Mesto Bratislava má opäť
na stole Parkovaciu politiku. 12. krát! Nezmenenú, neskontrolovanú, netransparentnú. Postavenú na utajenom audite, ktorého
podstatné časti dodnes verejnosť nevidela. Je totiž tajný. Neodôvodnene tajný. Zverejnená časť predstavuje asi polovicu
obsahu a je chránená voči citovaniu a odvolávaniu sa na ňu.
Keď
mesto zaplatilo z našich daní 100.000 eur za tajný dokument
s názvom Audit fungovania parkovacej
politiky, máme nárok na celý obsah. Keď si kúpim knihu, chcem poznať všetky
kapitoly. A tiež sa o nej chcem porozprávať s priateľmi bez
rizika sankcií. Toto zverejnená časť neumožňuje, preto s poslancami trváme na tom, že audit nie je zverejnený. To, že
voči citovaniu chránená polovica dokumentu visí na webe a primátor ju
vyhlasuje za zverejnenie, je nevídaný výsmech
obyvateľom Bratislavy. A pán primátor, ako právnik, to musí vedieť.
Prejde primátorovi
Nesrovnalovi 12. pokus o jeho parkovaciu politiku?
Parkovacia
politika je opäť v programe pokračovania posledného riadneho zasadnutia
mestského zastupiteľstva volebného obdobia 2014 – 2018, ktoré bude vo štvrtok 04.10.2018,
snáď poslednýkrát v tomto prevedení.
Primátor
dostal v decembri 2016 požiadavku od všetkých
v sále prítomných mestských
poslancov. Zaviazali ho, aby dal podmienky Parkovacej politiky skontrolovať nezávislými odborníkmi, inak
ju neschvália. A poslanci požiadavku znova potvrdili prelomením primátorovho
veta v januári 2017 (uznesením 722/2017).
Dodnes
tak primátor neurobil a odvtedy len predkladá a predkladá
a pretláča parkovaciu politiku, ktorá by nás mohla veľmi mrzieť. Všetkých
Bratislavčanov.
Keďže
nenáročná a veci prospešná požiadavka mestských poslancov je dodnes
ignorovaná, je logické, že poslanci nemajú záujem o Parkovacej politike
hlasovať. Je príliš riziková. Hrozí, že sa z nej vykľuje ďalší podvod na
Bratislavčanoch. Vtipné na celom je, že veľkú časť z množstva pokusov
stiahol pán primátor z rokovaní sám. Keď nenapočítal dostatočnú podporu. Asi.
Toto nie je správny výkon funkcie
primátora vo verejnom záujme.
Pred
dvoma rokmi bol zverejnený Otvorený list Bratislave, v ktorom som upozornila na problémy okolo pripravovanej
parkovacej politiky.
Pred
rokom bol zástupcom magistrátu odoslaný Otvorený
list Bratislave II – Parkovacia politika.
A
za tie dva roky sa nezmenilo v oblasti zlepšenia parkovania pre Bratislavčanov
nič. A verte, že možností bolo veľa, aj bez schválenia spoplatnenia, teda
parkovacej politiky.
Otvorený
list je platný a ponúkam ho na zverejnenie. Aktualizovala som len časové
obdobie (z jedného roka sa stali dva roky, dva roky nič nerobenia).
Otvorený list
Bratislave II – Parkovacia politika
Bratislava
parkovaciu politiku potrebuje. Jej zavedenie však nastaví podmienky na dlhé
roky, ktoré môžu byť v prípade zlej zmluvy nevypovedateľné. Bratislava
s tým má svoje neslávne skúsenosti. Poplatok za parkovanie sa dotkne skoro každej rodiny v Bratislave a všetkých jej motorizovaných
návštevníkov.
Pokiaľ nebude istota,
že systém je transparentný a prináša
hodnoty mestu a jeho obyvateľom, je rozumné takto rizikovú parkovaciu
politiku radšej neschváliť.
