V Bratislavskom kraji máme jednu stále dostatočne nedocenenú perlu, ktorá by pre turistov z celého sveta mohla byť veľké lákadlo a celej lokalite by priniesla nové možnosti a rozvoj - areál rušňového depa Bratislava - východ v Rači na Rendezi. Jedným z mojich cieľov je, aby sa Bratislavský samosprávny kraj viac venoval tejto lokalite a zaradil ju medzi lákadlá pre turistov.
Myslím si, že je dôležité pomôcť presadiť tieto kroky:
1. Podporiť železničné múzeum a aj celý areál a zaviesť rozšírené otváracie hodiny, čo by umožnilo pravidelné prehliadky Bratislavčanov a aj turistov. Zatiaľ sa to všetke deje hlavne na dobrovoľnej báze - je teda potrebná hlavne finančná podpora.
2. Prezentovať tento areál všade po svete, urobiť webovú stránku vo viacerých svetových jazykoch a postupne sa dostať aj do sprievodcov (napr. Lonely Planet a pod.) či na TripAdvisor.
3. Pomôcť k rozšíreniu pamiatkovej ochrany z jednotlivých budov na celú zónu vrátane personálnych kasární a okolia.
4. Odkúpiť a zachrániť (a následne opraviť jednak pre ďalšie využitie múzea a tiež komunitnú a spolkovú činnosť (napr. klubovne, miestnosť na prezentácie a prednášky a pod.) objekty tzv. personálnych kasární.
5. V spolupráci s Hlavným mestom SR Bratislava vybudovať chodník na konci Dopravnej ulice a bezpečný priechod pre chodcov a cyklistov pre zlepšenie prístupnosti k areálu. Zároveň je potrebné doriešiť aj parkovacie kapacity pre autobus resp. návštevníkov.
6. Pomôcť so záchranou ďalších vlakov a vytvorenie malého obchodíku so suvenírmi.
Michal Drotován
kandidát na poslanca BSK
www.drotovan.sk
https://www.facebook.com/michal.drotovan/
V prípade, ak máte možnosť a záujem podporiť moju kampaň, môžete tak urobiť príspevkom na transparentný účet.
18. 5. 2017
Rendez (Východné) MČ Rača celkový súčasný stav 2017-2018 obchod – služby – kultúra – šport – doprava
RENDEZ /VÝCHODNÉ/ MČ RAČA
CELKOVÝ SÚČASNÝ STAV 2017-2018
OBCHOD SLUŽBY – KULTÚRA – ŠPORT – DOPRAVA
RENDEZ
/Východné/ MČ Rača cca 5087 obyvateľov
Má 6 častí:
Sklabinská – Starý Rendez – Sklabinská – Východná ulica – Šúrska ulica – Na
Pasekách
Veľkosť územia
obytnej zóny vzdušnou čiarou:
dĺžka územia od Šájb po Paseky cca 3 km
šírka územia
od ŽSR, bytoviek po bytovky na Sklabinskej cca 800 m
Základným predpokladom pri HODNOTENÍ – POSUDZOVANÍ
celkovej problematiky Rendezu /Východného/ MČ Rača je predovšetkým
rešpektovanie dôležitých skutočností, že veľkosť územia časti Rendez, jeho
obytnej produktívnej zóny vzdušnou čiarou je v
dĺžka územia od Šájb/sídliska/ po Paseky cca 3 km a v šírke územia
od ŽSR, bytoviek po bytovky na Sklabinskej cca 800 m. Ďalším dôležitým faktom
je nevýhodnosť polohy Rendezu ako okrajovej časti Bratislavy, navyše väčšina
územia je dopravne blokovaná železničným koľajiskom. Ďalšou dôležitou
skutočnosťou je, že MČ Rača nevlastní v časti Rendez žiadne pozemky
/vlastníkmi sú ŽSR, Ministerstvo vnútra + súkromní vlastníci pozemkov.
RENDEZ –
OBCHOD – SLUŽBY
RUBIKON –
reštaurácia, piváreň
SAMOŠKA
–potraviny
Bankomat
Poštovej banky
Dom služieb:
Lekáreň RENDEZ, Kozmetika ALCINA, Pošta, sklad – predaj elektrotechniky
ČAJKA –
reštaurácia
KATKA –
reštaurácia, pizzéria
VÍNO VERITAS
– vináreň, kaviareň
Lahôdky PUB
– Zuzka Nosáľová
SALÓN KRÁSY
KAJA – kaderníctvo, kozmetika, manikúra
Lekáreň
MELISA
VEČIERKA –
potraviny
BUFET
námestíčko Jožka Orného
Novinový
stánok
TWD – sklad a predaj náradiaŠajby
INTERNÁT –
UBYTOVŇA Vysokej školy právnickej
Vojenská
posádka – ubytovňa Šajby
Policajná
akadémia – internát, v lete možnosť ubytovania
ŽSR
–Východná stanica Bratislava – spádovisko vozňov
ŽSR –
opravovne mašín, nákladných vozňov
ŽSR –
pamiatková zóna – areál Starého depa Rendez
ŽSR –Múzeum,
MDC – každoročne „Celoslovenský zraz železničných historických vozidiel“ -
19. ročník
/11 štátov, turisti/
Policajná
akadémia Sklabinská – Vysoká škola ministerstva vnútra + Expertízny ústav
Obchod –
služby v blízkom okolí Rača, Vajnory, Zlaté piesky, Krasňany:
Obchodné
centrum Vajnoria, PALACE shopping park, Hypermarket TESCO Zlaté piesky –
najväčšie obchodné centrum na Slovensku, ASKO, Möbelix, Kaufland OC v Rači
+ sieť obchodných prevádzok, BILLA potraviny,
Samoška, Bankomaty, Pošta, Reštaurácie , Kaviarne, Lekárne, Poliklinika
Tbiliská, stacionár pre seniorov, Hotel Barónka, LIDL, Obchodné prevádzky
v Krasňanoch
Dopravná
a časová dostupnosť k obchodom a službám Rača- Vajnory- Zlaté piesky-
Krasňany
Autobusové
dopravné spojenie MHD
Rendez –
Rača linky č. 52,56 čas cca 10-15minút
Rendez –
Vajnory linky č. 54056 čas 5 minút
Rendez –
Zlaté piesky linka č. 56 čas 10-15 minút
Rendez –
Krasňany linky č. 52,56 + električky č. 3,5 – čas 15 minút
KULTÚRA
na Rendezi
Kultúrne
stredisko IMPULZ zriaďovateľ MÚ Rača: celoročná prevádzka kultúrnych
a športových akcií, Klub dôchodcov Rendezu, Klub mladých Rendezu + detí,
cvičenie žien, nedeľa : svätá omša, atď.
