FAKTY , ARGUMENTY – KONTRA STAVEBNÁ
LOBY V MČ RAČA – RENDEZ /VÝCHODNÉ/
Dôvody môjho
zásadného nesúhlasu s ďalšou plánovanou výstavbou bytoviek, domov,
komerčných prevádzok na celom území Rendezu /Východného/ MČ Rača, ktorá by
svojimi negatívnymi dopadmi výrazne znehodnotila kvalitu života v životnom
prostredí tu žijúcich obyvateľov Rendezu /Východného/ MČ Rača.
1/ÚZEMIE
RENDEZU
a/
Rendez /Východného/ MČ Rača má veľkosť
územia od obytnej zóny sídliska Šajby po obytnú zónu Paseky vzdušnou čiarou cca
3km /+300 k letisku Vajnory/, šírka územia t.j. od 100 – 120 bytovky
Dopravná 2-10, 12-20 po obytnú zónu Sklabinská /aj Policajná akadémia/ cca 800
m.
b/ /
Rendez /Východného/ MČ Rača – na jeho
území dĺžka 3 km šírka 800 m sú postavené sídliská Šajby, Starý Rende,
Sklabinská, Východná ulica – IBV, ulica Šúrska – IBV, ulica Paseky kombinácia
IBV a bytoviek. Táto plocha územia celého Rendezu je už teraz maximálne kapacitne
stavebne preťažená svojou veľkosťou zastavanej obytnej plochy na značný úkor
zelene, zelených plôch v negatívnom pomere 1:6. Všetka existujúca zeleň
v obytných zónach celého Rendezu si za desaťročia vybudovali a budujú
obyvatelia bytoviek t.j. výsadbou stromov, kríkov, kvetín, terénne úpravy,
oddychové zón atď.
2/
DOPRAVA
a/ DOPRAVA -
/ Rendez /Východného/ MČ Rača disponuje
jedinou príjazdovou cestou – hlavná cesta II. Triedy cez celé jeho územie t.j.
Rača – RendezŠajby – Starý Rendez – Paseky – Vajnory. Zároveň nemá vyriešenú dôležitú náhradnú cestu
v prípade zablokovania prejazdu cesty t.j. pád stromu do dráhy cesty,
automobilová nehoda. Praktické skúsenosti dokazujú zablokovanie cesty na 2-3 hodiny bez možnosti dopravy do
Rače, Vajnor a tým aj do mesta Bratislava a okolia.
b/ Železničné
priecestie Rača – Rendez je súčasťou hlavného železničného dopravného ťahu
Bratislava – Košice , IC rýchliky, osobné vlaky, nákladná doprava. Prichádza tu
nárazovo k častým prestojom automobilovej dopravy, ale najmä autobusov MHD
linky č. 52,56 v čase raňajšej a poobednej špičky a tým aj
nárazovo zvýšená čakacia doba áut, kedy autobusy MHD často nemôžu dodržať svoj
časový cestovný poriadok a prichádza tým aj k vynechaniu autobusového
spoja, tým aj k nárastu čakania cestujúcich n zastávkach až na ďalší spoj
autobusu.
c/ Ďalšia
dopravná blokácia MHD – linka autobusu č. 56 najmä v čase rannej
a poobednej špičky pri výjazde z bočnej cesty od Zlatých pieskov na
hlavnú cestu v smere na Rendez či Vajnory – časové straty 5-10 minút.
