31. 10. 2016

Development ÁNO, "ryža" NIE!

Nemilým, avšak bohužiaľ už zvykom najmä v Bratislave pôsobiacich investorov, tzv. developerov (česť výnimkám), sa stalo postaviť bytovky kdekoľvek, za akýchkoľvek okolností, hlavne veľa a vysoko. Namiesto developmentu - rozvoja územia tak dochádza k devastácii a zhoršeniu kvality bývania, zvýšeniu nákladov pre obyvateľov i samosprávu. Kto sa usmieva, je obvykle investor - tzv. developer, veď "vyryžoval" z územia, čo sa dalo. Síce na úkor kvality života pôvodných i nových obyvateľov, ale prečo by ho už toto malo trápiť, on tu predsa nežije.

Ulica Na pasekách v lokalite Východné na okraji Rače v tomto nie je výnimkou, aj tu sme si už užili svoje a ďalším "ryžiam" sa nám zatiaľ darí brániť.  Prečo nám tu nové bytovky tak vadia, keď sme "v poli"?

1. kanalizácia: Dlhé desaťročia bijú kvôli kanalizácii obyvatelia tejto ulice na poplach. Od roku 1992, kedy celá ulica prešla z vlastníctva štátneho podniku do vlastníctva mesta, kanalizácia nepatrí nikomu, zabudlo sa na ňu. NIKTO ju neopravuje, nikto ju nekontroluje. 24 rokov! Nechcem vidieť tie rúry, ako vyzerajú..... Posledný "developerský skvost" bol (údajne) a s požehnaním nášho račianskeho stavebného úradu "odkanalizovaný" do žúmp !!! (Slovko údajne uvádzam preto, že tie žumpy čistiť nikto nikdy nevidel, máme teda dôvod sa domnievať, že bytovky sú možno aj tak napojené na kanalizáciu, ktorá má 35 rokov, z toho 24 bez údržby a vlastníka). Na papieri je všetko v poriadku, kolaudácii nič nebránilo. To už je aký rozvoj, keď v 21. storočí napojíte bytovku 15 minút od centra Bratislavy na žumpu! S požehnaním stavebného úradu MČ Rača.

2. parkovanie: V ulici nie je žiadne parkovisko. Žiadne. Vôbec nič. Je tam pár garáží v osobnom vlastníctve - jedna vychádza na štyri byty, väčšinou 3-4 izbové pre rodiny, ktoré sa tu bez auta obvykle ťažko zaobídu, keďže nemajú žiadny priamy spoj do mesta. Nieto do mesta, ani do Krasňan. Z jednej strany pole, z druhej strany rodinné domy. Najbližšie parkovisko je vzdialené kilometer.

3. chodníky: Obyvatelia nemajú kam dať autá. Nie preto, že sú leniví, ale preto, že fakt nemajú kam. Po čase to uznala aj samotná mestská časť a pristúpila ku "konštruktívnemu" riešeniu - umožnila parkovanie na chodníku. Chodcom tým ostalo len pár centimetrov. S nákupnou taškou, dieťaťom za ruku, nebodaj s paličkou, kočíkom, či invalidným vozíkom má chodec smolu. Musí ísť na cestu.

4. Apropos - cesta: Napriek faktu, že v ulici je ca 200 prevažne viacizbových bytov plus rodinné domy, projektant kedysi usúdil, že jednosmerka je OK. V roku 1981 možno bola, v roku 2000 už nie, dnes je 2016...žiadne nápady, žiadna iniciatíva na riešenia, nič, cesta je jednosmerná, navyše s legálne parkujúcimi zúfalcami, ktorí nemajú inú možnosť a tak pri sťahovaní, ak niekomu dovezú nákup z Tesca alebo príde sanitka či hasiči, cesta je jednoducho nepriechodná, uzavretá, hotofka, koniec, obídete to sotva. No a smetiari majú za "tesnotky" plechy na plechy trikrát týždenne môj úprimný obdiv a čakáme, kedy im dôjde trpezlivosť a budeme nosiť smeti niekam na hlavnú cestu.

5. Životné prostredie: dávno a nie úplne pozitívne známy fakt našej ulice je hluk, rozliehajúci sa z koľajiska stanice Východné pri posunovaní. ŽSR sa napriek jasnému porušovaniu zákonných limitov hluku bránia desaťročia urobiť opatrenia, ktoré by reálne hluk znížili, štátnym úradníkom sa zatiaľ darilo sťažnosti zametať pod koberec, za desaťročia MČ Rača, ani jeden jej starosta, úradník, či poslanec nepohol prstom, aby niečo zmenil, aby ľuďom pomohol. Situácia sa začala meniť až posledné dva roky a verte mi, že aj keď sa veci v tomto smere posúvajú vpred, ide to pomalšie ako tie naložené vozne.

