25. 5. 2017

Železnica na Rendezi - skrytá perla

V Bratislavskom kraji máme jednu stále dostatočne nedocenenú perlu, ktorá by pre turistov z celého sveta mohla byť veľké lákadlo a celej lokalite by priniesla nové možnosti a rozvoj - areál rušňového depa Bratislava - východ v Rači na Rendezi. Jedným z mojich cieľov je, aby sa Bratislavský samosprávny kraj viac venoval tejto lokalite a zaradil ju medzi lákadlá pre turistov.

Myslím si, že je dôležité pomôcť presadiť tieto kroky:

1. Podporiť železničné múzeum a aj celý areál a zaviesť rozšírené otváracie hodiny, čo by umožnilo pravidelné prehliadky Bratislavčanov a aj turistov. Zatiaľ sa to všetke deje hlavne na dobrovoľnej báze - je teda potrebná hlavne finančná podpora.

2. Prezentovať tento areál všade po svete, urobiť webovú stránku vo viacerých svetových jazykoch a postupne sa dostať aj do sprievodcov (napr. Lonely Planet a pod.) či na TripAdvisor.

3. Pomôcť k rozšíreniu pamiatkovej ochrany z jednotlivých budov na celú zónu vrátane personálnych kasární a okolia.


4. Odkúpiť a zachrániť (a následne opraviť jednak pre ďalšie využitie múzea a tiež komunitnú a spolkovú činnosť (napr. klubovne, miestnosť na prezentácie a prednášky a pod.) objekty tzv. personálnych kasární.


5. V spolupráci s Hlavným mestom SR Bratislava vybudovať chodník na konci Dopravnej ulice a bezpečný priechod pre chodcov a cyklistov pre zlepšenie prístupnosti k areálu. Zároveň je potrebné doriešiť aj parkovacie kapacity pre autobus resp. návštevníkov.


6. Pomôcť so záchranou ďalších vlakov a vytvorenie malého obchodíku so suvenírmi.



Michal Drotován
kandidát na poslanca BSK
www.drotovan.sk
https://www.facebook.com/michal.drotovan/

V prípade, ak máte možnosť a záujem podporiť moju kampaň, môžete tak urobiť príspevkom na transparentný účet.

18. 5. 2017

Rendez (Východné) MČ Rača celkový súčasný stav 2017-2018 obchod – služby – kultúra – šport – doprava

RENDEZ /VÝCHODNÉ/ MČ RAČA
CELKOVÝ SÚČASNÝ STAV 2017-2018
OBCHOD  SLUŽBY – KULTÚRA – ŠPORT – DOPRAVA

RENDEZ /Východné/ MČ Rača cca 5087 obyvateľov
Má 6 častí: Sklabinská – Starý Rendez – Sklabinská – Východná ulica – Šúrska ulica – Na Pasekách

Veľkosť územia obytnej zóny vzdušnou čiarou:
 dĺžka územia od Šájb po Paseky cca 3 km
šírka územia od ŽSR, bytoviek po bytovky na Sklabinskej cca 800 m
Základným  predpokladom pri HODNOTENÍ – POSUDZOVANÍ celkovej problematiky Rendezu /Východného/ MČ Rača je predovšetkým rešpektovanie dôležitých skutočností, že veľkosť územia časti Rendez, jeho obytnej produktívnej zóny vzdušnou čiarou je v  dĺžka územia od Šájb/sídliska/ po Paseky cca 3 km a v šírke územia od ŽSR, bytoviek po bytovky na Sklabinskej cca 800 m. Ďalším dôležitým faktom je nevýhodnosť polohy Rendezu ako okrajovej časti Bratislavy, navyše väčšina územia je dopravne blokovaná železničným koľajiskom. Ďalšou dôležitou skutočnosťou je, že MČ Rača nevlastní v časti Rendez žiadne pozemky /vlastníkmi sú ŽSR, Ministerstvo vnútra + súkromní vlastníci pozemkov.
RENDEZ – OBCHOD – SLUŽBY
RUBIKON – reštaurácia, piváreň
SAMOŠKA –potraviny
Bankomat Poštovej banky
Dom služieb: Lekáreň RENDEZ, Kozmetika ALCINA, Pošta, sklad – predaj elektrotechniky
ČAJKA – reštaurácia
KATKA – reštaurácia, pizzéria
VÍNO VERITAS – vináreň, kaviareň
Lahôdky PUB – Zuzka Nosáľová
SALÓN KRÁSY KAJA –  kaderníctvo, kozmetika,  manikúra
Lekáreň MELISA
VEČIERKA – potraviny
BUFET námestíčko Jožka Orného
Novinový stánok
TWD  – sklad a predaj náradiaŠajby
INTERNÁT – UBYTOVŇA Vysokej školy právnickej
Vojenská posádka – ubytovňa Šajby
Policajná akadémia – internát, v lete možnosť ubytovania
ŽSR –Východná stanica Bratislava – spádovisko vozňov
ŽSR – opravovne mašín, nákladných vozňov
ŽSR – pamiatková zóna – areál Starého depa Rendez
ŽSR –Múzeum, MDC – každoročne „Celoslovenský zraz železničných historických vozidiel“  -
19. ročník /11 štátov, turisti/
Policajná akadémia Sklabinská – Vysoká škola ministerstva vnútra + Expertízny ústav
Obchod – služby v blízkom okolí Rača, Vajnory, Zlaté piesky, Krasňany:
Obchodné centrum Vajnoria, PALACE shopping park, Hypermarket TESCO Zlaté piesky – najväčšie obchodné centrum na Slovensku, ASKO, Möbelix, Kaufland OC v Rači + sieť obchodných prevádzok, BILLA potraviny,  Samoška, Bankomaty, Pošta, Reštaurácie , Kaviarne, Lekárne, Poliklinika Tbiliská, stacionár pre seniorov, Hotel Barónka, LIDL, Obchodné prevádzky v Krasňanoch
Dopravná a časová dostupnosť k obchodom a službám Rača- Vajnory- Zlaté piesky- Krasňany
Autobusové dopravné spojenie MHD
Rendez – Rača linky č. 52,56 čas cca 10-15minút
Rendez – Vajnory linky č. 54056 čas 5 minút
Rendez – Zlaté piesky linka č. 56 čas 10-15 minút
Rendez – Krasňany linky č. 52,56 + električky č. 3,5 – čas 15 minút
KULTÚRA na Rendezi
Kultúrne stredisko IMPULZ zriaďovateľ MÚ Rača: celoročná prevádzka kultúrnych a športových akcií, Klub dôchodcov Rendezu, Klub mladých Rendezu + detí, cvičenie žien, nedeľa : svätá omša, atď.
Múzeum ŽSR – Staré depo Rendez otvorené celoročne podľa dohody + každoročná akcia „Celoslovenský zraz železničných historických vozidiel „ – 19. Ročník.
ŠPORT na Rendezi
Areál športu obyvateľov Rendezu  Sklabinská 2 Ha:
Sociálny dom – WC, voda. Areál je vybavený detským sektorom, hracími plochami, umelým kopcom pre športy v lete i zime
Detské ihrisko Paseky – kompletne zrekonštruované novými hracími zostavami pre deti, mládež, zriaďovateľ   MÚ Rača

