Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

Nemilým, avšak bohužiaľ už zvykom najmä v Bratislave pôsobiacich investorov, tzv. developerov (česť výnimkám), sa stalo postaviť bytovky kdekoľvek, za akýchkoľvek okolností, hlavne veľa a vysoko. Namiesto developmentu - rozvoja územia tak dochádza k devastácii a zhoršeniu kvality bývania, zvýšeniu nákladov pre obyvateľov i samosprávu. Kto sa usmieva, je obvykle investor - tzv. developer, veď "vyryžoval" z územia, čo sa dalo. Síce na úkor kvality života pôvodných i nových obyvateľov, ale prečo by ho už toto malo trápiť, on tu predsa nežije.

Ulica Na pasekách v lokalite Východné na okraji Rače v tomto nie je výnimkou, aj tu sme si už užili svoje a ďalším "ryžiam" sa nám zatiaľ darí brániť.  Prečo nám tu nové bytovky tak vadia, keď sme "v poli"?

1. kanalizácia: Dlhé desaťročia bijú kvôli kanalizácii obyvatelia tejto ulice na poplach. Od roku 1992, kedy celá ulica prešla z vlastníctva štátneho podniku do vlastníctva mesta, kanalizácia nepatrí nikomu, zabudlo sa na ňu. NIKTO ju neopravuje, nikto ju nekontroluje. 24 rokov! Nechcem vidieť tie rúry, ako vyzerajú..... Posledný "developerský skvost" bol (údajne) a s požehnaním nášho račianskeho stavebného úradu "odkanalizovaný" do žúmp !!! (Slovko údajne uvádzam preto, že tie žumpy čistiť nikto nikdy nevidel, máme teda dôvod sa domnievať, že bytovky sú možno aj tak napojené na kanalizáciu, ktorá má 35 rokov, z toho 24 bez údržby a vlastníka). Na papieri je všetko v poriadku, kolaudácii nič nebránilo. To už je aký rozvoj, keď v 21. storočí napojíte bytovku 15 minút od centra Bratislavy na žumpu! S požehnaním stavebného úradu MČ Rača.

2. parkovanie: V ulici nie je žiadne parkovisko. Žiadne. Vôbec nič. Je tam pár garáží v osobnom vlastníctve - jedna vychádza na štyri byty, väčšinou 3-4 izbové pre rodiny, ktoré sa tu bez auta obvykle ťažko zaobídu, keďže nemajú žiadny priamy spoj do mesta. Nieto do mesta, ani do Krasňan. Z jednej strany pole, z druhej strany rodinné domy. Najbližšie parkovisko je vzdialené kilometer.

3. chodníky: Obyvatelia nemajú kam dať autá. Nie preto, že sú leniví, ale preto, že fakt nemajú kam. Po čase to uznala aj samotná mestská časť a pristúpila ku "konštruktívnemu" riešeniu - umožnila parkovanie na chodníku. Chodcom tým ostalo len pár centimetrov. S nákupnou taškou, dieťaťom za ruku, nebodaj s paličkou, kočíkom, či invalidným vozíkom má chodec smolu. Musí ísť na cestu.

4. Apropos - cesta: Napriek faktu, že v ulici je ca 200 prevažne viacizbových bytov plus rodinné domy, projektant kedysi usúdil, že jednosmerka je OK. V roku 1981 možno bola, v roku 2000 už nie, dnes je 2016...žiadne nápady, žiadna iniciatíva na riešenia, nič, cesta je jednosmerná, navyše s legálne parkujúcimi zúfalcami, ktorí nemajú inú možnosť a tak pri sťahovaní, ak niekomu dovezú nákup z Tesca alebo príde sanitka či hasiči, cesta je jednoducho nepriechodná, uzavretá, hotofka, koniec, obídete to sotva. No a smetiari majú za "tesnotky" plechy na plechy trikrát týždenne môj úprimný obdiv a čakáme, kedy im dôjde trpezlivosť a budeme nosiť smeti niekam na hlavnú cestu.

5. Životné prostredie: dávno a nie úplne pozitívne známy fakt našej ulice je hluk, rozliehajúci sa z koľajiska stanice Východné pri posunovaní. ŽSR sa napriek jasnému porušovaniu zákonných limitov hluku bránia desaťročia urobiť opatrenia, ktoré by reálne hluk znížili, štátnym úradníkom sa zatiaľ darilo sťažnosti zametať pod koberec, za desaťročia MČ Rača, ani jeden jej starosta, úradník, či poslanec nepohol prstom, aby niečo zmenil, aby ľuďom pomohol. Situácia sa začala meniť až posledné dva roky a verte mi, že aj keď sa veci v tomto smere posúvajú vpred, ide to pomalšie ako tie naložené vozne.

NIČ z týchto vecí však vôbec nebránilo račianskemu stavebnému úradu, aby povolil pred pár rokmi, napriek známym vyššieuvedeným problémom postavenie ďalších dvoch bytoviek s takmer 50 bytmi. Na papieri so žumpami, je však možné, že aj týchto 50 bytov ide do rozpadajúcej sa kanalizácie,  v úzkej ulici prúdi denne ďalších 50 áut.... Stavebný úrad je v klídku, papiere sedia. Investor je v klídku, má zarobené. Akurát obyvatelia v klídku nie sú...   ale to nestačilo.

V roku 2013 MČ Rača rozhodla, že práve táto dlhodobo skúšaná ulica je optimálna na ďalšiu bytovku - s nájomnými bytmi - a to samozrejme bez doriešenia ktoréhokoľvek z predchádzajúcich problémov. Obyvatelia, vtedy aj s podporou poslanca C. Sekerku sa vzbúrili, spísali petíciu proti výstavbe nájomného domu a podarilo sa im výstavbu na čas prekaziť. Na čas. Zjavne skutočnosť, že development je o inom ako o "ryži" a reklame (i vlastnej) v novinách, nepochopili ani predstavitelia našej samosprávy, lebo v roku 2015 bola tá istá nájomná bytovka na pretrase miestneho zastupiteľstva opäť. Asi tiež mala byť so žumpou - ako bonus k rozvoju v 21. storočí!