NIČ z týchto vecí však vôbec nebránilo račianskemu stavebnému úradu, aby povolil pred pár rokmi, napriek známym vyššieuvedeným problémom postavenie ďalších dvoch bytoviek s takmer 50 bytmi. Na papieri so žumpami, je však možné, že aj týchto 50 bytov ide do rozpadajúcej sa kanalizácie,  v úzkej ulici prúdi denne ďalších 50 áut.... Stavebný úrad je v klídku, papiere sedia. Investor je v klídku, má zarobené. Akurát obyvatelia v klídku nie sú...   ale to nestačilo.

V roku 2013 MČ Rača rozhodla, že práve táto dlhodobo skúšaná ulica je optimálna na ďalšiu bytovku - s nájomnými bytmi - a to samozrejme bez doriešenia ktoréhokoľvek z predchádzajúcich problémov. Obyvatelia, vtedy aj s podporou poslanca C. Sekerku sa vzbúrili, spísali petíciu proti výstavbe nájomného domu a podarilo sa im výstavbu na čas prekaziť. Na čas. Zjavne skutočnosť, že development je o inom ako o "ryži" a reklame (i vlastnej) v novinách, nepochopili ani predstavitelia našej samosprávy, lebo v roku 2015 bola tá istá nájomná bytovka na pretrase miestneho zastupiteľstva opäť. Asi tiež mala byť so žumpou - ako bonus k rozvoju v 21. storočí!

Obyvatelia Pasek sa teda opäť úspešne vzbúrili a opäť si na chvíľku vydýchli. Problémy, ktoré sú popísané vyššie, však pretrvávajú naďalej, zatiaľ ani jeden z nich sa nepodarilo vyriešiť, napriek snahe a stovkám zadarmo odpracovaných hodín viacerých aktivistov z tejto ulice a konečne so začínajúcou podporou zopár úradníkov.

Najnovšie je tu ďalšia perlička:   na stole sa ocitol projekt - tzv. Investičný zámer občianskej vybavenosti Na pasekách, ktorý by investor rád postavil na konci ulice. Na tom konci, kde končí tá kanalizácia nikoho, kde medzi bytovkou a hlučnými vlakmi je len pole, kde sa už dnes nevie vytočiť väčšie auto.....

O čo presne ide a prečo to tu nechceme:

·         Územný plán určuje, že tu má byť občianska vybavenosť. S podielom bývania max. 30%.  
"Riešenie" investora: 2 podlažia budú byty (zo 6-tich je to presne 30%). Ďalšie 3 podlažia bytov sa teda musia volať apartmány - to sú tie byty, pri ktorých netreba dodržať také kritériá hygieny, parkovacích státí atď. ako pre byt, navyše obyvatelia týchto bytov si v nich nemôžu prihlásiť trvalý pobyt, takže tu budú, ale vlastne akoby neboli - teda nikto kvôli nim nepridá ďalší spoj MHD, nikto nerozšíri kvôli nim otváračky na pošte ani nerozšíri cestu. Podľa mňa je ale občianska vybavenosť niečo, kde niečo vybavíte - obchody, školy, škôlky, športoviská, ordinácie.... veď čo už vybavíte v susedovom apartmáne?!

Zdroj: FB stránka MČ Rača

·     Bytovka má mať rozlohu vyše 1000 m2 (pre porovnanie - je to asi dvojnásobok zastavanej plochy v súčasnosti stojaceho paneláku), spolu tam má byť 75 bytov (z toho len 25 oficiálne, zvyšných 50 budú apartmány). Na taký počet bytov kľudne rátajte tak 120 áut. K toľkým bytom by rád investor postavil 75 parkovacích státí. No hádajte, kde budú parkovať tie ostatné autá?!

·         Naši noví susedia sa musia každé ráno dostať do práce aj poobede z práce. Všetci, aj tí, ktorí sú tu vlastne turisti (tí v tých apartmánoch). Predstavte si na tej úzkej cestičke, kde musí chodec zastať a zaliezť medzi parkujúce autá na chodníku, aby mohla prejsť vedľa neho fabia, každé ráno a každý večer ďalších 120 áut. Neviete si to predstaviť? Ani ja, ale investor asi áno.

·         Nehovoriac o tom, že môžeme očakávať ďalšiu bytovku (akože) so žumpami?