ŠKOLSTVO
Materská škola Šajby – kompletná stavebná rekonštrukcia a nadstavba podlažia 2017.

KULTÚRA A ŠPORT V  RAČI
Nemecký kultúrny dom : kultúrne spoločenské akcie
Kultúrne stredisko Žarnovická/MÚ Rača/
Areál športu FK Rača – futbal deti, mládež, dospelí
Mostex Rača – stolný tenis
Realizácia športových objektov hokejová hala + ďalšie hracie plochy
Krasňany ŠK – futbal deti, mládež, dospelí
KARPATY RAČA – KRASŇANY – turistické aktivity

DOPRAVNÉ SPOJE MHD Rendez
Rendez – Rača linka č. 52,56
Rendez – Vajnory  železničná stanica linka č . 54
Rendez – Zlaté piesky linka č. 56
Poslanecky dlhoročne presadzujem  písomne aj osobne  rokovania s DP Bratislava + Magistrát hl.m. Bratislava odbor dopravy obnoviť autobusovú linku priamo do centra mesta /v minulosti č. 114/ ako linku 56xs trasou : Šajby/ v súčasnosti konečná linky č. 54/ - Zlaté piesky – Trnavské mýto a späť / všetky písomné poslanecké žiadosti dlhoročne aj s odpoveďami stále archivujem/.
Poslanecky dlhoročne presadzujem  písomne aj osobne byť súčasťou Bratislavskej integrovanej dopravy do centra mesta Bratislavy – Hlavná stanica – Devínska Nová Ves – Petržalka – Podunajské Biskupice