Obyvatelia Pasek sa teda opäť úspešne vzbúrili a opäť si na chvíľku vydýchli. Problémy, ktoré sú popísané vyššie, však pretrvávajú naďalej, zatiaľ ani jeden z nich sa nepodarilo vyriešiť, napriek snahe a stovkám zadarmo odpracovaných hodín viacerých aktivistov z tejto ulice a konečne so začínajúcou podporou zopár úradníkov.

Najnovšie je tu ďalšia perlička:   na stole sa ocitol projekt - tzv. Investičný zámer občianskej vybavenosti Na pasekách, ktorý by investor rád postavil na konci ulice. Na tom konci, kde končí tá kanalizácia nikoho, kde medzi bytovkou a hlučnými vlakmi je len pole, kde sa už dnes nevie vytočiť väčšie auto.....

O čo presne ide a prečo to tu nechceme:

·         Územný plán určuje, že tu má byť občianska vybavenosť. S podielom bývania max. 30%.  
"Riešenie" investora: 2 podlažia budú byty (zo 6-tich je to presne 30%). Ďalšie 3 podlažia bytov sa teda musia volať apartmány - to sú tie byty, pri ktorých netreba dodržať také kritériá hygieny, parkovacích státí atď. ako pre byt, navyše obyvatelia týchto bytov si v nich nemôžu prihlásiť trvalý pobyt, takže tu budú, ale vlastne akoby neboli - teda nikto kvôli nim nepridá ďalší spoj MHD, nikto nerozšíri kvôli nim otváračky na pošte ani nerozšíri cestu. Podľa mňa je ale občianska vybavenosť niečo, kde niečo vybavíte - obchody, školy, škôlky, športoviská, ordinácie.... veď čo už vybavíte v susedovom apartmáne?!

Zdroj: FB stránka MČ Rača

·     Bytovka má mať rozlohu vyše 1000 m2 (pre porovnanie - je to asi dvojnásobok zastavanej plochy v súčasnosti stojaceho paneláku), spolu tam má byť 75 bytov (z toho len 25 oficiálne, zvyšných 50 budú apartmány). Na taký počet bytov kľudne rátajte tak 120 áut. K toľkým bytom by rád investor postavil 75 parkovacích státí. No hádajte, kde budú parkovať tie ostatné autá?!

·         Naši noví susedia sa musia každé ráno dostať do práce aj poobede z práce. Všetci, aj tí, ktorí sú tu vlastne turisti (tí v tých apartmánoch). Predstavte si na tej úzkej cestičke, kde musí chodec zastať a zaliezť medzi parkujúce autá na chodníku, aby mohla prejsť vedľa neho fabia, každé ráno a každý večer ďalších 120 áut. Neviete si to predstaviť? Ani ja, ale investor asi áno.

·         Nehovoriac o tom, že môžeme očakávať ďalšiu bytovku (akože) so žumpami?

MČ Rača zatiaľ vyjadrila pre tento investičný zámer nesúhlas:
- "z dôvodu koncepcie priestorového usporiadania, ktoré je potrebné navrhnúť z hľadiska celkového využívania územia",
- z kapacitných dôvodov s navrhovaným s dopravným napojením investičného zámeru na ulicu Na pasekách
- s riešením občianskej vybavenosti formou apartmánov, ktoré považuje za neakceptovateľné

Je pekné, že MČ vyjadrila nesúhlas (tým skôr, že tu sama navrhovala za súčasného stavu nájomnú bytovku ešte pred rokom). Nie som si však istá, či je investorovi z toho vyjadrenia jasné, že ak ho máme vnímať skutočne ako developera, t.j. investora, ktorý územie rozvíja, potom my, obyvatelia od neho očakávame minimálne čiastočné vyriešenie:
- novej komunikácie (možnosť napojenia na súčasnú nie je akceptovateľná, rovnako nie je možné využívať výjazd na Východnú z našej ulice),
- hluku (protihluková stena v zámere nebola ani pre nových ani pre pôvodných obyvateľov. Nič. S hlukom sa nepočítalo.),
- parkovania (75 miest pre 75 bytov+apartmánov je výsmech dnešnej doby a nie development),
- výstavbu až potom, čo bude pre desiatky bytov ním vybudovaná nová kanalizácia alebo tá stará po kompletnej rekonštrukcii a dostatočne nadimenzovaná,
 - výstavbu skutočných bytov a/alebo skutočnej občianskej vybavenosti, aby naši noví susedia boli riadni obyvatelia a nie "turisti" bez pobytu, ktorí sa daňami nijako na chode našej MČ nepodieľajú.

Autor: Marcel Rebro
Ak teda dosiaľ investor tohto zámeru, o akú lokalitu sa jedná a prečo jeho projekt nie je vhodný pre našu ulicu v takejto podobe potom - a teraz, verím, že hovorím za všetkých Pasekárov keď tvrdím, že toto sú legitímne požiadavky nás občanov a že nedovolíme ďalšie pokračovanie v znižovaní kvality nášho života, bývania i hodnoty našich nehnuteľností.

Naopak, uvítame na našej ulici, v ktorej ešte stále vidíme z okna dravé vtáky, východ i západ slnka a viac zelene ako betónu, každého skutočného developera, ktorý nepríde len "vyryžovať", ale aj rozvíjať. 



Viera Štrbáková

OZ Priatelia Rače

0 komentárov:

Zverejnenie komentára