Návrh
cyklotrás v Rači (2011)
Po vstupe do centra Rače navrhujeme vytvoriť malý cyklookruh, ktorý by nadväzoval aj na trasu JURAVA, ktorá ma viesť cez ulice Barónka, Alstrova a Pri vinohradoch – pre dopravnú funkciu bicykla túto trasu nepovažujeme za vhodnú (je vhodná pre turisticko-náučné účely). Prvý okruh by bol tvorený trasou JURAVA (Barónka, Alstrova, Pri Vinohradoch) – ďalej ulicou Kubačova (popis vyššie a pokračovanie na ulici Rustaveliho až po zdravotné stredisko, tu by sa obe trasy spojili a pokračovali na Komisárky a ďalej do Svätého Jura.
Zdroj: Cyklotrasy - Rača
A: namaľovanie pruhov pre bicykle na pravej strane
(vedľa električiek), t. j. zákaz parkovania na pravej strane pre autá. Možnosť
vyznačenia cyklotrasy „modrou cestou“ resp. bielymi čiarami
B: osadenie značky pozor bicykle – lacnejšie ale
nedostatočné riešenie s ohľadom na pokračovanie cyklotrasy
Pretvorenie tejto betónovej cesty na oficiálnu
cyklocestu (legalizácia súčasného stavu), rokovanie s majiteľom pozemku o
úprave resp. rozšírení.
Úprava prechodu medzi chodníkom a parkoviskom
(nadväzujúca vytvorené cyklotrasa na parkovisku) Úprava môže byť jednoduchá
(napr. betónový nájazd na obrubník – najlacnejšie riešenie)
Pokračovanie riadnou cyklotrasou.
Problém: Preťatie cyklotrasy označením súkromný pozemok –
potrebné riešiť!
Problematický úsek – potreba zosadnúť z bicykla (v
realite príkaz väčšinou ignorovaný – blato a pod.), návrh vydláždenia tejto
časti zámkovou dlažbou resp. pravidelná úprava posýpania štrkom resp. kameňmi).
Navrhujeme značku (obojstranne) zrušiť a upraviť prechod. Pokračovanie riadnou
cyklotrasou
Oficiálna cyklotrasa pokračuje doľava, navrhujeme
tiež cyklotrasu doprava, upraviť značenie, dať tam značku – pozor cyklisti
(A14), označiť cyklocestu čiarami a zmeniť rýchlosť z 40 km/hod. (značka na
strednom obrázku) na 30 km/hod.
Zároveň adekvátne upraviť smerovník (viď vpredu)
Bude potrebné upraviť prechod pre chodcov na Peknej
ceste aj pre cyklistov – tento prechod nie je veľmi využívaný chodcami (ktorí
po vystúpení z električky pokračujú často po Peknej ceste a prechádzajú na
druhú stranu priebežne – napr. pri OD Jednota). Je teda možné daný prechod iba
prekresliť bez výraznejších úprav. Pokračovať cyklotrasou (legalizácia
súčasného stavu) po „Krasňanskom korze“ vedľa električkovej trate. Dať sem však
upozornenie pre cyklistov, že max. povolená rýchlosť je 15 km/hod. a tiež
tabuľu pozor chodci. Značenie cyklotrasy – biele čiary alebo „modrý chodník“
(drahšie ale lepšie riešenie)
Na konci chodníku pri električkovej trati je
potrebné upraviť križovatku – pridať odbočenie na Žabí Majer a vytvoriť prechod
pre cyklistov na druhú stranu. Ideálne by bolo vytvorenie cyklochodníka popri
štadióne Lokomotívy a vedľa električkovej trate – finančne náročnejšie riešenie
– potreba tiež riešenia pozemkov pod možným cyklochodníkom.
Druhým riešením je pokračovanie cyklotrasy doľava
popri kúpalisku po ulici Černockého. V tomto prípade je potrebné vybudovať
krátky úsek za prechodom (obr. vľavo), tiež je potrebné ako v prvom prípade
vybudovanie prechodu pre cyklistov (prípadne aj pre chodcov). Nie je nutné
vybudovať svetelnú signalizáciu.
