli hlasovaním vrátené mestu pre
účely zámeny. Jasnou prevahou 11 ZA, 2 NEHLASOVALI, 2 NEPRÍTOMNÍ. Akákoľvek
špekulácia k pomerom a hodnote pozemkov je na miestnej úrovni
zbytočná. Boli to pozemky vo vlastníctve mesta Bratislava, o zámene
ktorých môžu rozhodnúť výhradne mestskí poslanci. Račianski miestni poslanci sa
vyjadrili jasne a zablokovať zámenu z kompetenčného hľadiska nemohli.
Račania doplatili na „nezávislosť“ niektorých mestských poslancov, neúčasť
poslancov, neznalosť lokálnych pomerov, ako aj veštby niektorých hlučných
prorokov. Títo veštili, že stavba tam nikdy nebude, lebo tam nemôže byť, ale stavba
tam stojí a všetci sme nešťastní. Obhajoba výhodnosťou či nevýhodnosťou
zámeny je čisto hypotetická a úspora pre mesto je nezhmotnená fikcia.
Doplatili obyvatelia Rače, ktorí prišli o životný priestor. Čo však fikcia
nie je, že mesto mnohé pozemky, majetky, nadobudlo ako dedičstvo po socializme
na základe dekrétov o znárodnení, zabavení a „dobrovoľných“ výkupov za ceny od
0,30 – 15 Kčs. Preto si myslím, že nakladanie s pozemkami by sa malo
riešiť na miestnej úrovni, kde to majú ľudia ešte v pamäti.
• Pálčivou
témou je doprava. Ako často využívaš MHD a BID? Sú nastavené optimálne?
Doprava
je pálčivou témou a určite nie na jedno volebne obdobie. Skloňuje sa vo
všetkých pádoch pred každými voľbami. Téma na diplomovku s neobmedzeným
počtom strán J. Všetci o nej
hovoríme v podstate o tom istom s malými obmenami. Príčiny sú
jasné – neriadená urbanizácia postavená na starej infraštruktúre. Bratislava je
rozlohou ako Viedeň, no má iba tretinu obyvateľov. Stavebný boom
v mestských častiach, obciach a satelitných mestečkách pri Bratislave vyvolal
potrebu rýchleho presunu ľudí na relatívne veľké vzdialenosti. Pri súčasnom
stave hromadnej dopravy si mnohí celkom pochopiteľne vybrali vlastné motorové
vozidlo. Táto doprava však vytvára tlak na ekológiu, je požieračom času, nervov
a peňazí. Ako miestny a mestský poslanec budem presadzovať preferenciu
električiek, rozvoj vlakovej dopravy, vytváranie bezkolíznych križovatiek a predĺženie
električkových tratí, ich napojenie na prímestské vlaky, budovanie
záchytných parkovísk pri konečných električiek a železničných staniciach,
ktoré už fungujú a budujú sa v blízkych obciach vo Svätom Jure, Pezinku,
Ivanke pri Dunaji. Musíme oprášiť projekt Filiálka s úpravami
a technickými riešeniami umožňujúcimi zapustenie koľajiska a stanice
pod zem pre bezkolíznosť s automobilovou dopravou. Priestor vidím aj vo
vytvorení nového cestného koridoru paralelného k Račianskej ulici spájajúceho Palmu,
Žabí majer, Matador obnova, bývalé družstvo (dnes Villa Víno Rača), bývalý
mäsokombinát (dnes logistické centrum), Benzinol smerom na Svätý Jur
a budúci obchvat Bratislavy D4, s možnosťou napojenia a výstavbu
radiál Tomášikova, Bojnická, (nová) Dopravná, Rybničná, samozrejme
s vetvami Krasňany, Rača. Tým sa do veľkej miery odľahčí doprava na Račianskej
ulici. Posilniť treba aj železničné spojenia po vzore nového prepojenia Rače a
Lamača. Veľmi dôležité je neustále propagovať staré ako aj novovzniknuté
prepojenia médiami a aplikáciami v mobilných telefónoch.
Pohybujem
sa väčšinou po Rači a tak len niekoľkokrát za týždeň využívam električkové
spojenie do centra a Petržalky.
• Súčasní mestskí poslanci sa s primátorom
Nesrovnalom nevedia dohodnúť na podmienkach spustenia parkovacej politiky na
území mesta. Aká je tvoja predstava?
Parkovaciu
politiku som už spomínal, je to nutnosť dnešného dňa. Rača už prvé kroky
urobila. Poslanci prijali uznesenie o zavedení parkovacej politiky. Začali
sme vyznačovať parkovacie miesta v lokalitách, kde je problém najviac vypuklý.