d/ hlavná
cesta II. Triedy cez celé územie Rendezu do Rače či Vajnor /šírka cesty 6,6 –
6,8 z čias 40-50-tych rokov 20.storočia ako cezpoľná/ je v súčasnosti
maximálne dopravne kapacitne preťažená
v ranných a popoludňajších špičkách nárazovo už za hranice
bezpečnosti dopravnej únosnosti , kde je často ohrozované zdravie a životy
detí, starších, chorých ľudí, kedy mnohí vodiči absolútne nerešpektujú
a prekračujú povolenú rýchlosť /50 km/. Frekvencia a nárast prejazdu
áut v súčasnosti závisí aj práve s veľkým nárastom výstavby sídlisk, bytoviek
v Rači, Krasňanoch kde ale cesty v celej MČ Rača, Bratislave sú
svojimi šírkovými rozmermi už zo spomínaných 40-50-60-tych rokov 20. Stor. keď
cez celé územie Rendezu prešlo obrazne 50 áut denne. Negatívne dopady
obrovského nárastu áut na cestách aj na Rendezi výrazne znehodnocujú kvalitu
života ľudí a majú dopady aj na zhoršovaní celkového zdravia obyvateľstva
– nadmerná prašnosť, exhaláty z áut, otrasy a praskanie stien
bytového fondu najmä v pásme vedľa hlavnej cesty oboch stranách cesty /bývam v bytovke
vzdialenosť z prízemia k ceste 10 m/
Dopravná
hrozba – oprava železničného viaduktu Vajnory – jediná dopravná hlavná cesta
cez železničné koľajisko do centra mesta Bratislava a opačne z Ivánky
pri Dunaji, Vajnor, Rendezu, Rače, Čiernej vody. Jediná možná cestná obchádzka
cez celé územie Vajnor. Železničné priecestie vybavené svetelnou signalizáciou,
hlavný železničný ťah Bratislava – Galanta – Komárno a späť / rýchliky,
osobné vlaky, nákladná doprava/. Železničný viadukt Vajnory bol opravovaný cca
pred 15 rokmi a termínovo z bezpečnostných dôvodov už časovo
presluhuje svoju potrebnú opravu. Nastane dopravný cestný stav na hranici
veľkých zápch až kolapsu nepriechodnosti cestnej dopravy
3/ ŠKOLSTVO
a/ Rendez /Východné/ MČ Rača už nemá základnú školu
a všetky deti od prvej až po deviatu triedu musia cestovať autobusom do
Rače, Krasnian, Vajnor čím je opäť v rannej či poobedňajšej špičke
preťažená MHD autobusov linky č. 52,56 /školský autobus som dlhoročne aj so
starostami vybavoval aj ja, ale ten často časovo nevyhovuje rodičom žiakov/.
b/ Materská
škola – argumenty typu, že po realizácii kompletnej stavebnej rekonštrukcii
budovy MŠ Šajby s nadstavbou jedného podlažia sa bude môcť prijať ďalší,
väčší počet detí absolútne nezodpovedá skutočnej realite, lebo MŠ Šajby
a MÚ Rača len naprávajú bývalé hroziace riziko, keď hygienici stále chceli
uzatvoriť prevádzku MŠ Šajby lebo kapacitne, normami nezodpovedala väčšiemu
počtu detí t.j. potrebným počtom WC, umývadiel, veľkosti plochy spální atď. Po
stavebnej rekonštrukcii budovy MŠ Šajby aj s nadstavbou podlažia sa získa
vzácnych ďalších 20 miest pre deti.
Celková nová kapacita bude 120 detí /predtým 100 miest/ a hygienicky bude
MŠ Šajby úplne spĺňať hygienické normy. V žiadnom prípade však nepripadá
do úvahy možnosť prijímať ďalšie veľké počty detí z uvedených maximálnych
kapacitných možností MŠ. Tým sa absolútne vyvracia tvrdenie stavebných
lobistov, že MŠ Šajby po stavebnej rekonštrukcii a rozšírení priestorov by
vyriešila dôležitý problém umiestnenia detí z plánovaného
a pretláčaného sídliska „RENDEZ
VOUS“ na pozemkoch Šajby pri Policajnej akadémii /300 bytov/
4/ OBCHODNÁ
VYBAVENOSŤ
Argumenty
typu, že Rendezu /Východnému/ MČ Rača chýbajú malé obchodné
prevádzky a služby / viď. výstavba sídliska „RENDEZ VOUS“ /300 bytov/ nezodpovedajú danej realite súčasnosti –
2017, kedy veľké obchodné centrá /Tesco, Kaufland atď./ so svojimi veľkými
obchodnými plochami si môžu dovoliť ekonomicky výrazne nižšie ceny, ktoré potom
časovo, finančne likvidujú malé obchody, služby, ktoré nie sú schopné
ekonomicky, cenovo súťažiť o zákazníka, konkrétne prípady na
Rendezi – sídlisko Šajby obchod Drogéria Papiernictvo, Starý Rendez – Potraviny
Rendez, DOM SLUŽIEB – prevádzky Foto Kino, obchod Plastové okná, Poisťovňa
a pod. , Paseky – malé potraviny atď. Každý z nás nakupuje podľa
možností rodinného rozpočtu, kde logicky kúpa je diktovaná najnižšou možnou
cenou. Ďalším dôležitým faktom je skutočnosť, že v blízkom okolí Rendezu
/Východného/ za 15 rokov sa vybudovali veľké obchodné centrá Tesco, Kaufland,
menšie Billa, Lidl atď, ktoré sú dostupné aj MHD.
-
VAJNORIA
obchodné centrum linka č. 54,56 cestovná doba cca 5 minút
-
TESCO Zlaté Piesky – najväčšie obchodné centrum na
Slovensku, obchodné prevádzky na nábytok a bývanie – autobus linky č. 56
cca 10-12 minút
-
Rača OC Kaufland + rôzne obchodné prevádzky – doprava
autobusom č. 56 v kombinácii s linkou č. 52 a možnosťou prestupu
na električku
-
BILLA potraviny – autobusová linka č. 52,56 cestovný
čas cca 8-10 minút
-
Rendez – potraviny Samoška, 2 Lekárne, 2 prevádzky
Kozmetiky, 2 prevádzky kaderníctvo, holičstvo, reštaurácie – Katka, Čajka,
Rubikon, Vinotéka atď.