Múzeum ŽSR –
Staré depo Rendez otvorené celoročne podľa dohody + každoročná akcia
„Celoslovenský zraz železničných historických vozidiel „ – 19. Ročník.
ŠPORT na
Rendezi
Areál športu
obyvateľov Rendezu Sklabinská 2 Ha:
Sociálny dom
– WC, voda. Areál je vybavený detským sektorom, hracími plochami, umelým kopcom
pre športy v lete i zime
Detské
ihrisko Paseky – kompletne zrekonštruované novými hracími zostavami pre deti,
mládež, zriaďovateľ MÚ Rača
ŠKOLSTVO
Materská
škola Šajby – kompletná stavebná rekonštrukcia a nadstavba podlažia 2017.
KULTÚRA
A ŠPORT V RAČI
Nemecký
kultúrny dom : kultúrne spoločenské akcie
Kultúrne
stredisko Žarnovická/MÚ Rača/
Areál športu
FK Rača – futbal deti, mládež, dospelí
Mostex Rača
– stolný tenis
Realizácia
športových objektov hokejová hala + ďalšie hracie plochy
Krasňany ŠK
– futbal deti, mládež, dospelí
KARPATY RAČA
– KRASŇANY – turistické aktivity
DOPRAVNÉ
SPOJE MHD Rendez
Rendez –
Rača linka č. 52,56
Rendez –
Vajnory železničná stanica linka č . 54
Rendez –
Zlaté piesky linka č. 56
Poslanecky
dlhoročne presadzujem písomne aj
osobne rokovania s DP Bratislava +
Magistrát hl.m. Bratislava odbor dopravy obnoviť autobusovú linku priamo do
centra mesta /v minulosti č. 114/ ako linku 56xs trasou : Šajby/
v súčasnosti konečná linky č. 54/ - Zlaté piesky – Trnavské mýto a späť
/ všetky písomné poslanecké žiadosti dlhoročne aj s odpoveďami stále
archivujem/.
Poslanecky
dlhoročne presadzujem písomne aj osobne
byť súčasťou Bratislavskej integrovanej dopravy do centra mesta Bratislavy
– Hlavná stanica – Devínska Nová Ves – Petržalka – Podunajské Biskupice
DOPRAVNÁ
SITUÁCIA NA RENDEZI
Zásadný
problém cestnej dopravy na Rendezi sú maximálne nedostatočné šírkové parametre
hlavnej cesty II. Triedy v priemere minimálna šírka 6,6 m a maximálna
šírka 6,8 m. Cez celé územie Rendezu od železničného priecestia Rača Rendez–
Šajby – Starý Rendez – Paseky – kruhový objazd Vajnory. V prípade
dopravnej nehody, pádu stromu na cestu atď. z praktických skúseností
prichádza k úplnému paralizovaniu dopravnej priepustnosti 2-4
hodiny. Neexistuje druhá možnosť využitia náhradnej obchádzkovej cesty
z Rače do Vajnor a opačne. Od roku 2007 poslanecky žiadam a
upozorňujem Magistrát hl. m. Bratislavy odbor dopravného hospodárstva aby
prioritne riešili tento závažný dopravný problém + dopady na kvalitu života ľudí v časti
Rendez /Východné/ MČ Rača t.j.
prekračovanie parametrov koncentrácie prašnosti, exhalátov z áut, hluku,
otrasov na bytový fond, ohrozenie bezpečnosti chodcov z veľkej frekvencie
áut najmä počas ranných a poobedňajších špičiek, ktoré sa z dôvodu
novej výstavby sídlisk v Rači, Krasňanoch čoraz viac predlžujú.
BRATISLAVSKÁ INTEGROVANÁ DOPRAVA ŽSR + MHD Z RENDEZU /Východného/ MČ Rača od Vajnor
do centra mesta
Poslanecky
písomne a osobnými rokovaniami so zástupcami ŽSR, Magistrátu hl. mesta
Bratislava, VÚC Bratislava aktívne dlhoročne žiadam aby sa využila funkčná
existujúca železničná doprava do centra mesta a celého VÚC Bratislava ako
to bolo dokázateľne využívané v 50-60-70-80-tych rokoch 20. stor. t.j.
