Komentáre právneho poradcu garážnikov k článku Mira
Ščibranyho.
Ďakujem pánovi Šcibranymu za reklamu môjho vzdelania.
Skutočne ešte nikto sa nezaujímal takto podrobne o dôvody, pre ktoré môžem mať
právny názor.
Garážovníci chránili
svoje garáže, a to sa im aj definitívne podarilo.
Nie sporná litera
porazila duch zákona, ale naopak § 12 ods. 1 písm. a) stavebného zákona
porazil poslednú vetu kapitoly 2.2.5 záväznej časti textovej časti územného
plánu hl. mesta SR Bratislavy vyhlásenej všeobecne záväzným nariadením hl.
mesta SR Bratislavy. Teda zákon porazil
podzákonný predpis. Ako je to možné, že ten zákon si toto dovolil. No
preto, že mu to prikazuje článok 2 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorého všetky
orgány verejnej moci vrátane obcí musia konať iba v rozsahu a spôsobom
ustanoveným zákonom. Teda keď podzákonný predpis prekročí rámec zákonného
splnomocnenia, nesmie orgán verejnej moci konať nad rámec zákona. Vyšší zákon ruší nižší.
Garážovníci od poslanca Tiňa počúvali len to, že nevie
ako sa rozhodnúť, od poslankyne Plavuchovej Antalovej to, že mesto Bratislava
dalo súhlas na územný plán zóny Krasňany, čo však zákon nepožaduje a štatút
vyžaduje predchádzajúcu dohodu s mestom Bratislava, čo tiež splnené nebolo,
nezávislý odborník Dulla požadoval, aby pre mestskú časť BA Rača pri výkone
verejnej moci bol aplikovaný článok 2 ods. 3 Ústavy SR a bolo jej umožnené
robiť všetko, čo nie zákonom zakázané, starosta neponúkol žiaden právny
argument, primátor tiež nie je, krajský stavebný úrad sa k protestu prokurátora
vôbec nevyjadril a krajský prokurátor dokonca tvrdil, že podzákonná norma
sa nesmie vykladať tak, aby porušila zákonnú normu. Podzákonný predpis síce má
vyvrátiteľnú prezumpciu svojej správnosti a zákonnosti, pokiaľ nie je zrušený
výslovne alebo mlčky, ale tento argument som paradoxne spomenul iba ja. Lenže
tento argument neuznával žiaden prokurátor ani konajúci v petržalskom prípade,
ani krajský a okresný konajúci v našom prípade, všetci zhodne tvrdili, že podzákonný predpis sa musí vykladať v
súlade so zákonom.
Pán Ščibrany nespomenul, že od 9.11.2018 platí metodické usmernenie Ministerstva dopravy a výstavby
SR, ktoré na základe právoplatného súdneho rozhodnutia v petržalskom
prípade z 5.9.2018 vyložilo § 12 ods. 1 písm. a) stavebného zákona tak, že akýkoľvek postup iný, ako vymedzením
konkrétnych lokalít v územnom pláne obce, je v rozpore s ním. Podľa §
17 ods. 3 druhá veta je toto metodické usmernenie záväzné pre všetky orgány
územného plánovania t. j. obce, samosprávne úrady a krajské stavebné
úrady. A teda poslanci mestskej časti
Bratislava Rača boli viazaní ministerským výkladom zákona. Čiže konali tak, ako
museli. Starosta prezieravo neoponoval záväznému ministerskému výkladu, ani
právnik MÚ BA Rača pán Šuchta. Od
9.11.2018 sa totiž zmenila právna situácia na celom Slovensku. Je koniec s
nelegálnymi zónami. Zmeniť to môže už len Najvyšší súd SR v petržalskom
prípade, čomu ale nikto neverí, pretože prekročenie zákonného splnomocnenia je
taký vážny prehrešok proti princípu vlády práva (rule of law) zakotvenému v
článku 2 ods. 2 Ústavy SR, že ním dochádza automaticky k porušeniu zásady
ústavnosti, ktorá je základným princípom právneho štátu, ktorým je SR podľa
článku 1 ods. 1 Ústavy SR.
Vážený pán Ščibrany, traja prokurátori, súd, ministerstvo - to sú predsa dve moci -
výkonná a súdna, a moc, ktorá chráni práva osôb. Keď sa títo zhodnú, to mali poslanci ignorovať? Navyše ministerský
výklad je od 9.11.2018 záväzný. Ten ste zámerne v článku vynechali, lebo proti
jeho záväznosti neexistujú argumenty. Nešlo
o našu verziu pravdy - ale o víťazstvo právneho štátu nad svojvôľou verejnej
moci. Boj za právny štát predviedli počas 7 mesiacov práve garážovníci a
práve počas ich boja sa na ich stranu pridali spomenuté zložky štátnej moci.
Prečo si niekto stále myslí, že samospráva je exteritorialita, že tam neplatia
zákony? Samospráva je presne ako akýkoľvek iný orgán verejnej moci povinná
rešpektovať zákony a ich dodržiavať, a nie ich obchádzať.
K tomu, kto je za to
zodpovedný: Odpoveď: nikto. A už vôbec nie
poslanec Andráš alebo bývalý starosta Pilinský. Koho uznesenia boli zrušené?