MČ Rača zatiaľ vyjadrila pre tento investičný zámer nesúhlas:
- "z dôvodu koncepcie priestorového usporiadania, ktoré je potrebné navrhnúť z hľadiska celkového využívania územia",
- z kapacitných dôvodov s navrhovaným s dopravným napojením investičného zámeru na ulicu Na pasekách
- s riešením občianskej vybavenosti formou apartmánov, ktoré považuje za neakceptovateľné

Je pekné, že MČ vyjadrila nesúhlas (tým skôr, že tu sama navrhovala za súčasného stavu nájomnú bytovku ešte pred rokom). Nie som si však istá, či je investorovi z toho vyjadrenia jasné, že ak ho máme vnímať skutočne ako developera, t.j. investora, ktorý územie rozvíja, potom my, obyvatelia od neho očakávame minimálne čiastočné vyriešenie:
- novej komunikácie (možnosť napojenia na súčasnú nie je akceptovateľná, rovnako nie je možné využívať výjazd na Východnú z našej ulice),
- hluku (protihluková stena v zámere nebola ani pre nových ani pre pôvodných obyvateľov. Nič. S hlukom sa nepočítalo.),
- parkovania (75 miest pre 75 bytov+apartmánov je výsmech dnešnej doby a nie development),
- výstavbu až potom, čo bude pre desiatky bytov ním vybudovaná nová kanalizácia alebo tá stará po kompletnej rekonštrukcii a dostatočne nadimenzovaná,
 - výstavbu skutočných bytov a/alebo skutočnej občianskej vybavenosti, aby naši noví susedia boli riadni obyvatelia a nie "turisti" bez pobytu, ktorí sa daňami nijako na chode našej MČ nepodieľajú.

Autor: Marcel Rebro
Ak teda dosiaľ investor tohto zámeru, o akú lokalitu sa jedná a prečo jeho projekt nie je vhodný pre našu ulicu v takejto podobe potom - a teraz, verím, že hovorím za všetkých Pasekárov keď tvrdím, že toto sú legitímne požiadavky nás občanov a že nedovolíme ďalšie pokračovanie v znižovaní kvality nášho života, bývania i hodnoty našich nehnuteľností.

Naopak, uvítame na našej ulici, v ktorej ešte stále vidíme z okna dravé vtáky, východ i západ slnka a viac zelene ako betónu, každého skutočného developera, ktorý nepríde len "vyryžovať", ale aj rozvíjať. 



Viera Štrbáková

OZ Priatelia Rače

Bytový projekt Dolný Slanec - Krasňany "po druhé"

Projekt Dolný Slanec nášho známeho developera Grunt (majú "skvelú" referenciu ohľadom vybudovania problémov v lokalite Slanec) netreba predstavovať. Aktuálne sa do ďalšej fázy dostáva obľúbený zámer výstavby v lokalite Dolný Slanec. Pripomienkovať je ho možné do 25.11.2016  a samozrejme verejné prerokovanie dali na maximálne najnevhodnejší termín 16.11. o 16,30 v miestnosti 107 na Primaciálnom nám. (deň na to je sviatok a veľa ľudí si berie dovolenku na predĺžený víkend). Pripomienky sú spracované tu (postačuje doplniť meno a adresu plus podpis).



Týmto vznášam v zmysle zákona 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životného prostredie v znení neskorších predpisov pripomienky k správe o hodnotení zámeru „Obytný súbor Dolný Slanec“, ktorá bola zverejnená na webovej stránke: http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/-obytny-subor-dolny-slanec- .


Vznášam tieto pripomienky:

1. Požadujem predložiť riadne vypracovanú dopravno-kapacitnú štúdiu, ktorá posúdi navrhované riešenie jednosmerného napojenia daného zámeru cez križovatku Malé Krasňany/Reading, v návrhu nie je uvedené, akým smerom by komunikácia mala byť vedená a ani uvedený dôvod, prečo nie je chodník pre chodcov navrhovaný po celej jej dĺžke. Riešenie navrhované v území (osadenie zrkadla na konci komunikácie Pekná cesta a vybudovanie otočiska autobusov) považujem za nedostatočné. Nebolo žiadnym spôsobom dokázané v správe o hodnotení, že navrhovaná činnosť nebude mať podstatný negatívny vplyv na dopravné toky. 



2. Požadujem, aby vybudovanie jednosmernej komunikácie medzi zámerom Dolný Slanec a napojením na komunikáciu Malé Krasňany bolo posúdené aj z ohľadom na vybudovanie zlúčeného chodníka s cyklotrasou v celej dĺžke (resp. po pripojenie cyklotrasy na zámer Malé Krasňany medzi BD 4 a BD 5) navrhovanej komunikácie na náklady developera zámeru Dolný Slanec. Zároveň požadujem vybudovanie „alternatívnej trasy pre peších“ v zmysle mapového návrhu zo zámeru Dolný Slanec k ulici Nový záhon taktiež na náklady developera zámeru Dolný Slanec ako vyvolanú investíciu.

3. Požadujem pred vydaním záverečného stanoviska o doplnenie vyjadrenie DPB, a.s. o tom, či plánuje zaviesť linku MHD, ktorá by končila na navrhovanom otočisku, ktoré má vybudovať navrhovateľ zámeru v lokalite Slanec v zmysle náčrtu.