Rendez –
Predmestie – Filiálka
Rendez –
Vinohrady – Hlavná stanica – Lamač – Devínska Nová Ves a späť
Rendez –
Petržalka späť
Rendez –
Vrakuňa – Podunajské Biskupice a späť
A tiež
stavebné vybudovanie novej budovy železničnej stanice na pôvodnom mieste starej
zbúranej, kde zo strany ŽSR bol v roku 1995 bol daný záväzný prísľub
poslancom Rendezu /Východného/, obyvateľom Rendezu, že sa postaví nová budova
stanice plus nástupné terminály. Túto záväzne sľúbenú požiadavku požadujem
a budem požadovať aj ako obyvateľ Rendezu, ktorý sa tu narodil, býva tu 62
rokov a v detstve, mladosti bežne cestoval motorákom 131, L68 do
centra mesta Bratislavy až po okolie blízke Bratislave.
ZÁVEROM
Rendez
/Východné/ MČ Rača treba hodnotiť vždy ako súčasť Bratislavy, ktorá ako hlavné
mesto Slovenska ponúka veľké množstvo
obchodov, služieb, spoločenského života, kultúry, športu a neporovnávať
s neporovnateľným t.j. možnosti obchodu, služieb, dopravy
s Petržalkou, Novým mestom, Ružinovom, starým mestom atď.
Rendez ako
je uvedené má veľkosť územia obytnej zóny vzdušnou čiarou v dĺžke cca 3 km
a v šírke cca 800 m, kde podnikatelia, obchodné reťazce služby nebudú
realizovať svoje komerčné aktivity do tohto malého finančne nerentabilného
prostredia, ale pôjdú do Rače, kde je
aktívne obytné územie niekoľkonásobne väčšie . Bolo uvedené aké možnosti má
obyvateľ Rendezu dostať sa aj MHD za 5-12-15 minút k obchodným centrám ,
službám, kultúre, športu v okolí. Rendez je maximálne stavebne kapacitne
preťažený t.j. zastavaná plocha je negatívne väčšia oproti zelenej ploche 1:6
t.j. tráva, stromy, kríky , s hlavnou cestou II. triedy, ktorá má pôvodné rozmery
starej poľnej cesty t.j. šírka 6,6-6,8 m a každý ďalší nárast
automobilovej dopravy je už dlhoročne za hranicou dopravnej, bezpečnej priepustnosti.
Materiál
vypracoval: CYRIL SEKERKA poslanec za Rendez /Východné/ MČ Rača
Fakty, argumenty – kontra stavebná loby v MČ Rača – Rendez (Východné)
FAKTY , ARGUMENTY – KONTRA STAVEBNÁ
LOBY V MČ RAČA – RENDEZ /VÝCHODNÉ/
Dôvody môjho
zásadného nesúhlasu s ďalšou plánovanou výstavbou bytoviek, domov,
komerčných prevádzok na celom území Rendezu /Východného/ MČ Rača, ktorá by
svojimi negatívnymi dopadmi výrazne znehodnotila kvalitu života v životnom
prostredí tu žijúcich obyvateľov Rendezu /Východného/ MČ Rača.
1/ÚZEMIE
RENDEZU
a/
Rendez /Východného/ MČ Rača má veľkosť
územia od obytnej zóny sídliska Šajby po obytnú zónu Paseky vzdušnou čiarou cca
3km /+300 k letisku Vajnory/, šírka územia t.j. od 100 – 120 bytovky
Dopravná 2-10, 12-20 po obytnú zónu Sklabinská /aj Policajná akadémia/ cca 800
m.
b/ /
Rendez /Východného/ MČ Rača – na jeho
území dĺžka 3 km šírka 800 m sú postavené sídliská Šajby, Starý Rende,
Sklabinská, Východná ulica – IBV, ulica Šúrska – IBV, ulica Paseky kombinácia
IBV a bytoviek. Táto plocha územia celého Rendezu je už teraz maximálne kapacitne
stavebne preťažená svojou veľkosťou zastavanej obytnej plochy na značný úkor
zelene, zelených plôch v negatívnom pomere 1:6. Všetka existujúca zeleň
v obytných zónach celého Rendezu si za desaťročia vybudovali a budujú
obyvatelia bytoviek t.j. výsadbou stromov, kríkov, kvetín, terénne úpravy,
oddychové zón atď.
2/
DOPRAVA
a/ DOPRAVA -
/ Rendez /Východného/ MČ Rača disponuje
jedinou príjazdovou cestou – hlavná cesta II. Triedy cez celé jeho územie t.j.