5/ SPODNÉ
VODY NA RENDEZI
Rendez /Východné/ MČ Rača, jeho obytné časti,
prevádzky sú postavené nabažinatej pôde, kde spodné vody pri dažďoch okamžite
stúpnu a zaplavujú pivničné priestory bytoviek, domov, kde práve
z týchto ohrozujúcich príčin pracuje neprestajne 24 hodín veľké odsávacie
čerpadlo /ŽSR prevádzka/. V čase poruchy veľkého čerpadla a jeho
nečinnosti spodné vody spôsobujú materiálne škody – viď. Dom služieb Dopravná
ulica, pivnice domov bytoviek – majetok jeho obyvateľov, spodné vody spôsobujú
stály pohyb pôdy a tým aj poškodzovanie múrov domov, praskanie, výrazné
medzery v stenách sstavieb /najmä budovy Policajnej akadémie
a bytovky, domy na Rendezi/
6/
KANALIZAČNÉ, ODPADOVÉ POTRUBIA
Na celom
Rendezi sú už na povolenej kritickej únosnosti ako príklad uvediem, keď sme
chceli poslanecky cez MÚ Rača realizovať opravu príjazdovej cesty a odvod
splaškových vôd do kanalizačného potrubia pred bytovkami na Dopravnej 7-49 ŽSR
to MÚ Rača nepovolili z už maximálneho
kapacitného preplneného kanalizačného potrubia z bytoviek na Rendezi.
Z uvedených skutočností vyplýva, že kanalizačné potrubie ja kapacitne na
hranici kolapsu s tak nemôže za žiadnych okolností prijať ďalšiu odpadovú
vodu zo žiadnych potenciálnych nových bytoviek, domov.
7/
KVALITA ŽIVOTA BÝVANIA ĽUDÍ
Ústavné
právo ľudí v spoločnosti – štáte na slobodné podnikanie –zhodnocovanie
svojho zisku nemôže byť hodnotovo, spoločensky dôležitejšie viac ako ústavné
právo ľudí na kvalitu svojho života, bývania. Zhrnuté: stavebné firmy,
developerské spoločnosti nemôžu dosahovať svoj stavebný zisk na úkor kvality
života obyvateľov bytoviek, domov.
ZÁVEROM
Vážení
obyvatelia Rendezu, snažil som sa vám vysvetliť svojou prezentáciou na základe
argumentov – faktov PREČO ZÁSADNE NESÚHLASÍM S VÁSTAVBOU BYTOVIEK,
DOMOV, PREVÁDZOK NA CELOM ÚZEMÍ RENDEZU plne rešpektujúc, že je len na vás aký názor
si sami na túto problematiku vytvoríte. Rendez je už dlhoročne zastabilizované
obytné územie /dĺžka územia 3 km a šírka cca 800 m vzdušnou čiarou/ a kapacitne
už neznesie akúkoľvek novú stavebnú
zaťaženosť aby sa tým výrazne neznehodnotila kvalita života tu bývajúcich ľudí.
Nedopusťme, vážení Rendezáci, aby sa nám, našim rodinám stal Rendez obrazne
povedané štadiónom, ktorý ma maximálnu kapacitu 5000 divákov a STAVEBNÍ
DEVELOPERI, STAVEBNÍ LOBISTI nás presviedčali, že sa na štadión zmestí ďalších
2500 divákov. Každý si dovolí toľko, koľko mu dovolíte a ja verím, že
spolu ako vždy spoločensky, ľudsky zaberieme
a ochránime si náš Rendez, náš domov ako sme to dokázali už
viackrát v minulosti. Od roku 1992 do 2017 som zorganizoval ako predseda
petičných výborov proti výstavbám na Rendezi 9 úspešných petícií podaných cez
podateľňu MÚ Rača, kde sme spoločne ako obyvatelia Rendezu /Východného/ MČ Rača
dokázali stavebným developerom, že kvalita nášho života, bývania na celom území
Rendezu je a bude našou prioritnou hodnotou číslo 1, ktorú si vždy
spoločným záberom dokážeme aj ochrániť.
S úctou
za pochopenie ďakujeCyril S e
k e r k a
Materiál
vypracoval: Cyril S e k e r k a, poslanec za
Rendez /Východné/ MČ Rača
0 komentárov:
Zverejnenie komentára