4. Požadujem jasne stanoviť, akým smerom by mala byť vedená jednosmerná komunikácia zo zámeru ku križovatke Malé Krasňany/Račianska a posúdiť tieto toky – v prípade vybudovanie tejto komunikácie by sa jednalo o presun všetkých áut z lokality Slanec (aj navrhovaný zámer aj zámer Slanec, ktorý je v mestskej časti Bratislava – Nové Mesto). Požadujem dopravno-kapacitne posúdiť svetelnú križovatku Malé Krasňany/Račianska ulica a vplyv na priepustnosť v prípade umožnenia prejazdu vozidiel zo zámerov Dolný Slanec a Slanec.

5. Požadujem vypracovať nezávislú dopravnú štúdiu - odborný posudok v zmysle §36 zákona 24/2006 Z.z., navrhovateľ vo svojej predloženej štúdií nijako reálne nenavrhol riešenie nepriepustnosti križovatky Pekná cesta/Račianska ulica v špičkových hodinách.  Všetky navrhované úpravy sa týkajú investícii, ktoré – ako to bolo aj v prípade inej lokality developera – Slanec – nemá záujem investor zaplatiť.



6. Navrhované dopravné riešenie navrhuje časť dopravných tokov viesť cez Peknú cestu, v zámere však nie je navrhnuté žiadne konkrétne riešenie, ktoré by zabezpečil investor zámeru, pre zlepšenie resp. nezhoršenie súčasného stavu. Zároveň, keďže kľúčovou komunikáciou je Račianska ulica, odsun časti dopravy na križovatku Račianska/Malé Krasňany problém nevyrieši a zároveň spôsobí výrazné zníženie komfortu obyvateľov riadne povoleného komplexu Malé Krasňany ( aktuálne vo výstavbe, projekt však ako celok bude kolaudovaný skôr ako začne výstavba zámeru Dolný Slanec), keď z utlmenej zaslepenej komunikácie navrhuje vytvoriť tranzitnú komunikáciu pre celú oblasť Slanca.  Dané riešenie výrazne zhorší životné prostredie obyvateľov bytového komplexu Malé Krasňany (hluk, emisie, svetlo, prašnosť).

7. V správe o hodnotení sa spomína hydrogeologický posudok Drill, s.r.o. 2016, nie je však priložený k zámeru a je možné teda iba vychádzať zo záverov uvedených v správe, že retencia územia je veľmi slabá a teda je potrebné zachytiť všetky prívalové zrážkové vody v akumulačnom systéme na dotknutom pozemku. V správe o hodnotení však nie je uvedené aký objem majú mať akumulačné nádrže a ani spôsob akým sa s privalovými dažďami bude nakladať ďalej. Určité čísla sú uvedené iba v stanovisku SVP, š.p.. (retenčná nádrž 270 m3) a stanovisko BVS, a.s., ktorá žiadan odvádzať dažďové vody mimo verejnú kanalizáciu (stanovisko č. 25991/4020/2013/JJ z 03.09.2014). Predmetné územie relatívne často zasahujú prívalové dažde, navrhované riešenie požadujem za nedostatočné a žiadam do vydania záverečného hodnotenia, aby bolo jasne stanovené a určené, akým spôsobom sa bude nakladať s dažďovými vodami v území.

8. V správe o hodnotení sa navrhovateľ nevysporiadal s pripomienkou a požiadavkou posúdiť potrebný počet miest v materských a základných školách, ktoré budú potrebné po vybudovaní zámeru Dolný Slanec – v správe o hodnotení je iba popis vzdialenosti najbližších súčasným materských a základných škôl, čo danú pripomienku žiadnym spôsobom nerieši. Požadujem riadne sa vysporiadať s danou požiadavkou pred vydaním záverečného stanoviska.

9. Naďalej považujem zámer s ustúpeným 5. NP penthausu za riešenie v rozpore s územným plánom hlavného mesta SR Bratislavy. Predmetný funkčný kód 201 umožňuje výstavbu
bytových domov do 4 nadzemných podlaží. Je v rozpore s funkčným kódom 102, ktorý umožňuje iba výstavbu bytových domov do 4 podlaží. Predmetný návrh nie je teda možné považovať za návrh v súlade aktuálne platným a účinným územným plánom hlavného mesta SR Bratislavy. Stanovisko Hlavného mesta SR Bratislavy v tejto otázke považujem za účelové.


Z vyššie uvedených dôvodov požadujem, aby predmetný zámer jednoznačne doriešil vyššie uvedené nedostatky a problémy (odvádzanie dažďových vôd, dopravno-kapacitné posúdenie atď.) ešte pred vydaním záverečného stanoviska. V prípade, ak sa tak nestane, žiadam, aby bol výrok Okresného úradu Bratislava v znení: „sa neodporúča realizácia zámeru“. 