Rača – RendezŠajby – Starý Rendez – Paseky – Vajnory. Zároveň nemá vyriešenú dôležitú náhradnú cestu
v prípade zablokovania prejazdu cesty t.j. pád stromu do dráhy cesty,
automobilová nehoda. Praktické skúsenosti dokazujú zablokovanie cesty na 2-3 hodiny bez možnosti dopravy do
Rače, Vajnor a tým aj do mesta Bratislava a okolia.
b/ Železničné
priecestie Rača – Rendez je súčasťou hlavného železničného dopravného ťahu
Bratislava – Košice , IC rýchliky, osobné vlaky, nákladná doprava. Prichádza tu
nárazovo k častým prestojom automobilovej dopravy, ale najmä autobusov MHD
linky č. 52,56 v čase raňajšej a poobednej špičky a tým aj
nárazovo zvýšená čakacia doba áut, kedy autobusy MHD často nemôžu dodržať svoj
časový cestovný poriadok a prichádza tým aj k vynechaniu autobusového
spoja, tým aj k nárastu čakania cestujúcich n zastávkach až na ďalší spoj
autobusu.
c/ Ďalšia
dopravná blokácia MHD – linka autobusu č. 56 najmä v čase rannej
a poobednej špičky pri výjazde z bočnej cesty od Zlatých pieskov na
hlavnú cestu v smere na Rendez či Vajnory – časové straty 5-10 minút.
d/ hlavná
cesta II. Triedy cez celé územie Rendezu do Rače či Vajnor /šírka cesty 6,6 –
6,8 z čias 40-50-tych rokov 20.storočia ako cezpoľná/ je v súčasnosti
maximálne dopravne kapacitne preťažená
v ranných a popoludňajších špičkách nárazovo už za hranice
bezpečnosti dopravnej únosnosti , kde je často ohrozované zdravie a životy
detí, starších, chorých ľudí, kedy mnohí vodiči absolútne nerešpektujú
a prekračujú povolenú rýchlosť /50 km/. Frekvencia a nárast prejazdu
áut v súčasnosti závisí aj práve s veľkým nárastom výstavby sídlisk, bytoviek
v Rači, Krasňanoch kde ale cesty v celej MČ Rača, Bratislave sú
svojimi šírkovými rozmermi už zo spomínaných 40-50-60-tych rokov 20. Stor. keď
cez celé územie Rendezu prešlo obrazne 50 áut denne. Negatívne dopady
obrovského nárastu áut na cestách aj na Rendezi výrazne znehodnocujú kvalitu
života ľudí a majú dopady aj na zhoršovaní celkového zdravia obyvateľstva
– nadmerná prašnosť, exhaláty z áut, otrasy a praskanie stien
bytového fondu najmä v pásme vedľa hlavnej cesty oboch stranách cesty /bývam v bytovke
vzdialenosť z prízemia k ceste 10 m/
Dopravná
hrozba – oprava železničného viaduktu Vajnory – jediná dopravná hlavná cesta
cez železničné koľajisko do centra mesta Bratislava a opačne z Ivánky
pri Dunaji, Vajnor, Rendezu, Rače, Čiernej vody. Jediná možná cestná obchádzka
cez celé územie Vajnor. Železničné priecestie vybavené svetelnou signalizáciou,
hlavný železničný ťah Bratislava – Galanta – Komárno a späť / rýchliky,
osobné vlaky, nákladná doprava/. Železničný viadukt Vajnory bol opravovaný cca
pred 15 rokmi a termínovo z bezpečnostných dôvodov už časovo
presluhuje svoju potrebnú opravu. Nastane dopravný cestný stav na hranici
veľkých zápch až kolapsu nepriechodnosti cestnej dopravy
3/ ŠKOLSTVO
a/ Rendez /Východné/ MČ Rača už nemá základnú školu
a všetky deti od prvej až po deviatu triedu musia cestovať autobusom do
Rače, Krasnian, Vajnor čím je opäť v rannej či poobedňajšej špičke
preťažená MHD autobusov linky č. 52,56 /školský autobus som dlhoročne aj so
starostami vybavoval aj ja, ale ten často časovo nevyhovuje rodičom žiakov/.
b/ Materská
škola – argumenty typu, že po realizácii kompletnej stavebnej rekonštrukcii
budovy MŠ Šajby s nadstavbou jedného podlažia sa bude môcť prijať ďalší,
väčší počet detí absolútne nezodpovedá skutočnej realite, lebo MŠ Šajby
a MÚ Rača len naprávajú bývalé hroziace riziko, keď hygienici stále chceli
uzatvoriť prevádzku MŠ Šajby lebo kapacitne, normami nezodpovedala väčšiemu
počtu detí t.j. potrebným počtom WC, umývadiel, veľkosti plochy spální atď. Po
stavebnej rekonštrukcii budovy MŠ Šajby aj s nadstavbou podlažia sa získa
vzácnych ďalších 20 miest pre deti.
Celková nová kapacita bude 120 detí /predtým 100 miest/ a hygienicky bude
MŠ Šajby úplne spĺňať hygienické normy. V žiadnom prípade však nepripadá
do úvahy možnosť prijímať ďalšie veľké počty detí z uvedených maximálnych
kapacitných možností MŠ. Tým sa absolútne vyvracia tvrdenie stavebných
lobistov, že MŠ Šajby po stavebnej rekonštrukcii a rozšírení priestorov by
vyriešila dôležitý problém umiestnenia detí z plánovaného
a pretláčaného sídliska „RENDEZ
VOUS“ na pozemkoch Šajby pri Policajnej akadémii /300 bytov/
4/ OBCHODNÁ
VYBAVENOSŤ
Argumenty
typu, že Rendezu /Východnému/ MČ Rača chýbajú malé obchodné
prevádzky a služby / viď. výstavba sídliska „RENDEZ VOUS“ /300 bytov/ nezodpovedajú danej realite súčasnosti –
2017, kedy veľké obchodné centrá /Tesco, Kaufland atď./ so svojimi veľkými
obchodnými plochami si môžu dovoliť ekonomicky výrazne nižšie ceny, ktoré potom
časovo, finančne likvidujú malé obchody, služby, ktoré nie sú schopné
ekonomicky, cenovo súťažiť o zákazníka, konkrétne prípady na
Rendezi – sídlisko Šajby obchod Drogéria Papiernictvo, Starý Rendez – Potraviny
Rendez, DOM SLUŽIEB – prevádzky Foto Kino, obchod Plastové okná, Poisťovňa
a pod. , Paseky – malé potraviny atď. Každý z nás nakupuje podľa
možností rodinného rozpočtu, kde logicky kúpa je diktovaná najnižšou možnou
cenou. Ďalším dôležitým faktom je skutočnosť, že v blízkom okolí Rendezu
/Východného/ za 15 rokov sa vybudovali veľké obchodné centrá Tesco, Kaufland,
menšie Billa, Lidl atď, ktoré sú dostupné aj MHD.
-
VAJNORIA
obchodné centrum linka č. 54,56 cestovná doba cca 5 minút
-
TESCO Zlaté Piesky – najväčšie obchodné centrum na
Slovensku, obchodné prevádzky na nábytok a bývanie – autobus linky č. 56
cca 10-12 minút
-
Rača OC Kaufland + rôzne obchodné prevádzky – doprava
autobusom č. 56 v kombinácii s linkou č. 52 a možnosťou prestupu
na električku
-
BILLA potraviny – autobusová linka č. 52,56 cestovný
čas cca 8-10 minút
-
Rendez – potraviny Samoška, 2 Lekárne, 2 prevádzky
Kozmetiky, 2 prevádzky kaderníctvo, holičstvo, reštaurácie – Katka, Čajka,
Rubikon, Vinotéka atď.
5/ SPODNÉ
VODY NA RENDEZI
Rendez /Východné/ MČ Rača, jeho obytné časti,
prevádzky sú postavené nabažinatej pôde, kde spodné vody pri dažďoch okamžite
stúpnu a zaplavujú pivničné priestory bytoviek, domov, kde práve
z týchto ohrozujúcich príčin pracuje neprestajne 24 hodín veľké odsávacie
čerpadlo /ŽSR prevádzka/. V čase poruchy veľkého čerpadla a jeho
nečinnosti spodné vody spôsobujú materiálne škody – viď. Dom služieb Dopravná
ulica, pivnice domov bytoviek – majetok jeho obyvateľov, spodné vody spôsobujú
stály pohyb pôdy a tým aj poškodzovanie múrov domov, praskanie, výrazné
medzery v stenách sstavieb /najmä budovy Policajnej akadémie
a bytovky, domy na Rendezi/
6/
KANALIZAČNÉ, ODPADOVÉ POTRUBIA
Na celom
Rendezi sú už na povolenej kritickej únosnosti ako príklad uvediem, keď sme
chceli poslanecky cez MÚ Rača realizovať opravu príjazdovej cesty a odvod
splaškových vôd do kanalizačného potrubia pred bytovkami na Dopravnej 7-49 ŽSR
to MÚ Rača nepovolili z už maximálneho
kapacitného preplneného kanalizačného potrubia z bytoviek na Rendezi.
Z uvedených skutočností vyplýva, že kanalizačné potrubie ja kapacitne na
hranici kolapsu s tak nemôže za žiadnych okolností prijať ďalšiu odpadovú
vodu zo žiadnych potenciálnych nových bytoviek, domov.
7/
KVALITA ŽIVOTA BÝVANIA ĽUDÍ
Ústavné
právo ľudí v spoločnosti – štáte na slobodné podnikanie –zhodnocovanie
svojho zisku nemôže byť hodnotovo, spoločensky dôležitejšie viac ako ústavné
právo ľudí na kvalitu svojho života, bývania. Zhrnuté: stavebné firmy,
developerské spoločnosti nemôžu dosahovať svoj stavebný zisk na úkor kvality
života obyvateľov bytoviek, domov.
ZÁVEROM
Vážení
obyvatelia Rendezu, snažil som sa vám vysvetliť svojou prezentáciou na základe
argumentov – faktov PREČO ZÁSADNE NESÚHLASÍM S VÁSTAVBOU BYTOVIEK,
DOMOV, PREVÁDZOK NA CELOM ÚZEMÍ RENDEZU plne rešpektujúc, že je len na vás aký názor
si sami na túto problematiku vytvoríte. Rendez je už dlhoročne zastabilizované
obytné územie /dĺžka územia 3 km a šírka cca 800 m vzdušnou čiarou/ a kapacitne
už neznesie akúkoľvek novú stavebnú
zaťaženosť aby sa tým výrazne neznehodnotila kvalita života tu bývajúcich ľudí.
Nedopusťme, vážení Rendezáci, aby sa nám, našim rodinám stal Rendez obrazne
povedané štadiónom, ktorý ma maximálnu kapacitu 5000 divákov a STAVEBNÍ
DEVELOPERI, STAVEBNÍ LOBISTI nás presviedčali, že sa na štadión zmestí ďalších
2500 divákov. Každý si dovolí toľko, koľko mu dovolíte a ja verím, že
spolu ako vždy spoločensky, ľudsky zaberieme
a ochránime si náš Rendez, náš domov ako sme to dokázali už
viackrát v minulosti. Od roku 1992 do 2017 som zorganizoval ako predseda
petičných výborov proti výstavbám na Rendezi 9 úspešných petícií podaných cez
podateľňu MÚ Rača, kde sme spoločne ako obyvatelia Rendezu /Východného/ MČ Rača
dokázali stavebným developerom, že kvalita nášho života, bývania na celom území
Rendezu je a bude našou prioritnou hodnotou číslo 1, ktorú si vždy
spoločným záberom dokážeme aj ochrániť.
S úctou
za pochopenie ďakujeCyril S e
k e r k a
Materiál
vypracoval: Cyril S e k e r k a, poslanec za
Rendez /Východné/ MČ Rača
Lukáš Petrík: Račianske poštové holuby
...alebo
ako starosta Peter Pilinský nechal z Rače uletieť 100 tisíc €
Pamätáte
si, ako sa niekedy na jeseň roku pána 2015 objavili v niektorých lokálnych
médiách informácie o tom, ako starosta Peter Pilinský vybavil pre Raču dar od spoločnosti Retkins v sume 100 tisíc € (Račiansky výber 2015, číslo 10, str. 2), ktorý bol mediálne
prezentovaný ako „odškodné obyvateľov lokality dotknutej výstavbou za zabraté
parkovacie miesta, ktoré padli za obeť výstavbe objektov Rača Tower a Rača Gate“?
Poďme
sa spolu pozrieť na príbeh toho, ako si svoje odškodné dnes užívajú výstavbou
najviac dotknutí obyvatelia Závadskej. Takže pekne po poriadku.
Zmluva o poskytnutí podpory bola medzi spol. Retkins s.r.o. a MČ
Rača uzatvorená dňa 21.9.2015, zhodou náhod 10 dní po tom, čo starosta P.
Pilinský, ako hlava stavebného úradu, 11.9.2015 podpísal spoločnosti Retkins
s.r.o. zmenu stavby pred dokončením pre objekt SO 106 a SO 108.
Nie
ste vôbec ďaleko od pravdy, ak sa domnievate, že táto zmena znamenala navýšenie
počtu bytov a apartmánov v objekte. Najdôležitejšie zmeny pri objekte SO 108 sa
týkali toho, že jedno z technických podlaží, podľa pôvodného plánu kotolňa, sa
týmto podpisom pretransformovalo na min. 4 apartmány. Pri objekte SO 106 zašiel
starosta ešte o kúsok ďalej a zo 6-podlažnej stavby urobil šmahom pera stavbu 7-podlažnú.
Veď tých pár apartmánov a bytov navyše určite nikoho nezabije, parkovacích miest je dosť a obyvateľov v Rači málo… Mimochodom, na otázky občana, či nejakým takýmto úkonom navyšoval počet bytov alebo apartmánov v objekte, starosta odpovedal na verejnom zhromaždení obyvateľov suverénne: NIE!
Veď tých pár apartmánov a bytov navyše určite nikoho nezabije, parkovacích miest je dosť a obyvateľov v Rači málo… Mimochodom, na otázky občana, či nejakým takýmto úkonom navyšoval počet bytov alebo apartmánov v objekte, starosta odpovedal na verejnom zhromaždení obyvateľov suverénne: NIE!
Príbeh
stotisícového daru pre MČ Rača týmto samozrejme nekončí. Podľa zmluvy O
poskytnutí podpory bola Rača o príspevok povinná požiadať spoločnosť Retkins
najneskôr do 30.3.2016. Ako sa však výstavbou dotknutí obyvatelia presvedčili
na vlastnej koži, písanie listov developerom našej mestskej časti veľmi nejde. A
keď sa to niekedy podarí, stále je tu hrozba, že ten poštový holub dostane
vtáčiu chrípku alebo inú pliagu…
Takúto
vtáčiu epidémiu zažili Račania aj počas výstavby Radničného námestia (bez
radnice a bez námestia), keď holuby s pokutami za porušovanie podmienok
stavebného povolenia kapali vo vzduchu ako vrabce počas Veľkého skoku v Číne…
Možno ich tiež na smrť vyľakali tie stavebné mechanizmy, ktoré začínali už pred
šiestou ráno, hoci to mali povolené až od siedmej. A tak sa stalo, že túto
misiu zvládol jeden jediný holub, ktorý za dennodenné porušovanie podmienok
stavebného povolenia doručil obom developerom jednu jedinú pokutu vo výške likvidačných
1 000 (slovom tisíc) €. Nuž, známky sú drahé, treba šetriť…
Ale
nie je všetko stratené. Dňa 30.3.2016, teda v deň, kedy sa platnosť pôvodnej
zmluvy končila, sa starosta predsa len s developerom stretol a prehodili pár slov
o tom, ako pokračuje stavba, možno pokecali aj o nejakých termínoch kolaudácie
a medzi iným sa dohodli aj na tom, že k zmluve o poskytnutí podpory uzatvoria
aj dodatok,
ktorým termín požiadania o podporu posunuli na 30.6.2016.
Fajn,
máme ešte tri mesiace, holuby sa nejako dajú dokopy. Samozrejme, zhodou
okolností a náhody boli s požehnaním starostu Rače budovy SO 108 a SO 106, roku
pána 9.6. 2016 – presne tri týždne
pred vypršaním platnosti zmluvy o poskytnutí podpory – skolaudované. A to
napriek faktu, že veľká časť týchto stavieb leží na pozemkoch vo vlastníctve
mesta, ktoré si do dnešného dňa investor s hlavným mestom nevysporiadal.