Cyklotrasy by pokračovala hore po Černockého –
potrebné značenie na chodníku, úprava možnosti parkovania (chodník je dosť
široký, aby boli uspokojení aj chodci aj cyklisti aj motoristi), pre zničený
povrch budú potrebné vyššie náklady na rekonštrukciu – ideálne hneď zahrnúť
tzv. modrý chodník.
Navrhujeme tiež upraviť pravú stranu chodníku
Kadnárova (časť na obrázku nad kúpaliskom) na bezpečný cyklochodník oddelený od
cesty.
Zároveň je potrebné zakázať parkovať autám na
chodníku (viď. obrázok) na druhej strane, táto strana je pre využívanie zo
strany chodcov dôležitejšia (blízkosť obytných domov)
Pokračovanie po Kadnárovej – pre úzkosť cesty nie
je pravdepodobne možné vytvoriť cyklocestu, je však potrebné minimálne osadiť
značku Pozor cyklisti (A 14), o krátkom vyznačenom úseku (čiarami) sa dá
uvažovať pred garážami na oblúku (obrázok v strede). Trasa je aj dnes oficiálne
označená ako cyklotrasa (viď. obrázok napravo – označenie stĺpu) .
Ďalej by mali byť značky A 14 priebežne až po MÚ
Rača na Kubačovej ulici, v prípade možnosti (STN 73 6101) by bolo ideálne
vyznačiť na krajnici cyklocestu obojsmerne). Dostatočná šírka tejto cesty, by
doplnenie vyznačenej cyklocesty umožňovala.
Malý Račiansky cyklookruh
Po vstupe do centra Rače navrhujeme vytvoriť malý cyklookruh, ktorý by nadväzoval aj na trasu JURAVA, ktorá ma viesť cez ulice Barónka, Alstrova a Pri vinohradoch – pre dopravnú funkciu bicykla túto trasu nepovažujeme za vhodnú (je vhodná pre turisticko-náučné účely). Prvý okruh by bol tvorený trasou JURAVA (Barónka, Alstrova, Pri Vinohradoch) – ďalej ulicou Kubačova (popis vyššie a pokračovanie na ulici Rustaveliho až po zdravotné stredisko, tu by sa obe trasy spojili a pokračovali na Komisárky a ďalej do Svätého Jura.
Zároveň navrhujeme vytvoriť druhý okruh po ceste
Detvianska, popri parku J. M. Hurbana a po chodníku na Závadskej ulici.
Problematický úsek od ZŠ Tbiliská vyššie navrhujeme predĺžiť po chodníku medzi
ZŠ Tbiliská a zdravotným strediskom. Fotodokumentácia nasledujúcich 8
fotografií.
Zároveň navrhujeme vybudovanie adekvátneho počtu
stojanov na bicykle – pred všetkými stredným a základnými školami, pred úradom
na Kubačovej a tiež Obecným domom na Alstrovej, stojany umiestniť na bezpečných
miestach a prípadne uvažovať aj o zriadení kamier z dôvodu vyššej bezpečnosti.
Zároveň navrhujeme doplniť doplnkovú tabuľu k
všetkým značkám, kde je zákaz vjazdu pre jednosmerku z druhej strany cesty –
doplnok - „neplatí pre cyklistov“.
Daný návrh považujeme za pilotný projekt zlepšenia
bezpečnosti cyklistov a tiež je to projekt pre zvýšenie podielu cyklodopravy v
mestskej časti Bratislava-Rača.
Východné – priebežný návrh na zlepšenie – doplnenie
značiek A14 – Pozor cyklisti! - ulice Trávna, Pri Šajbách, Dopravná, Východná.
Vybudovanie cyklookruhu na ulici Sklabinská (obr. vpravo)
Rozšírenie chodníka a doplnenie o cyklochodník na
sídlisko Pri Šajbách.
Ako vidieť na obrázku, niekedy pre zlepšenie
cyklodopravy stačí iba málo a pri skutočne minimálnych nákladoch.
PRIPOMIENKY, NÁVRHY, POSTREHY zasielajte na e-mail:
drotovan@yahoo.com
ĎAKUJEME!
Zdroj: Cyklotrasy - Rača
0 komentárov:
Zverejnenie komentára