Zverejňujem
pre tých, čo majú záujem o moje vnímanie.
Podľa kandidáta:
„Presadím zmeny v organizácii dopravy tak,
že Bratislavčania sa plynulou dopravou dostanú za 30 minút kamkoľvek.“
Väčšie sci-fi o doprave v
Bratislave som nečítal, nepočul desiatky rokov. Minimálne odvtedy, keď sa
schválil plán metra s dvomi trasami, ktoré mali obyvateľom zaručiť krátke cestovanie
kde-kade. Na zázračnú zmenu, aby sa napr. z Dolných honov do Devína, Devínskej
Novej Vsi, či Záhorskej Bystrice cestovalo s prestupmi do 30 min. chce podporu
min. MsZ, ak nie časti nadprirodzených síl.
Sľuby premeniť BID na
skutočnú integráciu, budovať parkovacie domy na sídliskách, záchytné parkoviská
na okraji a predĺžiť električkové trate (Petržalka, Bory, Vajnory, Biskupice)
sú podobné sľubom iného kandidáta.
Argumentácia potrebou
vybudovať regionálnu železničnú stanicu na mieste bývalej Filiálky nie je o
možnostiach či úlohách Bratislavy. Ak by sa aj ministerstvo nakoniec rozhodlo
pre taký variant, realizácia bude záležitosťou najskôr v druhej polovici
ďalšieho volebného obdobia.
Sen o regionálnej železničnej stanici Filiálka:
„Do ďalších častí mesta
sa dostanú električkou, autobusom a aj veľkokapacitnou podzemnou
koľajovou dopravou, ktorá by mala chodiť až k Starému mostu cez autobusovú
stanicu Nivy, teda v koridore vedľa Karadžičovej ulice
a Dostojevského radu.“
Kedy sa tak asi dostanú? O osem, o 10 či viac rokov?
Má zmysel také vyhlásenie, ak sa prezentuje volebný program / sľuby na
najbližšie 4 roky?
Moju pozornosť upútalo vyhlásenie o trasovaní vedľa
ciest. Je z prelomu septembra / októbra 2018. Niektorí si možno ešte spomenú na
predtým opakovane prezentovanú ideu o „plytkom metre“ popod práve tie cesty. Neviem,
aký bude najbližší variant, s ktorým vystúpi.
Podľa kandidáta:
„Bez tohto
veľkokapacitného podzemného systému dopravy v centre sa nedostane dostatok
ľudí do práce a z práce, lebo konfliktná povrchová električková a
autobusová doprava to nedokážu zabezpečiť. Financovať sa to dá ako združená
investícia, a to zo zdrojov mesta, BSK, ŽSR, EU fondov, rozvojového
poplatku od developerov, a ak by to vláda prijala ako významnú
investíciu, tak aj z jej zdrojov.“
Ak by to aj bolo, veľkokapacitná MHD v úseku dlhom cca
3 km nezachráni situáciu. Netuším, ako podzemka v línii Filiálka – Karadžičova –
Starý most dokáže zabezpečiť kapacitu pre cestujúcich do DNV, Dúbravky, Podunajských
Biskupíc, Vajnôr či na Dolné hony alebo naopak. V súčasnosti nič nenasvedčuje
tomu, že by pracujúci v Bratislave cestovali do a z práce v nedostatočnom
počte.
Ako sa dostanú do a z práce v úseku mimo
veľkokapacitnej podzemky, zostalo utajené.
Združené financovanie je možné, ale ŽSR skončia na regionálnej
železničnej stanici Filiálka. Do cudzieho majetku investovať nesmú. Využitie
fondov EÚ je skôr teoretické. Len čo príde k hodnoteniu efektívnosti, výsledkom
môže byť negatívne vyjadrenie ako pri pokuse o financovanie z peňazí EK celej
trate od prekonania Dunaja pod rúškom zaradenia do TEN-T.
Použitie poplatku za rozvoj by bola súčasť zdrojov mesta,
ak by to bolo prípustné. Podľa § 11 ods. 2 zák. o miestnom poplatku za rozvoj,
možno výnos z poplatku použiť na kapitálové výdavky viacerých druhov stavieb,
ale nie stavieb dopravnej infraštruktúry.
Priznanie statusu významnosti vládou neznamená, že
vláda poskytne zdroje zo štátneho rozpočtu alebo štátnych finančných aktív.
Benefit významnej investície tkvie v uľahčení administrácie prípravy,
umiestňovania a povoľovania stavieb, ktoré s ňou súvisia.
Dobré je venovať čas legislatíve. Najlepšie vopred.
Pomáha to vyhnúť sa predkladaniu návrhov, sľubov, ktoré sú protiprávne.
Aj predstava o existencii samostatnej kapitoly
štátneho rozpočtu sa nelíši od konkurenta, len ju formuluje úplne divne.
Časť
Financovanie
Podľa
kandidáta:
„Rozhodne budem
presadzovať, aby Bratislava mala v štátnom rozpočte samostatnú kapitolu potrieb
a povinností, ktoré plní ako hlavné mesto pre štát. Bratislava je hlavné
mesto, teda je prirodzené, že tu je centrum štátnych inštitúcií, úradov,
univerzít, kultúry, ale i zdravotníctva a iných organizácií.“
Všetko pekné. Nepodelil sa o predstavu spôsobu
presadzovania z pozície primátora Bratislavy. Kapitoly štátneho rozpočtu
ustanovuje zákon. Dá sa zmeniť, ale do najbližších volieb do NR SR v r. 2020 to
nie je reálne. Dôsledky na verejné financie by boli záporné a je takmer isté,
že MF SR by dalo rovnaké negatívne stanovisko k doložke vplyvov návrhu novely
zákona, ako dalo k návrhu novely o daňovej rezidencii na účely
spravodlivejšieho prerozdelenie podielových daní.