DOPRAVNÁ SITUÁCIA NA RENDEZI
Zásadný problém cestnej dopravy na Rendezi sú maximálne nedostatočné šírkové parametre hlavnej cesty II. Triedy v priemere minimálna šírka 6,6 m a maximálna šírka 6,8 m. Cez celé územie Rendezu od železničného priecestia Rača Rendez– Šajby – Starý Rendez – Paseky – kruhový objazd Vajnory. V prípade dopravnej nehody, pádu stromu na cestu atď. z praktických skúseností prichádza  k úplnému  paralizovaniu dopravnej priepustnosti 2-4 hodiny. Neexistuje druhá možnosť využitia náhradnej obchádzkovej cesty z Rače do Vajnor a opačne. Od roku 2007 poslanecky žiadam a upozorňujem Magistrát hl. m. Bratislavy odbor dopravného hospodárstva aby prioritne riešili tento závažný dopravný problém  + dopady na kvalitu života ľudí v časti Rendez /Východné/ MČ Rača  t.j. prekračovanie parametrov koncentrácie prašnosti, exhalátov z áut, hluku, otrasov na bytový fond, ohrozenie bezpečnosti chodcov z veľkej frekvencie áut najmä počas ranných a poobedňajších špičiek, ktoré sa z dôvodu novej výstavby sídlisk v Rači, Krasňanoch čoraz viac predlžujú.
BRATISLAVSKÁ  INTEGROVANÁ DOPRAVA ŽSR + MHD  Z RENDEZU /Východného/ MČ Rača od Vajnor do centra mesta
Poslanecky písomne a osobnými rokovaniami so zástupcami ŽSR, Magistrátu hl. mesta Bratislava, VÚC Bratislava aktívne dlhoročne žiadam aby sa využila funkčná existujúca železničná doprava do centra mesta a celého VÚC Bratislava ako to bolo dokázateľne využívané v 50-60-70-80-tych rokoch 20. stor. t.j.
Rendez – Predmestie – Filiálka
Rendez – Vinohrady – Hlavná stanica – Lamač – Devínska Nová Ves a späť
Rendez – Petržalka  späť
Rendez – Vrakuňa – Podunajské Biskupice a späť
A tiež stavebné vybudovanie novej budovy železničnej stanice na pôvodnom mieste starej zbúranej, kde zo strany ŽSR bol v roku 1995 bol daný záväzný prísľub poslancom Rendezu /Východného/, obyvateľom Rendezu, že sa postaví nová budova stanice plus nástupné terminály. Túto záväzne sľúbenú požiadavku požadujem a budem požadovať aj ako obyvateľ Rendezu, ktorý sa tu narodil, býva tu 62 rokov a v detstve, mladosti bežne cestoval motorákom 131, L68 do centra mesta Bratislavy až po okolie blízke Bratislave.
ZÁVEROM
Rendez /Východné/ MČ Rača treba hodnotiť vždy ako súčasť Bratislavy, ktorá ako hlavné mesto Slovenska ponúka veľké  množstvo obchodov, služieb, spoločenského života, kultúry, športu a neporovnávať s neporovnateľným t.j. možnosti obchodu, služieb, dopravy s Petržalkou, Novým mestom, Ružinovom, starým mestom atď.
Rendez ako je uvedené má veľkosť územia obytnej zóny vzdušnou čiarou v dĺžke cca 3 km a v šírke cca 800 m, kde podnikatelia, obchodné reťazce služby nebudú realizovať svoje komerčné aktivity do tohto malého finančne nerentabilného prostredia, ale pôjdú  do Rače, kde je aktívne obytné územie niekoľkonásobne väčšie . Bolo uvedené aké možnosti má obyvateľ Rendezu dostať sa aj MHD za 5-12-15 minút k obchodným centrám , službám, kultúre, športu v okolí. Rendez je maximálne stavebne kapacitne preťažený t.j. zastavaná plocha je negatívne väčšia oproti zelenej ploche 1:6 t.j. tráva, stromy, kríky , s hlavnou cestou II. triedy, ktorá má pôvodné rozmery starej poľnej cesty t.j. šírka 6,6-6,8 m a každý ďalší nárast automobilovej dopravy je už dlhoročne za hranicou dopravnej, bezpečnej  priepustnosti.

Materiál vypracoval: CYRIL SEKERKA poslanec za Rendez /Východné/ MČ Rača



Fakty, argumenty – kontra stavebná loby v MČ Rača – Rendez (Východné)

