Stanovisko mestskej časti Bratislava-Rača k protestom
prokurátora k územnému plánu zóny (ÚPZ) Krasňany.
V súvislosti s uplatnením protestov prokurátora
k uzneseniam Miestneho zastupiteľstva MČ Bratislava-Rača, vydaným pri
obstarávaní zadania ÚPZ Krasňany, je potrebné upozorniť na viaceré skutočnosti:
Okresný prokurátor vyjadril v oboch uplatnených
protestoch názor, z ktorého vyplýva, že považuje za porušenie zákona vydanie
uznesení Miestneho zastupiteľstva MČ Bratislava-Rača v procese obstarávania
zadania ÚPZ pre územie, ktorá nebolo konkrétne pomenované v územnom pláne
(ÚP) obce – v danom prípade v Územnom pláne hlavného
mesta Slovenskej republiky (HM SR) Bratislava, rok 2007, v znení
neskorších doplnkov. Poukázal na to, že lokalita Krasňany nie je uvedená vo
výpočte výslovne vymenovaných lokalít mestskej časti Bratislava-Rača, uvedených
v kapitole 2.2.5 prílohy č. 1 ÚP HM SR Bratislava, a preto podľa
jeho tvrdenia nepatrí ku častiam obce, v ktorých ÚP umožňuje obstarať
a schváliť ÚPZ.
Zároveň sa okresný prokurátor v protestoch domnieva,
že poslednú vetu kapitoly 2.2.5 prílohy č 1 ÚP HM SR Bratislava, že „pre
ostatné územie mesta je možné spracovať územný plán zóny podľa potreby mesta
a jednotlivých mestských častí“ je potrebné vykladať len ako
všeobecné oprávnenie mestských častí na obstaranie ÚPZ v zmysle stavebného
zákona a ostatných všeobecne záväzných predpisov.
V súvislosti s vyjadrením týchto názorov
prokurátora je potrebné upozorniť na mimoriadne dôležité stanoviská dvoch
inštitúcií, ktoré sú poverené zo
zákona sa vyjadriť ku obstarávaniu ÚPZ v mestskej časti, resp. ku zákonnosti tohto procesu – samotného HM SR Bratislava a Okresného úradu Bratislava, odboru výstavby
a bytovej politiky.
Z vydaného stanoviska HM SR Bratislava,
uplatneného ku predloženému návrhu zadania ÚPZ Krasňany totiž vyplýva, že považuje celý
proces obstarávania ÚPZ Krasňany za súladný
s ÚP HM SR Bratislava,
rok 2007 (v znení neskorších dodatkov).
Rovnaký záver o tom urobil aj Okresný úrad
Bratislava, odbor výstavby a bytovej politiky, skúmajúci podľa §
20 ods. 6 zákona č.
50/1976 Zb. dodržanie zákonnosti v procese
obstarávania ÚPZ, ktorý v svojom stanovisku k návrhu zadania ÚPZ Krasňany výslovne konštatoval, že obsah návrhu zadania ÚPZ Krasňany je v súlade so záväznou
časťou ÚP HM SR Bratislava a že obsah
návrhu zadania ÚPZ Krasňany a postup jeho obstarania
a prerokovania je v súlade
s príslušnými právnymi predpismi.
V tejto
súvislosti je potrebné upozorniť, že dôvodom spomínanej platnej úpravy poslednej vety kapitoly 2.2.5 záväznej časti ÚP HM
SR Bratislava (v znení zmien a doplnkov č. 02 - ďalej len ZaD 02)
je, že územie HM SR Bratislava je
príliš rozsiahle, aby podrobné podmienky regulácie konkrétnych lokalít na území
jednotlivých mestských častí sa riešili len z iniciatívy celomestskej
samosprávy a len mimoriadne zdĺhavým spôsobom v rámci zmien
a doplnkov ÚP HM SR Bratislava. Táto skutočnosť našla svoje vyjadrenie práve
v znení uvádzanej poslednej vety kapitoly 2.2.5 záväznej časti ÚP HM SR Bratislava,
že „pre
ostatné územie mesta je možné
spracovať územný plán zóny podľa potreby mesta a jednotlivých
mestských častí“.
Uvedená
úprava v ÚP určite nie je len všeobecnou deklaráciou – ako sa domnieva okresný prokurátor v uplatnených protestoch – ale
zabezpečením požiadavky nevyhnutnej
flexibility, ktorá umožní, aby bez nutného vyčkávania na
skončenie niekoľkoročného procesu obstarania
zmien a doplnkov ÚP HM bolo možné pripraviť ÚPZ, ktoré
v prípade potreby môžu byť efektívnou
prekážkou napr. pre nevhodné developerské zámery zahustenia výstavby v danej
lokalite.