Podľa
kandidáta:
„Jednou
z významných aktivít, pri ktorej sa budem snažiť významnejšie mobilizovať
i občanov Bratislavy, bude získanie podpory a vyvinutie dostatočne
silného tlaku na vládu, aby sme mohli zmeniť zákon o Bratislave, pokiaľ
ide o jej financovanie, ale aj o financovanie celej slovenskej poddimenzovanej
samosprávy. Bratislava je hlavnou predstaviteľkou Únie miest Slovenska
a mala by byť na čele spravodlivého financovania samospráv, ako je to
v okolitých susedných krajinách.“
Časť Územný
rozvoj mesta
Podľa
kandidáta:
„Poriadok a pravidlá
treba vniesť aj do urbánneho rozvoja mesta pri vydávaní záväzných stanovísk
k jednotlivým investičným zámerom.“
Vnímam to
ako heslo, výkrik. Predstavu pravidiel, na rozdiel od konkurenta, neposkytol.
Podľa kandidáta:
„Regulovaný
a redukovaný rozvoj primeraný súčasným možnostiam mesta chcem podporovať.
Moje heslo je redukovať a regulovať. Tak, aby rozvoj mesta predovšetkým
zohľadňoval záujmy tých, ktorí mesto tvoria. Teda prichádzať s riešeniami,
ktoré sú postavené na transparentných pravidlách. Tak vieme ustáť tlak
developerov a obhajovať aj záujmy obyčajných a slušných ľudí občanov
Bratislavy, ktorých chcem obhajovať a brániť. Doteraz nám chýbalo myslenie
s dlhodobou víziou rozvoja Bratislavy a plánovanie rastu
s ohľadom na záujem celého mesta a nielen na základe individuálnych
zámerov niekoľkých developerov. Toto výrazne zmeníme novým spôsobom
a kritériami tvorby územného plánu mesta ako plánu dlhodobého rozvoja.
Chcem obnoviť Útvar hlavného architekta mesta Bratislavy a dopravné
plánovanie.“
V
poslednej vete náznak konkrétneho. Chce redukovať a neuvedie oproti čomu a
nenaznačí mieru. Vyvoláva ilúziu, že Bratislava môže mať iný spôsob tvorby ÚP
ako je daný stavebným zákonom. Neberie ohľad na pripravený návrh zákona. Čo sú
to kritériá tvorby ÚP netuším a kandidát asi drží bobríka mlčanlivosti.
Časť Správa mesta
Ako to vidíte s napĺňaním požiadavky
modernej efektívnej a transparentnej správy mesta? Máte pripravené
nejaké organizačné opatrenia na zvládnutie tohto problému?
Podľa kandidáta:
„Základom dobre
fungujúceho mesta je prísť s čistými úmyslami, nastaviť dobré
a čitateľné pravidlá. Nič nezatajovať a pôsobiť maximálne transparentne.
Zlepšiť fungovanie mestských podnikov a prehodnotiť obnovenie zrušených podnikov
napr. Technických služieb mesta či ZARES, prípadne vznik nových napríklad
na projektovanie, správu a prevádzku cyklotrás a cyklociest.“
To majú byť organizačné opatrenia v prospech modernej
efektívnej a transparentnej správy mesta.
Podľa kandidáta:
„V štatúte mesta
osobitne upraviť vzťahy a kompetencie magistrátu a mestských častí,
či pôjde o správu majetku, prerozdeľovanie rozpočtových zdrojov a výberu
daní, či napríklad o starostlivosť o cesty a zeleň… Veľmi budem tlačiť
na to, aby sa skrátili lehoty na vybavovanie žiadostí našich občanov. Ak sa
občan rozhodne prísť na magistrát vybavovať potrebné záležitosti, úrad bude pre
občana, nie naopak. Ak si už nejaké oddelenie vypýtalo údaje od občana, iné
oddelenie ho žiadať už nebude. Štatút Hlavného mesta SR Bratislavy
zaktualizujeme a spolu s mestskými časťami bude na ich prospech, ako aj
prospech mesta a hlavne občanov mesta. Práce na ňom budú jednou
z prvých priorít.“
Teraz štatút neupravuje kompetencie?
Hodil sa aspoň náznak, ako štatút bude v prospech
ľudí.
Úrad by mal byť nielen pre ľudí, ktorí prídu tam. Bude
zaujímavé praktizovanie sľubu, ak sa človek odvolá na poskytnuté údaje oddeleniu
miestnych daní a poplatkov, inému oddeleniu v minulosti.
Vladimír Dulla
autor sa dlhodobo venuje komunálnej problematike
Vyjadrenia kandidáta sú
prevzaté
a)
zo stránky Moderná Bratislava Mesto pre život, prácu a relax
b)
z rozhovoru pre denník Postoj
Poznámka:
Nebolo
cieľom porovnávať rozdiely vo vyjadreniach.
Držím palce kandidátovi demokratickej koalície Jankovi Mrvovi na primatora Bratislavy 👍
OdpovedaťOdstrániť