Michal Drotován

Ak chcete moje aktivity podporiť aj finančne, je to možné na transparetnom účte: SK5709000000005057186515. peniaze sú používané prioritne na FB reklamu pre väčšiu informovanosť ľudí. Ďakujem :-) 

30. 10. 2016

Dušan Veselý: Bude v Rači areál vodných športov?

Občan bývajúci v Rači sa musí pri čítaní určitých komunálnych správ obrniť trpezlivosťou a vierou, že toľko abnormálností sa predsa len nemôže stať. 

Po expanzii developerského ošiaľu za posledných 6 rokov podporovanej sústavným klamstvom račianskeho starostu, že s developerom zatočí a žiadna bytovka s 12 poschodiami nebude (iba 8, čo je v podstate to isté) sa možno dočítať v Račianskom výbere 10/2016 perličku.



Vodná nádrž Vajspeter je roky neudržiavaná nádrž, ktorej jediným účelom bolo akumulovať vodu pre potreby vinohradníctva. Teraz sa zistilo, že je v takom stave, že hrozí jej odstavenie a likvidácia. Neviem, čo si pod takým pojmom má predstaviť obyčajný občan. Pretože asanácia takého diela by vyšla na statisíce EUR. Rovnako podobná suma by bola potrebná pre jej rekonštrukciu a obnovu.


Pre tých, čo nevedia o čom je reč, tu je lokalizácia: https://www.google.sk/maps/@48.2059525,17.128717,687m/data=!3m1!1e3





Vlastníkom vodnej nádrže je Villa Vino Rača. Úplne groteskne znie veta, citujem: "Podľa jej generálneho riaditeľa pána Jána Krampla by spoločnosť priehradu predala mestskej časti za symbolické euro na vybudovanie rekreačnej a oddychovej zóny."


Vodná nádrž bola roky využívaná pre vinohradníctvo, predtým JRD Rača, neskôr poľnohospodárske družstvo Rača a teraz ho využíva Villa Vino Rača. A keď sa zistí, že hrozí, že to bude len na problémy, tak sa osloví mestská časť BA-Rača a ponúkne sa im výhodný odpredaj za euro. Normálne, že dôvod na výskanie a radosť. Občan nech zaplatí zo svojich daní pochybnú rekonštrukciu s pochybným účelom. Vraj vybudovanie rekreačnej a oddychovej zóny.

Nie ďakujem, v Rači je dosť iných problémov, ktoré sú akútnejšie a tie treba riešiť: Rozbité chodníky, detské ihriská, komunitné centrum pre Raču a pod.

Nech si rekonštrukciu vodnej nádrže financuje ten, čo z nej roky profitoval. Pevne verím, že v Rači zvíťazí zdravý rozum a poslanci neodhlasujú prevod nádrže na mestskú časť za "výhodnú cenu" 1€.


Východné ako možnosť rozvoja bývania v Rači

Nie je možné prežiť deň a nepočuť hromženie ľudí na nenormálnu výstavbu v mestskej časti Bratislava Rača (centrálna Rača a Krasňany). Z malej malebnej vinohradníckej obce v krátkom čase vznikla moderná mestská štvrť, ktorá sa náramne začína podobať na Petržalku.

Celá táto výstavba rýchlo navyšuje počet občanov Rače, hustota novopostavených domov vyvoláva skôr údiv a zdesenie, no predovšetkým spôsobuje raňajší a poobedňajší dopravný kolaps, ktorý nik nerieši a následne spôsobuje až fatálny nedostatok miest v materských škôlkach a základných školách. A tak celkový efekt z tejto výstavby zďaleka nie je len pozitívny. Pôvodní obyvatelia verzus majitelia nových bytov sa dostávajú skôr do konfrontačnej polohy a to prináša ďalšie problémy.

Celkom odlišná situácia je v Bratislave Rači – v obvode Východné. Nie, nemyslím výstavbu v podobe klasickej „zahusťovačky“, tie snáď nikoho veľmi nepotešia, myslím skôr mohutnejšiu výstavbu, ktorá by zabezpečila tak potrebný rozvoj v tejto oblasti. Uvedomujem si totiž, že je tu až priveľa schátraných, opustených budov, ktoré nemajú praktické využitie, množstvo zanedbaných pozemkov ležiacich ladom.

Ako poslankyňa za túto oblasť veľmi citlivo vnímam požiadavky od obyvateľov na zlepšenie dopravy MČ Rača – obvod Východné – MČ Vajnory – centrum mesta. Nízky počet obyvateľov s trvalým bydliskom tu v tejto mestskej časti prakticky neumožňujú urobiť tak potrebnú zmenu v doprave. A práve mohutnejšia výstavba by otvorila tento problém, ktorý sa roky nerieši vôbec. Možno by konečne nastal čas na prepojenie vlakovej dopravy s centrom mesta.