FAKTY , ARGUMENTY – KONTRA STAVEBNÁ LOBY V MČ RAČA – RENDEZ /VÝCHODNÉ/

Dôvody môjho zásadného nesúhlasu s ďalšou plánovanou výstavbou bytoviek, domov, komerčných prevádzok na celom území Rendezu /Východného/ MČ Rača, ktorá by svojimi negatívnymi dopadmi výrazne znehodnotila kvalitu života v životnom prostredí tu žijúcich obyvateľov Rendezu /Východného/ MČ Rača.
1/ÚZEMIE RENDEZU
a/ Rendez  /Východného/ MČ Rača má veľkosť územia od obytnej zóny sídliska Šajby po obytnú zónu Paseky vzdušnou čiarou cca 3km /+300 k letisku Vajnory/, šírka územia t.j. od 100 – 120 bytovky Dopravná 2-10, 12-20 po obytnú zónu Sklabinská /aj Policajná akadémia/ cca 800 m.
b/ / Rendez  /Východného/ MČ Rača – na jeho území dĺžka 3 km šírka 800 m sú postavené sídliská Šajby, Starý Rende, Sklabinská, Východná ulica – IBV, ulica Šúrska – IBV, ulica Paseky kombinácia IBV a bytoviek. Táto plocha územia celého Rendezu je už teraz maximálne kapacitne stavebne preťažená svojou veľkosťou zastavanej obytnej plochy na značný úkor zelene, zelených plôch v negatívnom pomere 1:6. Všetka existujúca zeleň v obytných zónach celého Rendezu si za desaťročia vybudovali a budujú obyvatelia bytoviek t.j. výsadbou stromov, kríkov, kvetín, terénne úpravy, oddychové zón atď.
2/ DOPRAVA
a/ DOPRAVA - / Rendez  /Východného/ MČ Rača disponuje jedinou príjazdovou cestou – hlavná cesta II. Triedy cez celé jeho územie t.j. Rača – RendezŠajby – Starý Rendez – Paseky – Vajnory. Zároveň  nemá vyriešenú dôležitú náhradnú cestu v prípade zablokovania prejazdu cesty t.j. pád stromu do dráhy cesty, automobilová nehoda. Praktické skúsenosti dokazujú zablokovanie  cesty na 2-3 hodiny bez možnosti dopravy do Rače, Vajnor a tým aj do mesta Bratislava a okolia.
b/ Železničné priecestie Rača – Rendez je súčasťou hlavného železničného dopravného ťahu Bratislava – Košice , IC rýchliky, osobné vlaky, nákladná doprava. Prichádza tu nárazovo k častým prestojom automobilovej dopravy, ale najmä autobusov MHD linky č. 52,56 v čase raňajšej a poobednej špičky a tým aj nárazovo zvýšená čakacia doba áut, kedy autobusy MHD často nemôžu dodržať svoj časový cestovný poriadok a prichádza tým aj k vynechaniu autobusového spoja, tým aj k nárastu čakania cestujúcich n zastávkach až na ďalší spoj autobusu.
c/ Ďalšia dopravná blokácia MHD – linka autobusu č. 56 najmä v čase rannej a poobednej špičky pri výjazde z bočnej cesty od Zlatých pieskov na hlavnú cestu v smere na Rendez či Vajnory – časové straty 5-10 minút.
d/ hlavná cesta II. Triedy cez celé územie Rendezu do Rače či Vajnor /šírka cesty 6,6 – 6,8 z čias 40-50-tych rokov 20.storočia ako cezpoľná/ je v súčasnosti maximálne dopravne kapacitne preťažená  v ranných a popoludňajších špičkách nárazovo už za hranice bezpečnosti dopravnej únosnosti , kde je často ohrozované zdravie a životy detí, starších, chorých ľudí, kedy mnohí vodiči absolútne nerešpektujú a prekračujú povolenú rýchlosť /50 km/. Frekvencia a nárast prejazdu áut v súčasnosti závisí aj práve s veľkým nárastom výstavby sídlisk, bytoviek v Rači, Krasňanoch kde ale cesty v celej MČ Rača, Bratislave sú svojimi šírkovými rozmermi už zo spomínaných 40-50-60-tych rokov 20. Stor. keď cez celé územie Rendezu prešlo obrazne 50 áut denne. Negatívne dopady obrovského nárastu áut na cestách aj na Rendezi výrazne znehodnocujú kvalitu života ľudí a majú dopady aj na zhoršovaní celkového zdravia obyvateľstva – nadmerná prašnosť, exhaláty z áut, otrasy a praskanie stien bytového fondu najmä v pásme vedľa hlavnej cesty   oboch stranách cesty /bývam v bytovke vzdialenosť z prízemia k ceste 10 m/
Dopravná hrozba – oprava železničného viaduktu Vajnory – jediná dopravná hlavná cesta cez železničné koľajisko do centra mesta Bratislava a opačne z Ivánky pri Dunaji, Vajnor, Rendezu, Rače, Čiernej vody. Jediná možná cestná obchádzka cez celé územie Vajnor. Železničné priecestie vybavené svetelnou signalizáciou, hlavný železničný ťah Bratislava – Galanta – Komárno a späť / rýchliky, osobné vlaky, nákladná doprava/. Železničný viadukt Vajnory bol opravovaný cca pred 15 rokmi a termínovo z bezpečnostných dôvodov už časovo presluhuje svoju potrebnú opravu. Nastane dopravný cestný stav na hranici veľkých zápch až kolapsu nepriechodnosti cestnej dopravy
3/ ŠKOLSTVO
a/ Rendez  /Východné/ MČ Rača už nemá základnú školu a všetky deti od prvej až po deviatu triedu musia cestovať autobusom do Rače, Krasnian, Vajnor čím je opäť v rannej či poobedňajšej špičke preťažená MHD autobusov linky č. 52,56 /školský autobus som dlhoročne aj so starostami vybavoval aj ja, ale ten často časovo nevyhovuje rodičom žiakov/.
b/ Materská škola – argumenty typu, že po realizácii kompletnej stavebnej rekonštrukcii budovy MŠ Šajby s nadstavbou jedného podlažia sa bude môcť prijať ďalší, väčší počet detí absolútne nezodpovedá skutočnej realite, lebo MŠ Šajby a MÚ Rača len naprávajú bývalé hroziace riziko, keď hygienici stále chceli uzatvoriť prevádzku MŠ Šajby lebo kapacitne, normami nezodpovedala väčšiemu počtu detí t.j. potrebným počtom WC, umývadiel, veľkosti plochy spální atď. Po stavebnej rekonštrukcii budovy MŠ Šajby aj s nadstavbou podlažia sa získa vzácnych ďalších  20 miest pre deti. Celková nová kapacita bude 120 detí /predtým 100 miest/ a hygienicky bude MŠ Šajby úplne spĺňať hygienické normy. V žiadnom prípade však nepripadá do úvahy možnosť prijímať ďalšie veľké počty detí z uvedených maximálnych kapacitných možností MŠ. Tým sa absolútne vyvracia tvrdenie stavebných lobistov, že MŠ Šajby po stavebnej rekonštrukcii a rozšírení priestorov by vyriešila dôležitý problém umiestnenia detí z plánovaného a pretláčaného sídliska „RENDEZ  VOUS“ na pozemkoch Šajby pri Policajnej akadémii /300 bytov/
4/ OBCHODNÁ VYBAVENOSŤ
Argumenty typu, že  Rendezu  /Východnému/ MČ Rača chýbajú malé obchodné prevádzky a služby / viď. výstavba sídliska „RENDEZ  VOUS“ /300 bytov/  nezodpovedajú danej realite súčasnosti – 2017, kedy veľké obchodné centrá /Tesco, Kaufland atď./ so svojimi veľkými obchodnými plochami si môžu dovoliť ekonomicky výrazne nižšie ceny, ktoré potom časovo, finančne likvidujú malé obchody, služby, ktoré nie sú schopné ekonomicky, cenovo  súťažiť  o zákazníka, konkrétne prípady na Rendezi – sídlisko Šajby obchod Drogéria Papiernictvo, Starý Rendez – Potraviny Rendez, DOM SLUŽIEB – prevádzky Foto Kino, obchod Plastové okná, Poisťovňa a pod. , Paseky – malé potraviny atď. Každý z nás nakupuje podľa možností rodinného rozpočtu, kde logicky kúpa je diktovaná najnižšou možnou cenou. Ďalším dôležitým faktom je skutočnosť, že v blízkom okolí Rendezu /Východného/ za 15 rokov sa vybudovali veľké obchodné centrá Tesco, Kaufland, menšie Billa, Lidl atď, ktoré sú dostupné aj MHD.
-           VAJNORIA obchodné centrum linka č. 54,56 cestovná doba cca 5 minút
-          TESCO Zlaté Piesky – najväčšie obchodné centrum na Slovensku, obchodné prevádzky na nábytok a bývanie – autobus linky č. 56 cca 10-12 minút
-          Rača OC Kaufland + rôzne obchodné prevádzky – doprava autobusom č. 56 v kombinácii s linkou č. 52 a možnosťou prestupu na električku
-          BILLA potraviny – autobusová linka č. 52,56 cestovný čas cca 8-10 minút
-          Rendez – potraviny Samoška, 2 Lekárne, 2 prevádzky Kozmetiky, 2 prevádzky kaderníctvo, holičstvo, reštaurácie – Katka, Čajka, Rubikon, Vinotéka atď.