Lenže
to sa už blížili dovolenky bolo treba pobaliť kufre k moru a na nákup poštových
známok opäť neostal čas. Budovy sú skolaudované, a teda obyvatelia predmetnej
lokality už netrpia. Počet parkovacích miest síce oproti pôvodnému stavu nenarástol
a ak nejaké individuálne parkoviská pribudli, tak iba pre toho, kto vykešoval
pre developera šesť litrov, tak teda nebudeme viac veci siliť.
A
tak na ďalšie predĺženie zmluvy o spolupráci už tak nejak nebola vôľa. A
oficiálne zdôvodnenie? MČ Rača neposlala spoločnosť Retkins s.r.o. požiadavku
na zaplatenie sľúbenej podpory, pretože NAKA vyšetruje, či sú obce oprávnené
pýtať dary od developerov.
Škoda, že si túto vedomosť MČ Rača neosvojila pri podpisovaní zmluvy, alebo jej dodatku, resp. keď jej táto skutočnosť nebola pri podpise zmluvy známa, mohla poslať požiadavku už na druhý deň po podpise zmluvy. Lenže to by nemohli ochorieť poštové holuby, ktoré koniec koncov tiež nevedeli, kedy prebehne kolaudácia…
Škoda, že si túto vedomosť MČ Rača neosvojila pri podpisovaní zmluvy, alebo jej dodatku, resp. keď jej táto skutočnosť nebola pri podpise zmluvy známa, mohla poslať požiadavku už na druhý deň po podpise zmluvy. Lenže to by nemohli ochorieť poštové holuby, ktoré koniec koncov tiež nevedeli, kedy prebehne kolaudácia…
A
to je takmer koniec príbehu o tom, ako Rača prišla o sľúbených 100 tisíc €,
ktoré nám z dobrej vôle chcel venovať dobrý developer. Ale o tom ste sa už zo žiadnych
bombastických titulkov nedozvedeli ani slovo.
Epilóg:
Opakovanie
je matka múdrosti. Skúsenosti s nezasielaním/oneskoreným zasielaním listov si
mestská časť Rača vyskúšala onedlho znova. V čase, keď sa rozhodovalo o
finálnej podobe ďalšieho developerského projektu s názvom Rínok Rača v rámci
konania EIA, mestskej časti znova ochorel poštový holub. Na ministerstvo
životného prostredia dorazil pár dní po záverečnej, takže ministerstvo na
pripomienky MČ Rača neprihliadlo. Škoda. Rínok síce mohol byť o niečo menší,
ale nie je všetkým dňom koniec. Veď starosta Peter Pilinský je vraj pôvodne
ornitológ, takže je predpoklad, že tie holuby raz niekde predsa len dorazia na
čas. Napríklad keď bude treba doručiť kolaudačné rozhodnutie budovy miesto
parku…
Lukáš Petrík
obyvateľ Rače
(ilustračné
foto internet)
14. 5. 2017
Miro Ščibrany: ... že Kmotrík a Repák ponúknu férový kompromis? Neverím!
Férové kompromisy
sa dajú robiť len s dôveryhodnými partnermi.
Ako
vidí zámenu pozemkov odborník na stavebné právo
Na
rokovaní mestského zastupiteľstva (MsZ) v októbri 2016 odborník na
stavebné právo Ing. Vladimír Dulla k návrhu zámeny pozemkov v lokalite
tzv. Radničné námestie (RNR) o. i. povedal:
„Podľa materiálu sa má dosiahnuť zriadenie parku, ihriska. ...
Podľa stavebného zákona na zriadenie ihriska, parku treba územné rozhodnutie.
Pre toto územie je vydané územné rozhodnutie, ale nie s možnosťou parku.
Držiteľom je investor. ... Právoplatné územné rozhodnutie možno nahradiť novým,
ale z podnetu navrhovateľa. Prevodom sa hlavné mesto nestane
navrhovateľom. ... Záväzok k zmene územného rozhodnutia návrh neobsahuje.
Rovnako k zmene vzťahu hlavného mesta k stavebnému povoleniu. Bez takých
zmien (investorovi) zostane zachované právo stavať tak, ako je
povolené. ... Predložená podoba návrhu ... nechráni záujmy Bratislavy.“
Vladimír
Dulla svoje tvrdenia v decembri 2016 podrobne rozviedol v článku [1] a precíznou argumentáciou preukázal,
že:
1)
zmenou stavby pred
dokončením nemožno legálne nahradiť budovu parkom a ihriskom
2)
náhrada budovy parkom
a ihriskom vyžaduje územné konanie a rozhodnutie
3) stavebnému úradu v Rači malo byť
zrejmé, že sa treba vrátiť k územnému konaniu
Bez
takéhoto postupu stále platí súčasné územné rozhodnutie a (citujem)
„... je záväzné aj pre právnych nástupcov
navrhovateľa a ostatných účastníkov územného konania.
Prevodom vlastníctva pozemku na nového
vlastníka neprechádzajú práva držiteľa rozhodnutí.
...
Ak by poslanci schválili návrh na zámenu
..., investor by získal, čo potreboval
a najdôležitejšie rozhodnutie by zostalo v jeho prospech. Po vklade vlastníckeho práva
k pozemkom získaným zámenou by bolo veľmi ťažké vynútiť nevyhnutné zmeny
rozhodnutí. Možno by sme sa dočkali prekvapenia, že na pozemku mesta po zámene by rástol administratívny objekt...“
Preložené do hovorového jazyka: Intercom
Development s.r.o. (investor) a starosta Pilinský sa pokúsili vodiť
verejnosť a poslancov za nos.