Myslím si, že kreativita developerov by vedela zabezpečiť výstavbu nových bytov, ciest, obchodov, škôlok i zdravotníckych zariadení a v konečnom dôsledku by to ocenili aj tí, čo tu dlhé roky žijú.

Dagmar Gelingerová
poslankyňa MČ Rača – Východné



Obr. 1 Vizualizácia 4Ville Rača výstavby pri Policajnej Akadémii z roku 2009


Obr. 2 Vizualizácia 4Ville Rača výstavby pri Policajnej Akadémii z roku 2009


Obr. 3 Vizualizácia 4Ville Rača výstavby pri Policajnej Akadémii z roku 2009


Obr. 4 Stav pozemku 4Ville Rača na výstavbu v roku 2015

Nezmyselný developing aj na Východnom

Na Dopravnej ulici sa už roky pokúša spoločnosť JADALU s.r.o. postaviť bytovku. Na pozemku 2 700 m2 medzi Ubytovňou ŽSR a ďalšími bytovými domami by mal vyrásť 5-podlažný objekt so 62 bytovými jednotkami. K budove majú byť k dispozícii parkovacie miesta v počte 50 kusov v podzemnom podlaží a dodatočne 20 vonkajších miest.

Problémom tejto výstavby je, že v okolí sa nachádzajú obývané bytové domy, ktoré majú ešte nosnú drevenú konštrukciu. Pri výstavbe podzemného parkovania hrozí narušenie statiky, poškodenie bytov občanov a samozrejme zníženie cien nehnuteľností hraničiace s ich nepredajnosťou.

Projekt vôbec nerieši blízkosť výstavby k ostatnej už existujúcej výstavbe, príjazdovú cestu, ktorá bude pravdepodobne napojená na široké parkovisko na Sklabinskej ulici, cez ktoré je frekventovaný pohyb osôb na najväčšie a najlepšie vybavené detské ihrisko na Východnom.

Problémom je aj nerešpektovanie architektúry výstavby v oblasti Dopravnej ulice, kde vo väčšine prípadov sa jedná a historicky cenné a jedinečné bytové domy z 50-ych – 80-ych rokov 20. storočia.

Za zmienku stojí aj to, že výstavba je plánovaná na pozemkoch menšej záhradkárskej kolónie, kde roky bola zveľaďovaná pôda miestnymi obyvateľmi a s početnou zeleňou, ktorá dopĺňa celé sídlisko Dopravnej ulice a robí z neho to, čím je – zelenou oázou.

Pozemok je v oblasti, na ktorú bola kvôli vypracovaniu územného plánu zóny vydaná stavebná uzáver a tým je výstavba oddialená o 5 rokov.

Developer podal ale žalobu na súd, ktorého rozsudok ešte nie je známy.


Tomáš Štěpán

 
Zdroj: Google maps
                                          


26. 10. 2016

Primátor Nesrovnal a mestskí poslanci, zastavte nátlak developerov na hlavné mesto!

Otvorený list primátorovi Ivo Nesrovnalovi a poslancom Mestského zastupiteľstva v Bratislave

Vážený pán primátor Ivo Nesrovnal,
vážené pani poslankyne a vážení páni poslanci
Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Bratislave

V septembri magistrát predložil poslancom MsZ žiadosť spoločnosti INTERCOM Development s.r.o., v ktorej Ivan Kmotrík žiada zámenu svojich pozemkov za pozemky mesta na Radničnom námestí Rača (RNR). Ako dôvod žiadosti uvádza zámer vybudovať park a do zámeny ponúka väčšiu rozlohu pozemkov než žiada.

Na prvý pohľad sa zdá byť všetko v poriadku.
Lenže nie je.

Obyvatelia 252 bytov na Závadskej proti zámene, ktorá im berie kus zelene medzi ich bytovkami a RNR, v decembri 2015 zorganizovali petíciu. V januári 2016 spolu s poslancami MZ a členmi OZ Priatelia Rače zvolali Verejné zhromaždenie občanov (VZO). Na VZO bola vytvorená občianska komisia a poverená posúdením opodstatnenosti a výhodnosti zámeny. Napriek ostrým protestom obyvateľov Závadskej, časť zeleného pásu je stále súčasťou zámeny. Reálne tak hrozí, že pás zelene pod ich oknami nezostane pásom zelene. Schválením zámeny príde k porušeniu Uznesenia prijatého Verejným zhromaždením občanov z 15.1.2016.

Komisia dospela k záveru, že zámena pozemkov podľa návrhu developera je pre mesto finančne aj vecne nevýhodná. Okrem toho zistila, že hlavným dôvodom žiadosti o zámenu je snaha developera „zamiesť pod koberec“ opakované pochybenia pri výstavbe RNR, keď v rozpore so zákonom neoprávnene a za nečinného prizerania starostu Pilinského, ktorý za majetok mesta zodpovedal ako správca, budoval časti svojich stavieb na prenajatých pozemkoch mesta.

