Cyklotrasy nás
spájajú, obec s obcou, región s regiónom, Vajnory s Wolfstahlom.
Cesta k úspechu býva niekedy
kľukatá a tŕnistá, ale býva korunovaná úspechom, tak by sa asi dala
hodnotiť príprava projektu cyklotrasy JURAVA. Veď po rokoch námahy
a prekážok, je to skvelá správa a pocit zadosťučinenia nielen pre nás
Vajnorákov, Račanov a Juranov a vlastne všetkých Bratislavčanov a aj
pre všetkých ľudí, ktorým bude cyklotrasa slúžiť.
Ministerstvo pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka SR schválilo v januári 2014 združeniu JURAVA dotáciu 617 493
eur na vybudovanie plynulej Malokarpatsko-šúrskej cyklomagistrály medzi
mestskými časťami Rača a Vajnory a mestom Svätý Jur. Dĺžka cyklotrasy je úctyhodných
takmer 28 kilometrov. Združenie JURAVA aktuálne zastupuje Jozef Mórik za úzkej
a významnej spolupráce s pani Ing. Marianou Fiamovou – prednostkou
úradu za mesto Svätý Jur a s pánom Ing. Máriom Schwabom, poradcom
starostu za MČ Vajnory. Ukončenie prác na cyklotrase sa očakáva už koncom tohto
roka.
Projekt začal písať svoju históriu
už v roku 2007, kedy mestská časť Vajnory bola lídrom tvorby prvého
projektu cyklotrasy, po vzore i za pomoci obce Gols (Rakúsko) a hlavne
vďaka financiám z operačného programu Intereg III vytvorila návrh projektu
cyklotrasy. Na jeho tvorbe sa podieľala aj mestská časť Rača aj mesto
Svätý Jur. Aktívny športovec a iniciátor cyklotrasy JURAVA starosta Ján
Mrva s presvedčením hovorí: „Veď cyklotrasy sú na to, aby spájali obec
s obcou a región s regiónom, áno technickou rečou sú to líniové
verejnoprospešné stavby, ktoré prechádzajú plynule z obce do obce, ale hlavnou
myšlienkou je spájanie ľudí.“ Preto Vajnory iniciovali vznik združenia v roku
2009, ktoré hneď v tomto roku podalo žiadosť o Nenávratný finančný
príspevok z fondov EÚ, no tesne pred podaním žiadosti vtedajší starosta
Rače p. Zvonár odstúpil z fungovania združenia a celú prácu
dokončili dvaja partneri Vajnory a Svätý Jur.
Žiadosť bola nakoniec úspešne
podaná a prešla všetkými hodnotiacimi kolami, avšak hoci bol projekt
vyhodnotený bez chýb, oficiálne stanovisko ministerstva bolo, že nie je dostatok
financií pre danú výzvu z Operačného programu Bratislavský kraj. Spolupráca
pokračovala aj po komunálnych voľbách v roku 2010, kedy mestská časť Rača opätovne
pristúpila do združenia.
V roku 2011 JURAVA prepracovala
projekt, ktorý bol podaný na jar roku 2012. Druhé podanie v roku 2012 bolo
bohužiaľ neúspešné pre obštrukcie samotného ministerstva, ktoré vtedy viackrát
posúvalo termíny nielen uzávierky, ale aj vyhodnotenia podaných projektov.
Nasledovali predčasné parlamentné voľby, zmeny na riadiacich postoch v štáte.
Možno by mala verejnosť poznať aj takú zaujímavú informáciu, že negatívne
stanovisko sme dostali pre nepodpísané zmluvy od Slovenského pozemkového
fondu na prenájmy pozemkov pod cyklotrasou, ktoré sme včas nedostali práve
kvôli spomínaným politickým zmenám na Slovensku. Nebol vymenovaný štatutár SPF,
a tak nemal kto podpísať zmluvy.
Starosta Ján Mrva s energiou
sebe vlastnou, napriek skepse tvrdil, že vzdávať sa netreba a napriek
prekážkam, sa treba pokúsiť uspieť s projektom aj do tretice. Energický
duch Vajnorského starostu v spolupráci so starostom Rače P. Pilinským
a primátorom Svätého Jura A. Achbergerom mal nakoniec želaný úspech. Okrem
obsiahlej projektovej dokumentácie vtedy JURAVA predložila aj výsledky
verejného obstarávania na dodávateľa prác, kde sa jej podarilo znížiť pôvodnú „rozpočtovú“
cenu projektu z 1 080 000 eur na súčasnú sumu, čiže takmer o 40
%, čo bola jedna z úspešne zvládnutých úloh poradcu starostu Vajnor M. Schwaba.
Náročné bolo vysporiadanie
nájomných zmlúv k pozemkom ležiacim na trase cyklotrasy, veď ide o zmes
rolí, vinohradov, súkromných pozemkov, či zastavaných území v intraviláne
obcí alebo územie prírodnej rezervácie okolo kanála Šúr a pod.
