Presne pred týždňom pri sledovaní
pochodu ZA ŽIVOT veriacu kresťanku Zuzanu P. „pochytil veľký hnev“.
Do
fb-statusu napísala „niekoľko ťažkých, ale úprimných slov“.
Konzervatívny
prúd v cirkvi doviedol Zuzana P. do situácie, kedy chcela využiť možnosť
potratu.
Osobná
skúsenosť ju priviedla k podpore súčasnej legislatívy.
Konzervatívne
prostredie malo na Zuzanu počas dospievania nemalý vplyv. V cirkvi získala o sexualite
a intimite skreslenú predstavu. O znásilnení si myslela, že jej sa to
nemôže stať. O vzájomnom súhlase pri intimite ju v škole neučili. Dlho verila,
že musí byť pre muža poslušnou ženou, že sex pred svadbou a mimo výlučného
vzťahu je čosi špinavé.
Keď začala sexuálne žiť, cítila sa špinavá, nehodná, prvé skúsenosti so sexom znížili jej sebavedomie. Prenasledoval ju oblak temnoty. Nevedela sa ku sexu zdravo postaviť a v prípade potreby sa brániť. Mala nízke sebavedomie a pocit viny z nenaplnenia ideálu konzervatívnej komunity. V tomto období bola znásilnená. Po znásilnení jej sebavedomie ešte viac kleslo, no v jednej veci sa jej vyjasnilo. Ako jedinú možnosť v prípade otehotnenia začala vidieť potrat. Našťastie neotehotnela a toto rozhodnutie nemusela zvažovať.
Zuzana je
presvedčená, že treba zachovať platnú legislatívu s lehotou 12 týždňov vrátane
možnosti interrupcie bez udania dôvodu. Skrátenie lehoty z 12 na 8 týždňov považuje
prakticky za zákaz. Chce, aby sme boli otvorenou spoločnosťou, kde je potrat
možnosťou pre ženy, ktoré sa tak rozhodli. Vyzvala politikov presadiť vyššiu
mieru sexuálnej výchovy a neuprieť právo na voľbu tým, ktorí ju potrebujú.
Status Zuzany P. má na fb mnoho zdieľaní,
komentárov, palcov hore, srdiečok, plačkov. Nejedno oko nezostalo suché.
Veď akoby mohlo, keď cirkev, škola a spoločnosť nezvládli sexuálnu výchovu
mladej ženy a dôsledkom bolo jej znásilnenie?
„Ťažké a
úprimné slová“ Zuzany P. zacielili a presne trafili • konzervatívne kruhy
v cirkvi • konzervatívnu komunitu • konzervatívnu sexuálnu a
kresťanskú etiku • prívržencov obmedzenia/zákazu interrupcií. Zuzana
konzervatívnym cirkevným kruhom vyhodila na očí, že sa stala obeťou znásilnenia.
Zo statusu nevedno, či ide o kruhy evanjelické
či katolícke.
Zuzane je to akiste výhodnejšie takto.
Katolíkom sotva.
Do súhrnu okolností, ktoré prispeli
k jej znásilneniu, Zuzana zaradila viaceré neduhy konzervatívneho
prostredia: • patriarchálne vnímanie sveta • pasívna žena
a aktívny muž • žena poslušná mužovi • intímne vzťahy bez
otvorenosti • sex len po svadbe a vo výlučnom vzťahu.
Niektoré vymenované neduhy pôsobia,
akoby sa vzťahovali na slovenskú dedinu 19. storočia.
Pritom Zuzana zrejme vyrastala v meste a
podľa jej veku ide o 21. storočie.
Zo statusu nie je jasná ani spoluúčasť Ondreja
P., progresívne veriaceho disidenta. Evanjelika s liberálnym
postojom k potratom. Nepriviedol dcéru Zuzanu do cirkvi práve on? Nesprevádzal
ju cirkevným prostredím? Nebol jej oporou v chaose dospievania? Neučil dcéru
o dôležitosti vzájomného súhlasu pri sexuálnej intimite? Nepomohol jej
rozoznávať znaky sexuálneho násilia?
O to pálčivejšia je otázka: Prečo
Zuzana v fb-statuse ostro útočí na konzervatívne prostredie, keď tým ukazuje
prstom aj na zodpovednosť svojho otca? Nie je možným vysvetlením, že Zuzanin fb-status
je spoločným ihriskom otca a dcéry?
Ak je, potom Zuzana zahrala riskantný
odpal.
Obsah, načasovanie a apelatívnosť fb-statusu (po
pochode ZA ŽIVOT a pred rokovaním NR SR o zmene zákona o interrupcii)
vyvoláva aj ďalšie otázky: Nie je Zuzanin fb-status súčasťou vstupu Ondreja
P. do volebnej kampane? Nenahrávajú kladnej odpovedi indície ako rodinné
prostredie, vzdelanie a mimovládne aktivity Zuzany? Postavenie jej otca Ondreja
v ECAV a jeho aktivity v PS?
Achillovou pätou apelu je, že Zuzana P. stavia
reprodukčné právo ženy na pohrebisku nenarodených. O smrti dieťaťa pri
potrate je v Zuzaninom texte TICHO.
Sebastrednosť dáva k. o. svedomiu.
Výpoveď, ktorá začala spontánne
a úprimne, sa vo výsledku zmenila na kritiku konzervativizmu a na ponuku
progresívnej alternatívy. Vo všeobecnosti aj vo vzťahu k potratom. „Ťažké a úprimné
slová“ Zuzany P. sú hlasným NIE! pokusom konzervatívcov o úpravu zákona
o interrupcii. Nie sú len kópiou postoja PS k potratom v známom videu
Zuzany Č., na ktorého konci PS VERÍ ŽENÁM?
Progresívna veriaca Zuzana P. sa tak ako
prezidentka Zuzana Č. – stále prepojená pupočnou šnúrou s rodnou stranou –
dovoláva verejnej diskusie o potratoch. A tak ako prezidentka diskusiu ne/priamo
marí.
„Sme za verejnú diskusiu o zákone – odmietame
v zákone čokoľvek meniť“.
Čistá HLAVA XXII.
Výpoveď Zuzany P. o znásilnení vyvolal vo
verejnosti silné emócie. Tak, ako by ich vyvolal príbeh akejkoľvek inej
ženy. Nemali tieto emócie prekryť/posilniť politický zámer fb-statusu? Štýl,
akým je fb-status napísaný, takúto domnienku podporuje.
„Ťažké a úprimné slová“ Zuzany P. získali pachuť
kľučkovania a falošnosti.
Idú voľby. Držte si klobúky.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára