Rozhovor s kandidátom
na poslanca BSK za volebný obvod Rača a Vajnory
Michal Vlček
Kandidát
na poslanca do zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja (Z BSK). Tretie
volebné obdobie poslanec zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Vajnory. Od
roku 2013 predseda komisie výstavby, územného plánovania, dopravy a životného
prostredia. Ekonóm, obchodný riaditeľ a bývalý hokejový rozhodca. Konateľ
firmy Solitius, s.r.o.. Petíciou získal priamy mandát od obyvateľov volebného
obvodu Rača – Vajnory a kandiduje ako číslo 10.
Si dlhoročným poslancom
v mestskej časti Bratislava-Vajnory.
Prečo kandiduješ aj do
BSK?
Kompetencie
BSK majú v mnohých významných otázkach priamy vplyv aj na naše mestské
časti. Zladením zámerom Rače a Vajnôr so zámermi a kompetenciami BSK
dáva nepochybne vyššie možnosti na ich presadenie. BSK vplýva na rozvoj celého
kraja a tým priamo či nepriamo na možnosti jednotlivých mestských časti
a jej obyvateľov. Vnímam ako správne, aby poslanci v BSK, prípadne v meste,
mali už skúsenosti v oblasti miestnej samosprávy. Počas tých troch
volebných období ako poslanec vo Vajnoroch som sa stretol nie len s tým,
čo je nutné v mestskej časti riešiť, ale rovnako ako to realizovať.
Čo ponúkneš obyvateľom
Rače, Vajnôr a celého samosprávneho kraja
ako poslanec Z BSK? Prečo
by Ťa mali voliť Račania?
Ponúkam
11-ročné skúsenosti v oblasti samosprávy. Poznanie v oblasti územného
rozvoja vychádzajúce z konkrétnych krokov, ktoré sme vo Vajnoroch uskutočnili
pre zachovanie ich dedinského rázu. Rača vplyvom výstavby v niektorých
častiach štýl dedinského bývania stratila. Výstavba v niektorých jej
častiach sa vychýlila od jej tradície. Stále sú však oblasti, kde sa dá
postupovať inak – tak, aby sa rešpektoval prirodzený jav jej rozširovania a rovnako
záujmy jej obyvateľov. Príkladom sú Krasňany, ktoré sú stále veľmi atraktívne
pre bývanie či už mladých rodín, rovnako tak starších obyvateľov. Rovnako
časti, kde ešte dnes sú tradičné vinice, avšak sú lákadlom developerov. Z pozície
poslanca sa budem usilovať, aby BSK vytvorilo predpoklady pre Raču
a Vajnory si tieto hodnoty zachovať.
V akých oblastiach chceš v
Z BSK pôsobiť?
Aké riešenia ponúkaš?
Pod
kľúčové kompetencie BSK spadá školstvo, zdravotníctvo, sociálna oblasť
a domy sociálnych služieb, vplyv na územný rozvoj ako aj na rozvoj
dopravy. Mojím zámerom je venovať sa prioritne témam, pri ktorých cítim
skúsenosť a viem ponúknuť riešenia.
V prípade
môjho zvolenia, určite hlavnou oblasťou je pokračovanie v oblasti uzemného
rozvoja a dopravy. Doprava je v čiastočnej kompetencií BSK, preto je
priestor prostredníctvom nej presadzovať stále viac potrebný nultý obchvat
Bratislavy D4. Hustotu premávky a tranzit je možné čiastočne korigovať, avšak
kapacita ciest a narastajúce počty áut sú skutočnosťou. V rámci Vajnôr sa síce
snažíme maximálne regulovať výstavbu s ohľadom na kapacitu vnútorných aj
tranzitných ciest, avšak ďalšia dynamická výstavba okolitých obcí zaťaženosť
týchto ciest neúmerne zvyšuje. Nový obchvat ponúka zásadnejšie riešenie. Ďalším
riešením, ktoré hodnotím ako správne a pre našu oblasť prinesie odľahčenie
ciest, je riešenie formou kolektorov.
Ďalšou
témou je školstvo. Stredná škola Hubeného, so silnou basketbalovou tradíciou: Je
povinnosťou venovať jej pozornosť a zabezpečiť ako technickú stránku
školy, tak aj kvalitatívnu. Oblasť Rybničná, Stredná odborná škola hotelových
služieb a obchodu: Spojenie zámerov mestskej časti, ktorá má v správe
pozemky, a BSK, ktorá spravuje budovu, dáva priestor vytvoriť veľmi
príjemné prostredie jednak pre študentov a rovnako pre miestnych
obyvateľov.
Jednou z Tvojich hlavných tém je rozvoj
obce a výstavba. Ako vidíš optimálny rozvoj Rače a Vajnôr? Ako riešenie
tranzitnej dopravy z/do Pezinka, Svätého Jura, Slovenského Grobu, Čiernej Vody
a riešenie parkovania v Rači?
Malo
byť platiť, že rozvoj áno, avšak regulovane. Zastávam názor, že za správny a korektný
regulovaný rozvoj je zodpovedný developer, ale rovnako tak samospráva. Investor
by mal koncipovať projekt, aby rešpektoval lokálnu existujúcu výstavbu
a zámer rozvoja obce, aby vytvoril skutočne nové funkčné parkovacie miesta
a dodržiaval všetky výškové a kapacitné regulatívy. Samospráva by na druhej strane mala vytvárať podmienky pre
dopravné kapacity ako aj možnosti pre rozvoj občianskej vybavenosti.
V tomto procese sú developer a samospráva zodpovední rovnako.
Nemal by sa na vytváraní dopravných
kapacít a na rozvoji občianskej vybavenosti podieľať aj developer?
Rozhodne
aj developer má brať na tieto otázky ohľad a spolupodieľať sa. Avšak aj
miera a predmet podieľania musí byť definovaná. Nemožno očakávať, že
developeri vyriešia otázku dopravy a tranzitu obce. Rovnako tak nemožno
očakávať, že vyriešia otázku škôlky, škôl a ihrísk. Tu nastupuje kľúčová úloha
samosprávy, ktorá vedie a smeruje developera, ako má v rámci celkového
rozvojového konceptu obce participovať. Forma môže byť už rôzna a závisí
od konkrétneho prípadu alebo lokality. Prispôsobením prístupových komunikácií,
upravením projektu a vytvorením územia, alebo účelovo viazanými finančnými
prostriedkami pre danú mestskú časť. Dôležité je, aby samospráva bola tým
akcelerátorom, ktorý koordinuje developerov v líniách celkovej koncepcie
budúceho rozvoja mestskej časti.
Ako sa Vajnorom darí čeliť tlaku
developerov na masívnu výstavbu bytov a udržať si označenie „dedina
v meste“? Má Rača nádej na návrat k povesti „vinohradníckej dediny
v meste“? Čo pre to urobíš ako poslanec BSK?
Rozvoj
Vajnôr, či už z pohľadu demografického alebo obyvateľov, ktorí si Vajnory
vybrali ako bývanie pre svoje rodiny, je dobrý signál. Svedčí o tom, že sú pre
ľudí atraktívne a ponúkajú im dobré podmienky pre život. Prirodzene je
s tým spojený stále väčší záujem developerov. Od roku 2013 som predsedom
komisie výstavby, územného plánovania, dopravy a životného prostredia. Pri
každom investičnom zámere kladieme silný dôraz, aby zámer zapadal do celkovej
koncepcie Vajnôr. A to z pohľadu vízie Vajnôr ako takých, alebo v spojitosti
s koncepciou konkrétneho územia, zastavanosťou alebo súladom s existujúcou
okolitou výstavbou. Pri schvaľovaní projektov intenzívne rokujeme s investormi
aj o riešení komunikácií a o vytváraní nových parkovacích miest. Treba
na druhej strane povedať, že legislatíva a stavebný zákon má aj pre Vajnory a
predstavy idylickej “dediny v meste” svoje limity a niekde sa nám ju darí držať
lepšie, inde menej. Riešenie nám poskytuje nastaviť vo Vajnoroch tzv. územné plány
zóny, ktoré sa snažíme čo najskôr kvalitne spracovať a zastupiteľstvom
schváliť.
Aké PRE a PROTI vidíš v rozvoji letiska
M. R. Štefánika pre Raču a Vajnory?
Ťažko
hľadať pre obyvateľov Rače a Vajnôr výhodu. S letiskom je spojená
zvýšená hlučnosť. Čo možno v tejto veci spraviť je pokúšať sa v kooperácií
so zástupcami letiska hľadať neustály kompromis, aby letová prevádzka čo
najmenej negatívne ovplyvňovala a zasahovala do kvality života obyvateľov.
Tak ako tomu bolo nedávno, kedy letisko realizovalo údržbu pristávacej dráhy
a snažili sme sa presadiť, aby náhradná dráha svojím smerovaním čo
najmenej vplývala na koridor Vajnôr.
Ako hodnotíš svojich
protikandidátov vo volebnom obvode Rača – Vajnory?
Tieto
voľby sú poznačené naozaj veľkým záujmom kandidátov. A to nielen
v Rači a Vajnoroch, ale aj ostatných mestských častiach. Čo napovedá,
že dôležitosť BSK si ľudia uvedomujú stále viac a snáď odpoveďou bude aj vyššia
volebná účasť, ako tomu bolo po uplynulé roky. Niektorí z našich
kandidátov už v samospráve pôsobia a ich výsledky môžu ľudom pri voľbe
napovedať ako sa rozhodnúť. V Rači ako veľmi aktívneho poslanca
v oblasti regulácie výstavby vnímam Michala Drotována. Dohodli sme sa
jednotne presadzovať tieto zámery a kandidujeme spoločne za Raču
a Vajnory.
Ďakujem za rozhovor.
Súvisiace články:
0 komentárov:
Zverejnenie komentára