Namiesto priznania svojich pochybení a snahy o ich nápravu developer zvolil hru na „dobráka“ a zároveň „chytráka“. Na RNR chce vybudovať park a zároveň mestu predať pozemky pod účelovými komunikáciami za takmer 400.000 €. Iní investori takéto pozemky odovzdávajú mestu bezodplatne / za symbolické 1 €.

Developer ďalej navrhuje pre mesto nevýhodný model vybudovania parku. Mesto má poskytnúť pozemky v hodnote vyše 700.000 €, kým developer vybuduje park len za 100.000 €. Sme presvedčení, že developer park dlhuje hlavne obyvateľom RNR. Dva roky im predával „byty pri novom parku“ a keď park nevybuduje, drzo podvedie majiteľov 345 bytov na RNR.

Do návrhu zámeny developer vložil aj ďalšie pre mesto nevýhodné a pre seba výhodné podmienky. Okrem iného bezdôvodne požaduje do zámeny pozemky, ktoré vôbec nesúvisia ani s vybudovaním parku, ani s vysporiadaním pozemkov pod stavbami, a tým poškodzuje mesto. V prípade záujmu, podrobný súhrn faktov a argumentov občianska komisia predloží za rokovacím stolom.

Jediným svetlým bodom predloženého návrhu zámeny je nádej na vybudovanie parku. V Bratislave, kde zelene ubúda, akýkoľvek park všetci vítame a chceme. Lenže nie za akýchkoľvek podmienok nadiktovaných developerom.

Vážený pán primátor,
vážené pani poslankyne a vážení páni poslanci

Ako obyvatelia mesta očakávame, že nedovolíte, aby sa o zámene a parku rozhodovalo v ovzduší nátlaku. Podmienkou ďalších rokovaní MUSÍ BYŤ, že developer upustí od nátlaku osempodlažnou budovou a dá verejný prísľub, že nevyužije svoje oprávnenie začať stavbu, kým nebudú odmietnuté aj alternatívne návrhy zámeny. Predpokladá to aj čl. 9 Zámennej zmluvy: „Zmluvné strany vyhlasujú, že túto zmluvu uzavreli slobodne a vážne, nie v tiesni za nápadne nevýhodných podmienok...

Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti signatári otvoreného listu žiadajú primátora Ivo Nesrovnala a poslankyne a poslancov MsZ, aby návrh na zámenu v podobe predloženej developerom zamietli. Vyjednávať o zámene pod nátlakom je neprípustné! Vráťte rokovania o zámene pozemkov a vybudovaní parku do mestskej časti. Dáte tým príležitosť korektnej zámene pozemkov.

Obyvatelia hlavného mesta od Vás, svojich volených zástupcov, právom očakávajú, že odmietnete VŠETKY žiadosti vedúce k zhoršovaniu kvality bývania, k nehospodárnosti a následne k zvyšovaniu daní a poplatkov. Očakávajú, že zastavíte nevýhodné zámeny pozemkov, pri ktorých si investori diktujú podmienky. Slovami poslanca Jána Hrčku, nevýhodné zámeny pozemkov sú cesta do pekla a je nutné s nimi rázne skoncovať.

V prílohe Vám dávame do pozornosti alternatívny, vyvážený a pre mesto aj pre developera výhodný návrh zámeny. Odporúčame ho ako základ pre ďalšie rokovania.


Alexander Marčan
člen občianskej komisie a obyvateľ ulice Závadská
Peter Mazúr
člen občianskej komisie a obyvateľ ulice Závadská
Martin Rybák
člen občianskej komisie a obyvateľ ulice Závadská
Pavel Sibyla
člen občianskej komisie
výkonný riaditeľ nadácie Zastavme korupciu
Vieroslava Štrbáková
členka občianskej komisie
OZ Priatelia Rače
Milada Dobrotková
poslankyňa MZ MČ Bratislava – Rača
Magdaléna Sulanová
OZ Račianske občianske centrum
Michal Krištofič
OZ račan.sk
Miro Ščibrany
OZ račan.sk
Vladimír Dulla
poslanec MiZ MČ Bratislava - Karlova Ves
odborník na stavebné právo





25. 10. 2016

Poslanci MsZ Ján Budaj a Elena Pätoprstá sú zatiaľ na strane Kmotríka a Repáka

Dňa 29.9.2016 bol na programe MsZ bod 18 – Zámena pozemkov v MČ BA-Rača spoločnosti INTERCOM Development s.r.o., ktorú vlastní Ivan Kmotrík. Developer svoju žiadosť o zámenu pozemkov odôvodňuje zámerom vybudovať v lokalite Radničné námestie (RNR) park.

Na prvý pohľad skvelá ponuka pre mesto, aká sa neodmieta.