Boli to uznesenia prijaté miestnym zastupiteľstvom v dôvere v stanovisko
Okresného úradu Bratislava z 6.12.2016, ktorým bol vyslovený súlad návrhu
zadania, jeho obsahu a postupu obstarania s príslušnými právnymi predpismi,
ktoré prestalo platiť 9.11.2018 pre rozpor so spomenutým záväzným metodickým
usmernením. Na to prišiel protest prokurátora z 4.12.2018 a poslanci v dôvere v
záväzný výklad uznesenia miestneho zastupiteľstva odobrujúce obstarávanie
územného plánu zóny Krasňany zrušili, čím dali najavo, že rešpektujú záväzný
výklad ministerstva.
Obavy z developerov
budeme riešiť obnovou zákazu novostavieb v územnom pláne mesta Bratislavy
v stabilizovaných územiach.
Úlohou územného plánu
zóny nie je zabrániť výstavbe, to nie je jeho úloha. Potvrdilo sa to aj zamietnutým
návrhom z leta 2018, ktorý navrhoval výstavbu hromadných garáží pre 2400
parkovacích miest, asanáciu 450 radových garáží a rozšírenie miestnych
komunikácií na bulváre, vytvorenie miestnej komunikácie Hagarova s prechodom na
Rinzle za účelom výstavby mimo územia územného plánu zóny Krasňany. Územný plán zóny slúži teda na pretváranie územia podľa vôle
samosprávy. Je to nekompromisný riadiaco-mocenský akt, kde je občan v postavení
bezmocného objektu. Je to záväzný plán. Ide o istý druh sociálneho inžinierstva, kde pre prospech väčšiny
dochádza k obetovaniu menšiny. Z pohľadu
garážovníkov došlo v lete k odhaleniu toho, na čo sa dá územný plán zóny
zneužiť. Podali pripomienky, ale ako by tie dopadli? Ich vyhodnotenie by
bolo predmetom rozhodovania pracovníkov miestneho úradu BA Rača a súkromnej
firmy-spracovateľa a osoby zodpovednej za obstarávanie.
Čo by ste robil Vy,
pán Ščibrany, na mieste garážovníkov? Čakal by ste. až Vám pre prospech
developerov zoberú majetok? A tešil by ste sa z úspechu developera stavajúceho
hromadnú garáž? Napísal by ste ďakovný list, že ste mohli cestovať v čase do
doby 50. rokov? Pozval by ste spoluobčanov, ktorí nemajú radové garáže, na
oslavu obnovenia sociálnej rovnosti? Vyvesil by ste si článok 20 ods. 4 Ústavy
SR a denne by ste robil okolo neho oslavný tanec? Za náhradu za vyvlastnenie by
ste si čo kúpil?
Poslanci 23.10.2018
prijali uznesenie, kde uviedli, že "budú" z územného plánu vyňaté
hromadné garáže a asanácie radových garáží. Toto uznesenie bolo nevykonateľné, lebo nebolo nikomu adresované. A ak
by aj bolo, akú by mali garážovníci istotu, že by sa aj realizovalo? Žiadnu. A
ak by sa aj realizovalo, prijatý územný plán zóny sa dá ľahko zmeniť, je tam
len etapa návrhu zmeny územného plánu, jeho spracovanie, prerokovanie a
schválenie a dodatočne zaviesť dôvod pre vyvlastnenie garáží.
Žijeme v brutálnej dobe,
kde sa siaha ľuďom na majetok a na posvätné vlastnícke právo, ktoré je
základným ľudským právom daným od Boha. Boh stvoril človeka, aby si podmanil Zem. Ale
toto právo dal všetkým, nielen developerom. Radové garáže na Hagarovej bránia
developerom v podmanení si vytýčených území. Preto musia byť za každú cenu
zlikvidované. Teraz, keď to nevyšlo cez územný plán zóny Krasňany, prídu na rad
ďalšie scenáre.
Pán Ščibrany, rozumiete, o
čo ide v miestnej politike? Najmä o to, ako vydrbať s občanom. Lenže občan nie je
somár. Občan sa bráni, keď ho majú pozbaviť jeho základných ľudských práv.
Občania sa spoja, lebo nechcú byť obete svojvôle moci a developerov. Občan chce
byť pánom na svojom území, lebo on je zdrojom všetkej moci v štáte a on je
tvorcom samosprávy. Siahať na občana kradmou rukou sa teda nevyplatilo. Občan
chce pokojne užívať svoj majetok a tešiť sa zo života a z víťazstva pravdy a
práva.
Verím, pán Ščibrany, že sa
na vec pozriete aj triezvejším pohľadom, keď vyhasnú emócie.
Prídu totiž časy, ktoré má
v pláne nový primátor, ktorý plánuje, aby celá Rača ako mestská časť bola
jednou zónou. Potom som zvedavý, aký pokojní budú občania Rača vrátane Vás,
pán Ščibrany. Možno navrhnú asanovať Váš dom, pretože je prejavom zastaralej
koncepcie bytovej alebo domovej výstavby, alebo Vám začne opadávať omietka.
Totiž v stavebnom zákone je asanácia možná pre čokoľvek. Chýba tam akákoľvek
zákonná inštrukcia. Rovnako je to s verejnoprospešnými stavbami - sú to
stavby na verejnoprospešné služby a verejné technické vybavenie. Poďme asanovať
a stavať verejnoprospešné stavby, lebo tie sa dajú robiť len cez územné plány
zón, na celom území Rače. Hneď uvidíme, kto je za územný plán.
Občania, navrhnite, ktoré
budovy v Rači máme asanovať a aké verejnoprospešné stavby a kde
chcete. Podľa toho si vopred pripravíme
územný plán zóny Rača do budúcnosti, keď primátor presadí nový územný plán
mesta. My budeme pripravení.
Marek Mihálik
právny poradca garážnikov
0 komentárov:
Zverejnenie komentára