Nutnosť
vytvorenia takejto prekážky
a súvisiacu opodstatnenosť ÚPZ v lokalite
Krasňany zdôraznilo práve HM SR Bratislava,
ktoré vo vyššie uvedenom stanovisku k zadaniu
ÚPZ Krasňany
upozornilo, že dôvodom jeho obstarania je
stanovenie podrobných regulačných podmienok, nakoľko v dotknutom území sú zvýšené požiadavky investorov na
prístavby a nové stavby vo vnútroblokoch a medzi bytovými domami,
ktoré by znamenali úbytok plôch zelene,
zvýšené nároky na parkovanie, a tým aj zníženie kvality bývania
v bytových domoch.
Ďalším
dôvodom úpravy vyššie uvedenej poslednej vety kapitoly
2.2.5 záväznej časti ÚP HM SR Bratislava
ZaD 02 zo strany hlavného mesta je skutočnosť, že je nutné vychádzať – na rozdiel
od iných miest a obcí SR – z dvojstupňovej
sústavy územnej samosprávy na území hlavného mesta – celomestskej
a miestnej samosprávy, ustanovenej v platnom znení § 1a ods. 1
a 2 zák. č. 377/1990 Zb. o HM SR Bratislava. Vychádzajúc z tohto stanovenia, právomoci hlavného
mesta a mestských častí v oblasti obstarávania územnoplánovacej
dokumentácie sú uvedené v platných
ustanoveniach Štatútu HM SR Bratislava
(ktoré doposiaľ prokurátor nespochybnil). Možnosť obstarania ÚPZ
v mestských častiach (či už v lokalitách výslovne pomenovaných alebo nepomenovaných)
je podmienená odsúhlasením tohto zámeru v konkrétnom území oboma
územnoplánovacími orgánmi – aj HM SR Bratislava, aj dotknutou mestskou časťou
– viď znenie čl. 42 písm. d) Štatútu HM SR Bratislava, a rovnako aj znenie vyššie spomínanej poslednej vety
kapitoly 2.2.5 záväznej časti ÚP – pre ostatné územie mesta je možné spracovať ÚPZ
podľa potreby mesta a jednotlivých mestských častí – čiže – vyžaduje
spoločný súhlas oboch úrovní územnej samosprávy ku takémuto zámeru. Takýto spoločný súhlas sa dosiahol
v prípade zadania ÚPZ Krasňany práve vydaním vyššie uvedeného súhlasného stanoviska
HM SR Bratislava.
Je zrejmé, že v uplatnených protestoch prokurátora
(ani v žiadnych iných protestoch prokurátorov na území hlavného mesta) sa doposiaľ
nespochybňovala platnosť
ÚP HM SR Bratislava v znení ZaD 02, ktorý
obsahuje uvádzanú
poslednú vetu kapitoly 2.2.5 prílohy č. 1
záväznej časti tohto ÚP. Obstarávanie ÚPZ aj v lokalitách, ktoré
neboli výslovne pomenované v prílohe č. 1
ÚP HM SR Bratislava, vyplývajúce z tejto úpravy, sa preto považoval a naďalej považuje v ďalších
mestských častiach hlavného mesta za legitímny postup.
Schválenie
ÚPZ v týchto mestských častiach preto vedie a bude naďalej viesť k určeniu
pravidiel podrobnejšej regulácie konkrétneho územia, ktorá vytvára podmienky
prípustných aktivít a podnikateľských zámerov v danej lokalite.
Nepriame spochybňovanie podmienok tejto regulácie uplatnenými protestmi okresného
prokurátora môže vyvolať vážne právne dôsledky, ktoré nemusia byť vždy v prevažujúcom
záujme dotknutých obyvateľov – naopak – spochybnenie uvedených regulácií môže viesť ku odstráneniu týchto prekážok realizácie viacerých
nevhodných developerských projektov a dokonca vytvoriť predpoklady pre ich urýchlenie.
Závažnosť
opísaných právnych dôsledkov určite presahuje záber pôsobnosti mestskej časti
Bratislava-Rača a nesporne sa dotýka celomestských záujmov HM SR Bratislava. Z týchto dôvodov mestská
časť Bratislava-Rača – s prihliadnutím na obsah doposiaľ vydaných vyššie
uvedených stanovísk HM SR a Okresného úradu Bratislava, odboru výstavby
a bytovej politiky – požiadala tieto inštitúcie o zaujatie osobitných
stanovísk k uplatneným protestom prokurátora. Práve tieto stanoviská sú rozhodujúce
pre vytvorenie konečného záveru mestskej časti Bratislava-Rača k uplatneným
protestom prokurátora. Mestská časť Bratislava-Rača je zároveň limitovaná
termínom, do ktorého sa musí vyjadriť k protestu prokurátora v zmysle
príslušných zákonných ustanovení – 60 dní.
15. januára 2019
JUDr. Jozef Šuchta
právnik MÚ Bratislava-Rača
0 komentárov:
Zverejnenie komentára