5/ SPODNÉ VODY NA RENDEZI
Rendez  /Východné/ MČ Rača, jeho obytné časti, prevádzky sú postavené nabažinatej pôde, kde spodné vody pri dažďoch okamžite stúpnu a zaplavujú pivničné priestory bytoviek, domov, kde práve z týchto ohrozujúcich príčin pracuje neprestajne 24 hodín veľké odsávacie čerpadlo /ŽSR prevádzka/. V čase poruchy veľkého čerpadla a jeho nečinnosti spodné vody spôsobujú materiálne škody – viď. Dom služieb Dopravná ulica, pivnice domov bytoviek – majetok jeho obyvateľov, spodné vody spôsobujú stály pohyb pôdy a tým aj poškodzovanie múrov domov, praskanie, výrazné medzery v stenách sstavieb /najmä budovy Policajnej akadémie a bytovky, domy na Rendezi/

6/ KANALIZAČNÉ, ODPADOVÉ POTRUBIA
Na celom Rendezi sú už na povolenej kritickej únosnosti ako príklad uvediem, keď sme chceli poslanecky cez MÚ Rača realizovať opravu príjazdovej cesty a odvod splaškových vôd do kanalizačného potrubia pred bytovkami na Dopravnej 7-49 ŽSR to MÚ Rača nepovolili z   už maximálneho kapacitného preplneného kanalizačného potrubia z bytoviek na Rendezi. Z uvedených skutočností vyplýva, že kanalizačné potrubie ja kapacitne na hranici kolapsu s tak nemôže za žiadnych okolností prijať ďalšiu odpadovú vodu zo žiadnych potenciálnych nových bytoviek, domov.
7/ KVALITA ŽIVOTA BÝVANIA ĽUDÍ
Ústavné právo ľudí v spoločnosti – štáte na slobodné podnikanie –zhodnocovanie svojho zisku nemôže byť hodnotovo, spoločensky dôležitejšie viac ako ústavné právo ľudí na kvalitu svojho života, bývania. Zhrnuté: stavebné firmy, developerské spoločnosti nemôžu dosahovať svoj stavebný zisk na úkor kvality života obyvateľov bytoviek, domov.
ZÁVEROM
Vážení obyvatelia Rendezu, snažil som sa vám vysvetliť svojou prezentáciou na základe argumentov – faktov PREČO ZÁSADNE NESÚHLASÍM S VÁSTAVBOU BYTOVIEK, DOMOV, PREVÁDZOK NA CELOM ÚZEMÍ RENDEZU  plne rešpektujúc, že je len na vás aký názor si sami na túto problematiku vytvoríte. Rendez je už dlhoročne zastabilizované obytné územie /dĺžka územia 3 km a šírka cca 800 m vzdušnou čiarou/ a kapacitne už neznesie  akúkoľvek novú stavebnú zaťaženosť aby sa tým výrazne neznehodnotila kvalita života tu bývajúcich ľudí. Nedopusťme, vážení Rendezáci, aby sa nám, našim rodinám stal Rendez obrazne povedané štadiónom, ktorý ma maximálnu kapacitu 5000 divákov a STAVEBNÍ DEVELOPERI, STAVEBNÍ LOBISTI nás presviedčali, že sa na štadión zmestí ďalších 2500 divákov. Každý si dovolí toľko, koľko mu dovolíte a ja verím, že spolu ako vždy spoločensky, ľudsky zaberieme  a ochránime si náš Rendez, náš domov ako sme to dokázali už viackrát v minulosti. Od roku 1992 do 2017 som zorganizoval ako predseda petičných výborov proti výstavbám na Rendezi 9 úspešných petícií podaných cez podateľňu MÚ Rača, kde sme spoločne ako obyvatelia Rendezu /Východného/ MČ Rača dokázali stavebným developerom, že kvalita nášho života, bývania na celom území Rendezu je a bude našou prioritnou hodnotou číslo 1, ktorú si vždy spoločným záberom dokážeme aj ochrániť.
S úctou za pochopenie ďakujeCyril   S e k e r k a