Získame tým informácie o počte regulárnych parkovacích miest v danej
lokalite. Verím, že po voľbách sa stretnú v mestskom zastupiteľstve
poslanci, ktorí budú chcieť parkovaciu politiku posunúť ďalej. Sám sa
o post mestského poslanca uchádzam a v otázke parkovacej politiky sa
mienim angažovať. Ak sa spoločná mestská parkovacia politika v najbližšej dobe
neposunie ďalej, mala by ísť Rača svojou cestou. Tá bude asi dlhšia a náročnejšia
na financovanie, ale umožní spustiť skúšobný režim menej stresujúci pre
rezidentov. Vytvorí sa mapa parkovacích miest a vozidiel v lokalite,
prebytok či nedostatok miest. V skúšobných lokalitách budú požiadaní o spoluprácu
rezidenti, s ktorými sa bude konzultovať režim a fungovanie parkovania.
Budú sa hľadať cesty, či je možné potreby uspokojiť, ako a za akú cenu.
• Rekonštrukciu by si zaslúžilo viacero
magistrátnych ciest na území Rače. Ktoré z nich by si v prípade
zvolenia za mestského poslanca prioritne presadzoval zaradiť do rozpočtu?
Obnova
rekonštrukcia vozoviek, či už s podkladovými vrstvami alebo len
asfaltového koberca, by mala prebiehať na pravidelnej báze podľa plánu obnovy,
podľa aktuálnych potrieb, vyťaženosti a dôležitosti pre obslužnosť
občanov. Nie podľa toho, či je alebo nie je volebný rok. Za posledných päť
mesiacov sa vyasfaltovalo viac ako za ostatných „15“ rokov. No tento šprint je
aj vidieť na kvalite ich zhotovenia. V každom prípade treba poďakovať
mestským poslancom za Raču, že sa im to podarilo presadiť. Ale späť k otázke:
rekonštruovať treba tie cesty, ktoré boli rozrobené a nedokončené
v celej dĺžke či profile – napr. Pri vinohradoch, Dopravná, ako aj tie, ktorých
sa desiatky rokov nikto nechytil: Pri Šajbách vrátane chodníkov, Stolárska,
Remeselnícka, Hubeného, Kadnárova (Krasňany), Hybešova, Rustaveliho.
• Na podujatiach MČ ťa často vídať s fotoaparátom.
Čo patrí medzi tvoje záľuby okrem fotenia?
Áno,
často fotím akcie miestnej časti ako aj aktivity mojej rodiny a priateľov.
Fotky mi oživujú spomienky na priateľov, udalosti a miesta, ktoré sme
navštívili. Fotky rád zdieľam na Facebooku, čo si si určite všimol. To je môj
prejav a príspevok v sociálnej sieti, pozitívny, nekonfliktný.
Od
malička lyžujem. Moje lyžiarske počiatky sú naviazané na Slalomku v Rači
a Pezinskú babu. Prvé lyže som dostal, keď som mal tri roky. Do prvých
„kristijaniek“ ma zasvätil bratranec Jožan Žitný, za čo som mu vďačný, no žiaľ
už mu to nemôžem povedať. Tento krásny šport sa snažím naučiť aj s manželkou
našu dcéru Terezku. Dnes už je to ľahšie ako kedysi. Ona už nepozná nočnú
nostalgiu ušliapávania snehu na Slalomke, bitku o kotvičku na starý vlek,
stavanie stĺpov nového vleku, ťahanie a zapletanie lana, kosenie lúky
klasickou kosou, pukot dreva v „peterkách“ v starej chate, ktorú postihol
taký smutný osud a neskôr aj celý areál.
Radi
korčuľujeme či už na ľade alebo v lete na in-line korčuliach. In-line
korčule sa mi stali osudné. Na začiatku boomu tohto športu sme korčule dovážali
s kamarátom na Slovensko. Jedného dňa vstúpila do našej predajne krásna
a športu chtivá zákazníčka Adriana. A už 14 rokov je mojou manželkou.
Okrem toho z času na čas bicyklujem, občas skúsim horskú turistiku a v
poslednej dobe častejšie plávam.
• Ďakujem za rozhovor.
Zhováral sa Ján Drotován
redaktor občianskeho časopisu
račan.sk výber
Tá potreba stavania vo vinohradoch, tú by som poprosil vysvetliť trošku detailnejšie. Ďakujem.
OdpovedaťOdstrániťDobrý deň pán Sarkoci, veľmi rád sa s vami stretnem na túto temu.Pajdlhauser
Odstrániť... o vysvetlenie stoja
Odstrániťaj ďalší záujemcovia
Miro Ščibrany