Voľby sú verejným aktom, prostredníctvom ktorého si občania môžu zostaviť
svoju demokratickú správu vecí verejných, a voľby sú iba vtedy verejné, keď sa ich
všetci môžu slobodne zúčastňovať v plnej miere. Zúčastňovať sa volieb
naplno znamená, že sa občania môžu slobodne uchádzať o volené funkcie, môžu
viesť transparentnú otvorenú kampaň, môžu hlasovať a v konečnom dôsledku
môžu počas volieb vykonávať dohľad nad ich priebehom. Bez verejného dohľadu
však nie možné hovoriť o transparentných voľbách. Takéto voľby sú
voľbami v tme, ovládané niekým, kto sleduje vlastné záujmy, alebo záujmy tých,
ktorým je za niečo zaviazaný, no o vôli ľudu, resp. jeho demokratickej
väčšiny, sa v takýchto voľbách nedá hovoriť. Transparentnosť je teda
nevyhnutnou podmienkou demokratických volieb a akékoľvek dôvodné podozrenia na
netransparentné konanie musia byť náležite preverené.
Vo svetle súčasnej predvolebnej kampane pred komunálnymi voľbami sa
vynárajú dôvodné pochybnosti o transparentnosti financovania kampane
niektorých kandidátov na primátora, starostov a aj poslancov. Podmienky
vedenia a financovania volebnej kampane upravuje zákon č. 181/2014 Z. z. o
volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických
stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení zákona č.
69/2017 Z. z. (ďalej len „zákon o volebnej kampani“). Zákon je v platnosti
už 4 roky, je pomerne prísny a striktný a dá sa teda očakávať, že si ho
kandidáti dôkladne naštudujú a budú sa ním aj riadiť. Transparentnosť
volebnej kampane je v tomto zákone súčasťou § 15, ktorého odsek (1) hovorí:
Každý, kto vedie
volebnú kampaň podľa tohto zákona, je povinný zabezpečiť, aby odvysielaná politická reklama, zverejnená platená inzercia, zverejnené volebné plagáty a všetky
ďalšie spôsoby vedenia volebnej kampane obsahovali
údaje o objednávateľovi a dodávateľovi v rozsahu meno, priezvisko a obec
trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, a názov a sídlo a identifikačné číslo organizácie, ak ide o právnickú
osobu; to isté sa vzťahuje aj na prezentáciu predvolebných prieskumov a
volebných prieskumov verejnej mienky.
Je teda jasné a zrejmé,
že každý kandidát na starostu a primátora je povinný na svojich
predvolebných plagátoch a billboardoch uverejniť údaje o objednávateľovi a dodávateľovi. Prečo
je to potrebné? Z jednoduchého dôvodu – aby bolo možné skontrolovať, kto
si objednáva politickú reklamu, kto ju dodáva, v akom rozsahu reklama
prebieha a z akých prostriedkov je financovaná.
V Rači momentálne
rezonuje neprehliadnuteľná predvolebná billboardová kampaň súčasného starostu
Petra Pilinského, v rámci ktorej sa v Rači a na Novom Meste
objavilo začiatkom septembra zhruba 50
billboardov (z toho 3 bigboardy).
Na žiadnej z týchto reklamných predvolebných plôch však nie sú uverejnené povinné údaje podľa §
15 Zákona o volebnej kampani.
Táto masívna kampaň
vyvolala medzi obyvateľmi Rače masívnu vlnu nevôle a niektoré
z reklamných plôch sa časom stali aj obeťami vandalizmu (boli posprejované
hanlivými nápismi). Rád by som si myslel, že starosta Pilinský o povinnosti zverejniť
povinné údaje „nevedel“, alebo na ňu iba „zabudol“. Sme predsa ľudia
a chyba sa môže stať. Je však potrebné si uvedomiť, že Peter Pilinský
kandiduje na funkciu starostu už tretí krát, pred tým bol aj poslancom
a navyše má okolo seba team právnikov, ktorí mu mali v tomto smere
poradiť. Ak o tejto povinnosti teda nevedel, svedčí to nielen o jeho
nekompetentnosti, ale aj o amatérskom prístupe jeho právnych poradcov a
hlavne reklamnej agentúry, ktorá ho na to mala tiež upozorniť, keďže určite
nerieši iba túto jedinú politickú predvolebnú kampaň.
Čakal som viac ako tri týždne
na to, či si to Peter Pilinský predsa len nerozmyslí a protiprávny stav
iniciatívne nenapraví. Nestalo sa, no veci sa pred časom začali hýbať. Zrejme
si uvedomil, že to s kampaňou prestrelil, a tak verejne vyhlásil, že
ponúkne niektoré ním objednané reklamné plochy na dobročinné účely. Zhruba 24. septembra
aj skutočne začal konať a posprejované plochy s vlastnou podobizňou nechal
prelepiť plagátmi s leteckou snímkou Rače, prostredníctvom ktorých vyzýva
ľudí, aby prišli k voľbám. Takýto prístup môžeme len a len pochváliť.
Je však zaujímavé, že na týchto novo prelepených plagátoch už povinné
informácie nechýbajú (pozri vpravo dole).
Opýtajme sa teda
• Ak si je Peter Pilinský vedomý povinnosti zverejňovať
na predvolebných plagátoch povinné údaje, prečo tak neurobil už na plagátoch
obsahujúcich jeho podobizeň a predvolebné slogany, vylepených začiatkom
septembra?
• Ak si túto svoju povinnosť uvedomil oneskorene, prečo dodnes
nevykonal nápravné opatrenia (napr. dolepením povinných údajov na existujúce
reklamné plochy)?
• Boli všetky reklamné plochy propagujúce jeho
kandidatúru na starostu platené ním samotným, alebo sa o to postaral
niekto iný? Ak áno, kto je tým dobrodincom?
• Aké pohnútky vedú Petra Pilinského k vedomému
obchádzaniu zákona?
• Prečo má Peter Pilinský problém transparentne, úplne
a pravdivo informovať o financovaní svojej kampane?
V tejto súvislosti
bude tiež zaujímavé opýtať sa na niektoré nejednoznačne popísané výdavkové
položky na jeho transparentnom účte a na adekvátnosť deklarovaných
nákladov súvisiacich s výrobou, inštaláciou a umiestnením reklamných
plagátov na vonkajších billboardových plochách.
Odpovede na tieto
otázky samozrejme môže poskytnúť iba samotný kandidát, no už existencia vyššie
spomenutých skutočností a otázok visiacich nad jeho kampaňou vyvoláva dôvodné
pochybnosti o tom, či je on skutočne tou správnou osobou, ktorá by mala sedieť
na starostovskom stolci v najbližšom volebnom období.
doc. Ing. Radko Tiňo,
PhD.
kandidát na poslanca za
Východné
0 komentárov:
Zverejnenie komentára