Materiál vypracoval:  Cyril   S e k e r k a, poslanec za Rendez /Východné/  MČ Rača



Lukáš Petrík: Račianske poštové holuby

...alebo ako starosta Peter Pilinský nechal z Rače uletieť 100 tisíc €

Pamätáte si, ako sa niekedy na jeseň roku pána 2015 objavili v niektorých lokálnych médiách informácie o tom, ako starosta Peter Pilinský vybavil pre Raču dar od spoločnosti Retkins v sume 100 tisíc € (Račiansky výber 2015, číslo 10, str. 2), ktorý bol mediálne prezentovaný ako „odškodné obyvateľov lokality dotknutej výstavbou za zabraté parkovacie miesta, ktoré padli za obeť výstavbe objektov Rača Tower a Rača Gate“?

Poďme sa spolu pozrieť na príbeh toho, ako si svoje odškodné dnes užívajú výstavbou najviac dotknutí obyvatelia Závadskej. Takže pekne po poriadku.

Zmluva o poskytnutí podpory bola medzi spol. Retkins s.r.o. a MČ Rača uzatvorená dňa 21.9.2015, zhodou náhod 10 dní po tom, čo starosta P. Pilinský, ako hlava stavebného úradu, 11.9.2015 podpísal spoločnosti Retkins s.r.o. zmenu stavby pred dokončením pre objekt SO 106 a SO 108.

Nie ste vôbec ďaleko od pravdy, ak sa domnievate, že táto zmena znamenala navýšenie počtu bytov a apartmánov v objekte. Najdôležitejšie zmeny pri objekte SO 108 sa týkali toho, že jedno z technických podlaží, podľa pôvodného plánu kotolňa, sa týmto podpisom pretransformovalo na min. 4 apartmány. Pri objekte SO 106 zašiel starosta ešte o kúsok ďalej a zo 6-podlažnej stavby urobil šmahom pera stavbu 7-podlažnú. 



Veď tých pár apartmánov a bytov navyše určite nikoho nezabije, parkovacích miest je dosť a obyvateľov v Rači málo… Mimochodom, na otázky občana, či nejakým takýmto úkonom navyšoval počet bytov alebo apartmánov v objekte, starosta odpovedal na verejnom zhromaždení obyvateľov suverénne: NIE!

Príbeh stotisícového daru pre MČ Rača týmto samozrejme nekončí. Podľa zmluvy O poskytnutí podpory bola Rača o príspevok povinná požiadať spoločnosť Retkins najneskôr do 30.3.2016. Ako sa však výstavbou dotknutí obyvatelia presvedčili na vlastnej koži, písanie listov developerom našej mestskej časti veľmi nejde. A keď sa to niekedy podarí, stále je tu hrozba, že ten poštový holub dostane vtáčiu chrípku alebo inú pliagu…

Takúto vtáčiu epidémiu zažili Račania aj počas výstavby Radničného námestia (bez radnice a bez námestia), keď holuby s pokutami za porušovanie podmienok stavebného povolenia kapali vo vzduchu ako vrabce počas Veľkého skoku v Číne… Možno ich tiež na smrť vyľakali tie stavebné mechanizmy, ktoré začínali už pred šiestou ráno, hoci to mali povolené až od siedmej. A tak sa stalo, že túto misiu zvládol jeden jediný holub, ktorý za dennodenné porušovanie podmienok stavebného povolenia doručil obom developerom jednu jedinú pokutu vo výške likvidačných 1 000 (slovom tisíc) €. Nuž, známky sú drahé, treba šetriť…

Ale nie je všetko stratené. Dňa 30.3.2016, teda v deň, kedy sa platnosť pôvodnej zmluvy končila, sa starosta predsa len s developerom stretol a prehodili pár slov o tom, ako pokračuje stavba, možno pokecali aj o nejakých termínoch kolaudácie a medzi iným sa dohodli aj na tom, že k zmluve o poskytnutí podpory uzatvoria aj dodatok, ktorým termín požiadania o podporu posunuli na 30.6.2016.

Fajn, máme ešte tri mesiace, holuby sa nejako dajú dokopy. Samozrejme, zhodou okolností a náhody boli s požehnaním starostu Rače budovy SO 108 a SO 106, roku pána 9.6.2016 – presne tri týždne pred vypršaním platnosti zmluvy o poskytnutí podpory – skolaudované. A to napriek faktu, že veľká časť týchto stavieb leží na pozemkoch vo vlastníctve mesta, ktoré si do dnešného dňa investor s hlavným mestom nevysporiadal.