Na tvorbe projektu sa podieľalo
ešte niekoľko dôležitých ľudí, ktorým je potrebné poďakovať, a to
v prvom rade projekčnej kancelárii DIC na čele s Ing. Fedorom
Zverkom, za trpezlivosť pri mnohonásobnom prepracovávaní dokumentácie, na
základe požiadaviek riadiaceho orgánu i samotného vývoja projektu, ďalej
pracovníkom úradu v Svätom Juri, pani Metkeovej a kolektívu,
spoločnosti Synergies, ktorá významne pomáhala pri komunikácii s ministerstvom
pôdohospodárstva a hlavne s písaním projektu na podanie výzvy
projektu v programoch fondov EÚ, a v neposlednom rade zamestnancom
stavebného úradu vo Vajnoroch, pani Ing. Klaučovej a pánovi Ing. Svátkovi
za ich precíznu prácu pri vypracovaní stavebného povolenia a získavaní
rôznych súhlasov od správcov komunikácií i rôznych príslušných orgánov“,
dodáva Ing. Schwab.
Ako bude vyzerať cyklotrasa vo
Vajnoroch? Vajnorský „okruh“ bude tvoriť približne 1/3 z celkovej trasy
cyklotrasy, a to smerom do Jura popri Šúrskom kanáli a cestou popri
Jurskej ceste späť okruhom do Vajnor. V zrekonštruovanom Parku pod Lipami,
ktorý otvoríme tento rok, bude aj oddychová zóna pre cyklistov. V Parku
pod Lipami budú fitnes prvky a napojenie na cyklotrasu otvorí možnosti
aktívneho odpočinku pre celé rodiny, čo je podstata cyklotrasy, aby spájala
ľudí.
My Vajnoráci sme hrdí na svoj
titul „dediny v meste“ a s hrdosťou si udržiavame svoje
tradície, ktoré máme podobné s našimi partnermi v Rači a Svätom
Jure. Pre Vajnory sú charakteristické nielen vinohradníctvo, roľníctvo alebo
folklór, ale aj silná viera a pracovitosť. Preto podľa starostu Jána Mrvu
Vajnoráci a všetci návštevníci cyklotrasy ocenia možnosť aktívne relaxovať
na bicykli, korčuliach, chôdzou alebo behom, či len prechádzkou na čerstvom
vzduchu. Na cyklotrase si nájdu to svoje teda všetci od rodín s deťmi,
mládeže, či aktívnych športovcov. Vo Vajnoroch sa tešíme aj na budúce napojenie
cyklotrasy na Vrakuňu až k Malému Dunaju a odtiaľ k Dunaju
do Rakúska a cez Cyklomost Slobody v Devínskej Novej Vsi naspäť.
Z Vajnor na bicykli sa tak dostaneme cez spojené brehy Dunaja po
medzinárodnej cyklotrase Eurovelo 6 až do našej družobnej obce Wolfstahl
v Rakúsku a aj ďalej. Spojená Európa bez hraníc tak dostáva ten
pravý význam aj pre Vajnorákov.
A ešte aktuálny stav
projektu – sú podpísané zmluvy s ministerstvom, je ukončený proces
verejného obstarávania a rovnako je podpísaná aj zmluva s víťazom VO
firmou Strabag, ktorá ponúkla najnižšiu cenu realizácie. Dňa 11.4.2014 bolo
podpísané už aj prevzatie staveniska pod kontrolou spoločnosti IDM-ba s.r.o.,
ktorá bude vykonávať stavebný dozor stavby, takže práce môžu začať J.
Prvé stavebné úpravy sú naplánované v termíne od 5. mája, a to
na hrádzi Šúrskeho kanála v smere od Vajnôr. V dvojtýždňových
intervaloch a samozrejme v prípade potreby aj častejšie sa budú
uskutočňovať kontrolné dni za účasti projektanta i ostatných
zainteresovaných osôb.
Dá sa povedať, že práce už
vlastne začali, keďže 12. apríla sa na podnet aktivistov pod vedením
Matúša Ferenčíka uskutočnila prvá „čistiaca akcia“ v budúcom cyklo úseku
Rača - Sv. Jur, kde bolo najväčšie množstvo rôznych menších či
väčších odpadkov až po pneumatiky.
Združenie obcí Jurava nespí na
vavrínoch a popri realizácii prvej spoločnej cyklotrasy už projektuje
a pripravuje ďalší úsek jej napojenia smerom do Vrakune. V budúcom
príspevku prinesieme podrobnejšie informácie ako i mapku plánovanej
cykotrasy
Mário Schwab
Poradca starostu
m. č.Bratislava-Vajnory
0 komentárov:
Zverejnenie komentára