S blížiacimi sa komunálnymi voľbami
mnohí kandidáti už teraz kampaňujú. Nejeden za peniaze, ktoré na jeho
transparentnom účte nikdy neuvidíte. Čo je nelegálne. Niečo o tom viem,
keďže aj ja sám jednu takúto kampaň financujem.
Stalo
sa to takto. Starosta mestskej časti, v ktorej bývam, pochopil to, čo
hovoria politickí marketéri: že kampaňovať treba počas celého volebného
obdobia. Na bezplatné noviny však potreboval peniaze. Preto sa rovno a bez
opýtania nabúral na môj účet, na ktorý mi odchádzajú peniaze z podielových
daní. Platí z nich redaktorku, tlač, distribúciu. Noviny vydáva raz
mesačne a vyzerajú presne tak, ako by mu poradil Fedor Flašík. Strihá na
nich pásky, gratuluje rodičom k novorodeniatkam, ohlasuje nové investície,
akože bojuje s čiernymi stavbami. Taký regionálny kultík osobnosti.
Nie som
jediný nedobrovoľný sponzor ilegálnej politickej kampane. Na Slovensku je vyše 700 regionálnych periodík a väčšinu
z nich vydávajú obecné alebo mestské úrady. Mnohé z nich vyzerajú
presne ako náš Račiansky výber – ako volebný
leták úradujúceho starostu, kde každý opravený kilometer cesty, každý meter
štvorcový zateplenej školy, každá opravená lavička sú len jeho zásluhou. Akoby sa na správe mesta nepodieľali poslanci, akoby sa
v obci nedialo nič, za čo si starosta či primátor zaslúži kritiku.
Transparency
International Slovensko hodnotila užitočnosť,
objektívnosť a verejnoprávny charakter obecných novín 83 samospráv
a vyšlo jej, že až tri štvrtiny mestských novín sú skôr propagandou, hlásnymi trúbami starostov
a primátorov.
Posledné
mesiace desaťtisíce občanov Slovenska žiada od politikov zmeny, vďaka ktorým
budeme žiť v slušnejšej krajine. Myslím si, že slušné je aj nezneužívať občanmi platené obecné noviny na politickú propagandu.
Pavel Sibyla
obyvateľ MČ
Bratislava-Rača
výkonný riaditeľ
Nadácie Zastavme korupciu
0 komentárov:
Zverejnenie komentára