Lenže to sa už blížili dovolenky bolo treba pobaliť kufre k moru a na nákup poštových známok opäť neostal čas. Budovy sú skolaudované, a teda obyvatelia predmetnej lokality už netrpia. Počet parkovacích miest síce oproti pôvodnému stavu nenarástol a ak nejaké individuálne parkoviská pribudli, tak iba pre toho, kto vykešoval pre developera šesť litrov, tak teda nebudeme viac veci siliť.

A tak na ďalšie predĺženie zmluvy o spolupráci už tak nejak nebola vôľa. A oficiálne zdôvodnenie? MČ Rača neposlala spoločnosť Retkins s.r.o. požiadavku na zaplatenie sľúbenej podpory, pretože NAKA vyšetruje, či sú obce oprávnené pýtať dary od developerov. 



Škoda, že si túto vedomosť MČ Rača neosvojila pri podpisovaní zmluvy, alebo jej dodatku, resp. keď jej táto skutočnosť nebola pri podpise zmluvy známa, mohla poslať požiadavku už na druhý deň po podpise zmluvy. Lenže to by nemohli ochorieť poštové holuby, ktoré koniec koncov tiež nevedeli, kedy prebehne kolaudácia…


A to je takmer koniec príbehu o tom, ako Rača prišla o sľúbených 100 tisíc €, ktoré nám z dobrej vôle chcel venovať dobrý developer. Ale o tom ste sa už zo žiadnych bombastických titulkov nedozvedeli ani slovo.


Epilóg:

Opakovanie je matka múdrosti. Skúsenosti s nezasielaním/oneskoreným zasielaním listov si mestská časť Rača vyskúšala onedlho znova. V čase, keď sa rozhodovalo o finálnej podobe ďalšieho developerského projektu s názvom Rínok Rača v rámci konania EIA, mestskej časti znova ochorel poštový holub. Na ministerstvo životného prostredia dorazil pár dní po záverečnej, takže ministerstvo na pripomienky MČ Rača neprihliadlo. Škoda. Rínok síce mohol byť o niečo menší, ale nie je všetkým dňom koniec. Veď starosta Peter Pilinský je vraj pôvodne ornitológ, takže je predpoklad, že tie holuby raz niekde predsa len dorazia na čas. Napríklad keď bude treba doručiť kolaudačné rozhodnutie budovy miesto parku…

Lukáš Petrík
obyvateľ Rače
(ilustračné foto internet)

14. 5. 2017

Miro Ščibrany: ... že Kmotrík a Repák ponúknu férový kompromis? Neverím!

Férové kompromisy sa dajú robiť len s dôveryhodnými partnermi.

Ako vidí zámenu pozemkov odborník na stavebné právo

Na rokovaní mestského zastupiteľstva (MsZ) v októbri 2016 odborník na stavebné právo Ing. Vladimír Dulla k návrhu zámeny pozemkov v lokalite tzv. Radničné námestie (RNR) o. i. povedal:

„Podľa materiálu sa má dosiahnuť zriadenie parku, ihriska. ... Podľa stavebného zákona na zriadenie ihriska, parku treba územné rozhodnutie. Pre toto územie je vydané územné rozhodnutie, ale nie s možnosťou parku. Držiteľom je investor. ... Právoplatné územné rozhodnutie možno nahradiť novým, ale z podnetu navrhovateľa. Prevodom sa hlavné mesto nestane navrhovateľom. ... Záväzok k zmene územného rozhodnutia návrh neobsahuje. Rovnako k zmene vzťahu hlavného mesta k stavebnému povoleniu. Bez takých zmien  (investorovi) zostane zachované právo stavať tak, ako je povolené. ... Predložená podoba návrhu ... nechráni záujmy Bratislavy.“


Vladimír Dulla svoje tvrdenia v decembri 2016 podrobne rozviedol v článku [1] a precíznou argumentáciou preukázal, že:

1)   zmenou stavby pred dokončením nemožno legálne nahradiť budovu parkom a ihriskom
2)   náhrada budovy parkom a ihriskom vyžaduje územné konanie a rozhodnutie
3)   stavebnému úradu v Rači malo byť zrejmé, že sa treba vrátiť k územnému konaniu

Bez takéhoto postupu stále platí súčasné územné rozhodnutie a (citujem)

„... je záväzné aj pre právnych nástupcov navrhovateľa a ostatných účastníkov územného konania.

Prevodom vlastníctva pozemku na nového vlastníka neprechádzajú práva držiteľa rozhodnutí.
...
Ak by poslanci schválili návrh na zámenu ..., investor by získal, čo potreboval a najdôležitejšie rozhodnutie by zostalo v jeho prospech. Po vklade vlastníckeho práva k pozemkom získaným zámenou by bolo veľmi ťažké vynútiť nevyhnutné zmeny rozhodnutí. Možno by sme sa dočkali prekvapenia, že na pozemku mesta po zámene by rástol administratívny objekt...

Preložené do hovorového jazyka: Intercom Development s.r.o. (investor) a starosta Pilinský sa pokúsili vodiť verejnosť a poslancov za nos.


Kde sme a kam smerujeme

Dnešný vývoj v lokalite tzv. RNR dáva slovám V. Dullu punc proroctva.