Stratené roky
Od
prvého odhalenia netransparentného spôsobu prípravy parkovacej politiky
v Bratislave uplynuli už takmer dva roky. Tento čas poskytoval množstvo
príležitostí vedeniu mesta Bratislava uviesť veci okolo zavádzania parkovacej
politiky do poriadku. Zo strany mesta sa však neudialo z toho nič.
Poslanci
mestského zastupiteľstva dôrazne a viacnásobne žiadali, aby boli podmienky
na zavedenie systému parkovacej politiky preverené nezávislou odbornou
iniciatívou slovensko.digital, ktorá
už úspešne zachránila nemalé verejné financie v mnohých prípadoch. Vedenie mesta však túto legitímnu
požiadavku od decembra 2016 ignoruje.
Zas a znova
Primátor
mesta Ivo Nesrovnal naďalej tvrdošijne trvá na svojom, deklaruje snahu o
opätovné predloženie parkovacej politiky bez zohľadnenia oprávnených
pochybností o transparentnosti postupu a šermuje obvineniami na
adresu poslancov zastupiteľstva.
Pokúša
sa verejnosti nahovoriť, že neschválenie zmeny štatútu mesta k parkovacej
politike bolo spôsobené politikárčením poslancov, ich zlomyseľnosťou a osobnou
pomstou niektorých frustrovaných poslancov. Poslancov nespokojných so spôsobom
zavádzania parkovacej politiky však nie je len niekoľko, sú to viac ako dve
pätiny mestského zastupiteľstva, ktoré sú potrebné na schválenie. Pretože
k schváleniu je potrebná 3/5 väčšina, je to dosť na to, aby nastala patová
situácia. A tá aj nastala. Dobrý primátor mesta by v takejto situácii
hľadal cesty k dohode a spolupráci. Náš sa urazil.
Výzva k diskusii
Téme
parkovacej politiky sa naďalej venujem a zúčastňujem sa verejných diskusií
s občanmi a odbornou verejnosťou a uvedomujem si jej dôležitosť.
Vyzývam preto vedenie mesta Bratislava
na verejnú diskusiu o problémoch zavádzania parkovacej politiky
v Bratislave za účasti odbornej i občianskej verejnosti. Som
presvedčená, že korektnou odbornou argumentáciou je možné dospieť
k záveru, ako to ide, a nie, ako to nejde.
Ak
má vedenie mesta skutočný záujem parkovanie v meste riešiť, cestou nie je
osočovanie kritikov, ktorí upozorňujú na nedostatky pri príprave parkovacej
politiky a na netransparentnosť celého procesu, ale otvorená odborná diskusia a kroky, ktoré odstránia pochybnosti
o korektnosti postupu mesta.
Ing. arch. Zuzana
Aufrichtová
poslankyňa BSK a členka Komisie dopravy BSK
kandidátka na starostku mestskej časti Bratislava - Staré Mesto
kandidátka na starostku mestskej časti Bratislava - Staré Mesto
Foto © Barbora Jančárová |
Autorka otvoreného
listu sa ako pracovníčka bratislavského magistrátu podieľala na príprave
parkovacej politiky. V októbri 2016 upozornila svojich nadriadených na
chyby v pripravovaných dokumentoch a kritizovala netransparentný spôsob, v
dôsledku čoho musela neskôr z magistrátu odísť.
16. novembra 2016
zverejnila Otvorený list Bratislave
a aj po odchode z magistrátu ako aktivistka pokračovala v snahe
dosiahnuť, aby sa parkovacia politika nepripravovala za zatvorenými dverami,
ale za aktívnej účasti poslancov mestského zastupiteľstva a pod dohľadom
občianskej a odbornej verejnosti.
V novembri 2017
bola zvolená za poslankyňu Bratislavského samosprávneho kraja, kde je aj
členkou Komisie dopravy BSK.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára