Rozhovor
s kandidátom na župana BSK
Jozef
Uhler
Kandidát na župana Bratislavského
samosprávneho kraja (BSK). Otec dvoch synov. Vyštudoval matfyz a po
škole si so spolužiakmi založil firmu, ktorá úspešne funguje dodnes. Časom
vyštudoval aj právo a postupne sa začal zaujímať o verejné veci. Začal
vydávať noviny mestskej časti Bratislava-Jarovce, ktoré vychádzajú už 8 rokov. Od roku
2010 poslanec v Jarovciach a mestského zastupiteľstva. Sedem rokov je
predsedom komisie dopravy, ktorá je poradným orgánom mestského zastupiteľstva. V minulosti
predseda, v súčasnosti člen dozornej rady DPB a. s.. Člen Mestskej rady
hlavného mesta SR Bratislavy, predseda Komisie dopravy a informačných systémov,
člen Komisie pre ochranu verejného poriadku. Petíciou získal priamy mandát od
obyvateľov BSK a kandiduje ako číslo 18.
Tento
rozhovor budú čítať predovšetkým obyvatelia Rače a Vajnôr.
Čím
ich chceš presvedčiť, aby volili práve Teba?
Som predsedom
bratislavskej komisie dopravy a sedem rokov pracujem na tom, aby doprava
v meste fungovala. Problémom je však doprava, ktorá k nám denne prúdi
z regiónu. Viac ako stotisíc áut každé ráno smeruje do Bratislavy, tvoria
zápchy a zaberajú parkovacie miesta. Preto je nevyhnutné urobiť maximum
pre to, aby ľudia z regiónu dostali aj dobrú ponuku verejnej dopravy. Riešenie
tejto situácie je pritom práve v kompetencii župana, ktorý sa posledných 8
rokov zaoberal viac svojou sebaprezentáciou než skutočnými riešeniami. Mám
jasnú predstavu ako dopravnú situáciu riešiť a rozhodol som sa svoju ponuku
predstaviť voličom.
Ako
poslanec dlhodobo sa špecializujúci na dopravu poznáš každodenné zápchy na
Račianskej a problémy s parkovaním v Rači. Ako ich chce riešiť župan
Jozef Uhler?
Rača je nárazníkovou
zónou pre okres Pezinok a nedobrovoľne sa stala záchytným parkoviskom.
Pezinčania ráno zaparkujú auto v Rači a pokračujú do mesta
električkou, lebo je to rýchlejšie. Pre týchto obyvateľov kraja je potrebné
postaviť skutočné záchytné parkovisko, z ktorého plynule prejdú na vlak
alebo električku. Na to majú slúžiť napríklad aj nové dopravné terminály
v Pezinku a vo Svätom Jure. K týmto terminálom musí premávať
kyvadlová doprava – nemá zmysel, aby autobusy Slovak Lines chodili až do centra
mesta a stáli v tých istých zápchach ako autá. Nech radšej
tri-štyrikrát obídu okolité obce a dovezú obyvateľov k najbližším
koľajam. Musí tam byť cykloveža na bezpečné odloženie bicykla a samozrejme
aj záchytné parkovisko. Ak toto všetko bude zrealizované, ľudia to budú
využívať, pretože to bude pre nich rýchly spôsob dopravy do Bratislavy. Potom
si Rača bude môcť vydýchnuť.
Župan
Pavol Frešo s dopravnými problémami Rače za osem rokov ani nepohol. Teraz
voličov namotáva na dopravu zadarmo. Je to reálne riešenie? Či vykalkulovaná
volebná návnada, ktorá sa po voľbách rozplynie ako dym?
Bezplatná doprava by v bratislavskej
MHD spôsobila výpadok takmer 45 miliónov eur ročne, v prímestskej doprave
Slovak Lines 8 miliónov ročne a pri železniciach je to asi 15 miliónov. Spolu 68
miliónov eur ročne. Ak mesto so župou dostávajú na jedného obyvateľa s trvalým
pobytom 430 eur, potrebujeme takmer 158-tisíc nových ľudí, aby zaplatili
výpadok. To ešte nepočítame, že by sme potrebovali viac vozidiel a šoférov.
Pán Frešo hovorí, že stačí 60-tisíc ľudí, ale to sú veľmi pokrútené čísla.
Odhad neprihlásených obyvateľov v kraji je asi 250-tisíc, z toho 50-tisíc študentov,
ktorí si trvalý pobyt nemôžu prihlásiť, lebo by stratili nárok na internát.
Obrovská masa sú ľudia, ktorí si trvalý pobyt nemajú kam nahlásiť alebo prichádzajú
za prácou a chcú mať trvalý pobyt tam, kde je rodina. Polovica ľudí nebude mať motiváciu,
lebo autá potrebujú ku svojej práci a verejnú dopravu neplánujú využívať. Keď
to spočítame, tak sme zrazu hlboko pod potrebnými 158-tisícmi. Peniaze župy a
mesta, ktorými by sa vykrývali straty, budú chýbať v zeleni, školách, domovoch
sociálnych služieb alebo v opravách ciest. Celé je to len volebný podvod a
obrovský hazard s peniazmi Bratislavčanov a obyvateľov kraja.
Aké
miesto majú v riešení hroziaceho kolapsu dopravy bickykle a cyklotrasy?
Bicykel bol dlho
považovaný za dopravný prostriedok určený najmä na rekreáciu. Dnes je už
situácia iná a mnohí ľudia by cyklodopravu využívali aj na cestu do práce,
či do školy. Potrebujú však k tomu infraštruktúru, ktorou sú nielen
cyklotrasy, ale aj spomínané cykloveže, kde si môžete bicykel odložiť
v suchu a bezpečí a dokonca aj s nákupom. Toto sú riešenia,
ktoré môže župa priniesť celému kraju.
V Rači
sa už 30 rokov hovorí o paralelnej ceste s Púchovskou cestou
a o prepojení Bojnickej a Galvaniho s Lamačom v lokalite
Pekná cesta. Je toto riešenie ešte aktuálne?
Tieto projekty nateraz
nie sú aktuálne. Rači pomôžu riešenia pre pezinský okres, ktoré som už spomínal
a k tomu obchvat Modry, Pezinka a Jura, ktorý odkloní autá na
diaľnicu, takže nebudú mať dôvod tranzitovať cez Raču. Tiež je potrebné
pracovať na koľajovom prepojení Zlatých pieskov a Pezinka. Predĺžením
električky do Pezinka by vznikol jeden z najfunkčnejších dopravných
projektov v kraji. Toto sú riešenia, ktoré ponúkam a verím, že ľudia
vsadia na odbornosť a nie na lacné sľuby. Bratislava už veľa zmeškala
a nemá čas na experimenty.
Ďakujem
za rozhovor.
redaktor občianskeho portálu račan.sk
a časopisu račan.sk
výber
Súvisiace
články:
Elektricka do Pezinka? ked ani vsetky vacsie mestske casti v BA tu elektricku stale nemaju? Co mimochodom p. Uhler cely cas co je verejne aktivny mohol riesit, tak to je sila. Naco pchat drahu kolajovu dopravu do PK ked uz je tam vlak? Z PK som chodil do BA vlakom na hlavnu za 17 minut...naco elektricku? Pracujte s tym vlakom co uz tam je!!! Keby mohli pri stanici v PK ludia odstavit vozidla a nasadnut do komfortneho vlaku, tak vela ludi vyuzije prave vlak. Je rychlejsi ako elektricka.
OdpovedaťOdstrániť