Kde sme a kam smerujeme
Dnešný vývoj v lokalite tzv. RNR
dáva slovám V. Dullu punc proroctva.
Minulý a zvlášť súčasný postup investora
je silnou indíciou, že
1) účelom 11-mesačného predstierania zmeny
budovy na park bolo živiť u obyvateľov nádej na vybudovanie parku
2) investor si zámerne ponechal platné
územné rozhodnutie a stavebné povolenie na výstavbu 8-podlažnej budovy
3) zámenou pozemkov chcel investor zabiť
niekoľko múch: Zvýšiť cenu „bytov pri novom parku“. Vysporiadať si pozemky pod
stavbami. Dosiahnuť pozemkový zisk. Ponechať otvorenú možnosť postaviť
8-podlažnú budovu. Obísť sľub „byty pri novom parku“ „kompromisným“ mikroparčíčkom.
Spoločnosť Retkins s.r.o.
Začiatkom mája spoločnosť Retkins s.r.o.
priestor „nového parku“ oplotila a vyslala doň bagre. Týmto agresívnym manévrom
obsadila parcelu, ktorá mala byť pre hlavné mesto zlatým vajcom zámeny. Bagre sa zahryzli do zeme a hĺbia
jamu pre 8-podlažnú budovu.
Spoločnosť Retkins s.r.o. tým zadefinovala
svoju vyjednávaciu pozíciu. Ráta s tým, že vystrašení a vystresovaní obyvatelia
nových bytov budú tlačiť na poslancov, aby v panike pristúpili na
akýkoľvek „kompromis“.
Najlepšie v podobe 6 až 8-podlažnej
veže s mikroparčíkom. Namiesto
parku, ktorý spoločnosť Intercom Development s.r.o. ohlasovala ako park typu
Medická záhrada veľkosti takmer futbalového ihriska. Ako park, ktorý zachráni
nedostatok zelene v hlavnom meste. Park menší než polovica futbalového
ihriska...
Na záver
Naozaj sa dá za kompromis považovať
riešenie, kde investor do betónovej džungle vztýči 8-podlažný prostredník? Kde investor svoj pozemkový „vklad“ do
„parku“ zmestí do
šestnástky futbalového ihriska? Kde hlavné
mesto vlastnými pozemkami o výmere cca 1.000 m2 zachraňuje meno „parčíček“?
Občianska komisia a niektorí mestskí
poslanci na MsZ v septembri a októbri 2016 [2] namietali
o. i. nedôveryhodnosť predkladateľa návrhu zámeny – spoločnosti Intercom
Development s.r.o.. Počínanie tejto spoločnosti dáva námietkam plne za pravdu.
Po manévroch s bagrami má veľkú dieru v
podpalubí aj dôveryhodnosť spoločnosti Retkins
s.r.o..
9. 5. 2017
Alex Marčan: Zázraky sa stávajú. (Niekedy aj v Rači.)
To
bol asi posledný pozitívny zázrak pre obyvateľov Rače.
Peklo
bolo prekryté bielym súknom.
Ďalšie
dva tzv. zázraky, musím žiaľ povedať, mali na svedomí predstaviteľ KDH v Rači,
Bielik, a Zvonár, smerák. Bielik vybielil a Zvonár zazvonil na cestu,
ktorou otvorili dvere developerom.
Výsledky
ich aktivít vidíme okolo nás. Sú, žiaľ, negatívne.
A pre
moju generáciu nemenné.
Po
voľbách v roku 2010 nastupuje nová krv.
Prichádza
pohrobok KDH, „Posledný svätý“.
Žehná
Raču zelenou ratolesťou, lebo za jej farbu kandidoval. Žehná Raču zeleným
prútikom, lebo ním háji záujmy občanov.Vyzvonené Zvonárovým smerom. Žiaľ, proti
ich názorom a záujmom. Samozrejme, s výnimkou pritakávačov.
Vatikán
pri blahorečení potrebuje vraj nejaký hodnoverný zázrak. Tak mi napadá, že
zatiaľ všetko, čo robí súčasný gubernátor (citujem jeho slová) je zázrak. Napríklad,
že ešte nebola zorganizovaná petícia na jeho odvolanie. Zázrak je, že napriek
tomu, že mestskí poslanci, ktorí Pilinského zázrakom neveria, sú v jeho
vyjadrení ľudia, spôsobilí dostať facku. Poslanci, ktorí obhajujú záujmy mesta,
proti zázračnému račianskemu plášťu,ktorý zakrýva podvody developerov. Tých, ktorí
chcú zázračným spôsobom, cez svoje vyduté vrecká, pozdvihnúť ekonomický profit
mesta a Rače. Tých, ktorí budú prekvapení, keď zistia, že rubáš nemá
vrecká. Nič si odtiaľto nezoberieš do toho dreveného spacáka, ktorým zbalíš
svoje životné aktivity. Sú aj pokrútené a pokrivené. Aj zmanipulované. Pred
niekoľkými dňami jedna poslankyňa povedala, že obhajuje záujmy občanov. Proti
komu?
Ale
možno to pri poslednom svätom neplatí.
Nuž
čo. Zázraky sa stávajú.
Alexander
Marčan
tzv. bajkár
reakcia na tzv. RNR
Ilustračné foto: internet