Minulý a zvlášť súčasný postup investora je silnou indíciou, že

1)  účelom 11-mesačného predstierania zmeny budovy na park bolo živiť u obyvateľov nádej na vybudovanie parku
2)  investor si zámerne ponechal platné územné rozhodnutie a stavebné povolenie na výstavbu 8-podlažnej budovy
3)  zámenou pozemkov chcel investor zabiť niekoľko múch: Zvýšiť cenu „bytov pri novom parku“. Vysporiadať si pozemky pod stavbami. Dosiahnuť pozemkový zisk. Ponechať otvorenú možnosť postaviť 8-podlažnú budovu. Obísť sľub „byty pri novom parku“ „kompromisným“ mikroparčíčkom.


Spoločnosť Retkins s.r.o.

Začiatkom mája spoločnosť Retkins s.r.o. priestor „nového parku“ oplotila a vyslala doň bagre. Týmto agresívnym manévrom obsadila parcelu, ktorá mala byť pre hlavné mesto zlatým vajcom zámeny. Bagre sa zahryzli do zeme a hĺbia jamu pre 8-podlažnú budovu.

Spoločnosť Retkins s.r.o. tým zadefinovala svoju vyjednávaciu pozíciu. Ráta s tým, že vystrašení a vystresovaní obyvatelia nových bytov budú tlačiť na poslancov, aby v panike pristúpili na akýkoľvek „kompromis“.

Najlepšie v podobe 6 až 8-podlažnej veže s mikroparčíkom. Namiesto parku, ktorý spoločnosť Intercom Development s.r.o. ohlasovala ako park typu Medická záhrada veľkosti takmer futbalového ihriska. Ako park, ktorý zachráni nedostatok zelene v hlavnom meste. Park menší než polovica futbalového ihriska...


Na záver

Naozaj sa dá za kompromis považovať riešenie, kde investor do betónovej džungle vztýči 8-podlažný prostredník? Kde investor svoj pozemkový „vklad“ do „parku“ zmestí do šestnástky futbalového ihriska? Kde hlavné mesto vlastnými pozemkami o výmere cca 1.000 m2 zachraňuje meno „parčíček“?

Občianska komisia a niektorí mestskí poslanci na MsZ v septembri a októbri 2016 [2] namietali o. i. nedôveryhodnosť predkladateľa návrhu zámeny – spoločnosti Intercom Development s.r.o.. Počínanie tejto spoločnosti dáva námietkam plne za pravdu.

Po manévroch s bagrami má veľkú dieru v podpalubí aj dôveryhodnosť spoločnosti Retkins s.r.o..





9. 5. 2017

Alex Marčan: Zázraky sa stávajú. (Niekedy aj v Rači.)

Prvý zázrak, ktorý som zaregistroval, bol, že zástupcom KDH, na čele s Bielikom, sa podarilo zlomiť Vatikán. Pápež Ján Pavol II. sa v Rači zastavil. Požehnal.

To bol asi posledný pozitívny zázrak pre obyvateľov Rače.
Peklo bolo prekryté bielym súknom.

Ďalšie dva tzv. zázraky, musím žiaľ povedať, mali na svedomí predstaviteľ KDH v Rači, Bielik, a Zvonár, smerák. Bielik vybielil a Zvonár zazvonil na cestu, ktorou otvorili dvere developerom.

Výsledky ich aktivít vidíme okolo nás. Sú, žiaľ, negatívne.
A pre moju generáciu nemenné.

Po voľbách v roku 2010 nastupuje nová krv.
Prichádza pohrobok KDH, „Posledný svätý“.

Žehná Raču zelenou ratolesťou, lebo za jej farbu kandidoval. Žehná Raču zeleným prútikom, lebo ním háji záujmy občanov.Vyzvonené Zvonárovým smerom. Žiaľ, proti ich názorom a záujmom. Samozrejme, s výnimkou pritakávačov.

Vatikán pri blahorečení potrebuje vraj nejaký hodnoverný zázrak. Tak mi napadá, že zatiaľ všetko, čo robí súčasný gubernátor (citujem jeho slová) je zázrak. Napríklad, že ešte nebola zorganizovaná petícia na jeho odvolanie. Zázrak je, že napriek tomu, že mestskí poslanci, ktorí Pilinského zázrakom neveria, sú v jeho vyjadrení ľudia, spôsobilí dostať facku. Poslanci, ktorí obhajujú záujmy mesta, proti zázračnému račianskemu plášťu,ktorý zakrýva podvody developerov. Tých, ktorí chcú zázračným spôsobom, cez svoje vyduté vrecká, pozdvihnúť ekonomický profit mesta a Rače. Tých, ktorí budú prekvapení, keď zistia, že rubáš nemá vrecká. Nič si odtiaľto nezoberieš do toho dreveného spacáka, ktorým zbalíš svoje životné aktivity. Sú aj pokrútené a pokrivené. Aj zmanipulované. Pred niekoľkými dňami jedna poslankyňa povedala, že obhajuje záujmy občanov. Proti komu?

Ale možno to pri poslednom svätom neplatí.
Nuž čo. Zázraky sa stávajú.

Alexander Marčan
tzv. bajkár
reakcia na tzv. RNR

Ilustračné foto: internet