Obyvatelia 252 bytov na Závadskej zámenou až takí nadšení neboli a nie sú. Developer totiž do zámeny zaradil aj pozemky z pásu zelene, ktorý oddeľuje ich byty od RNR. V decembri 2015 zorganizovali petíciu, v januári 2016 Verejné zhromaždenie občanov. Na zhromaždení spolu s ďalšími obyvateľmi Rače vytvorili občiansku komisiu a dali jej mandát preskúmať opodstatnenosť a výhodnosť zámeny.

Občianska komisia zistila, že developer má na neprehľadnú zámenu štyri dôvody:

1.    namiesto osempodlažnej budovy je pre neho výhodnejšie postaviť park a predávať „byty pri novom parku“,
2.    vďaka zámene získa pozemky pod budovami a parkovacími miestami, ktoré neoprávnene postavil na pozemkoch mesta, potichu „zahladí“ porušovanie zmluvy o nájme a otvorí si cestu ku kolaudácii stavieb,
3.    vďaka zámene developer vloží do vybudovania parku len 100.000 €, kým mesto pozemky za takmer 750.000 €.
4.    zámenou mestu predá pozemky pod vnútroblokovými účelovými komunikáciami za takmer 400.000 €, aj keď takéto pozemky investori odovzdávajú mestu bezodplatne alebo za symbolické 1 €!

Záver občianskej komisie: zámena pozemkov a vybudovanie parku podľa návrhu developera sú pre mesto nevýhodné. Už samotnou zámenou mesto stratí majetok v hodnote vyše 250.000 € a následne do „projektu park“, ktorý je výsostným obchodným záujmom developera, mesto vloží 7 a pol násobne väčší vklad než developer...

Tieto informácie dostali 29.9.2016 pred hlasovaním všetci poslanci MsZ.

Zámena pozemkov je aj v záujme spoločnosti Retkins s.r.o., ktorá od Kmotríka kúpila dolnú časť lokality RNR a dve budovy, Tower a Gate. Budovy a parkovacie miesta Retkins s.r.o. sú podobne ako budovy INTERCOM-u sčasti postavené na prenajatých pozemkoch mesta. Retkins s.r.o. zámenu tiež potrebuje kvôli kolaudácii svojich stavieb.

Spoločníkom aj konateľom spol. Retkins s.r.o. je JUDr. Dušan Repák, podľa mediálne známych informácií človek blízky Ivanovi Kmotríkovi. Zhodou okolností človek, ktorý sa uchádzal v roku 2012 spolu s Jánom Budajom a Elenou Pätoprstou za politickú stranu Zmena zdola o mandát poslanca NR SR.

Akiste je len ďalšou zhodou okolností, že poslanci MsZ v Bratislave Ján Budaj a Elena Pätoprstá (Zmena zdola) sa na rokovaní MsZ 29.9.2016 vyjadrovali v prospech zámeny a podporili ju svojimi hlasmi:


Martin Rybák
člen občianskej komisie
pre posúdenie výhodnosti zámeny na RNR

13. 10. 2016

Starosta Pilinský klamal poslancov MsZ aj verejnosť

„Pán Rybák tu hovoril veľa klamstiev. Parcela medzi Závadskou a Radničným nikdy nebola predmetom zámeny. Nikdy nebola predmetom zámeny.“
Takto sa dušoval starosta a mestský poslanec Pilinský na MsZ 29.9.2016 v odpovedi na vystúpenie Martina Rybáka k návrhu na zámenu pozemkov hlavného mesta a spoločnosti INTERCOM Development s.r.o..
Skutočnosť je úplne iná. 763 M2 „POTOMKOV“ PARCELY 674/9, ktorá podľa starostu „nikdy nebola predmetom zámeny“, V ZÁMENE STÁLE JE.
„Potomkovia“ vznikli odčleňovaním parciel z pôvodnej parcely 674/9. Tá ešte v januári 2016 mala 3 092 m2. Po netransparentnom odčleňovaní sa jej výmera vo februári znížila na dnešných 1 863 m2.
Práve zaradenie parcely 674/9 do zámeny vyvolalo v decembri 2015 vlnu odporu a petíciu obyvateľov Závadskej. Následne bolo v januári 2016 zvolané verejné zhromaždenie obyvateľov (VVO) Rače a VVO vytvorilo komisiu na preverenie opodstatnenosti a výhodnosti zámeny.
Čarom nechceného je, že zmienených 763 m2 pozemkov mesta do zámeny nechce ani INTERCOM. Starosta teda proti vôli obyvateľov aj investora tieto pozemky vnucuje do zámeny a zároveň tvrdí, že predmetom zámeny nikdy neboli...
No ešteže má Rača takého schopného vyjednávača a starostu.
POZNÁMKA
Návrh zámeny pozemkov predložila spoločnosť INTECOM Development s.r.o. Ivana Kmotríka a podľa záverečnej správy občianskej komisie je pre hlavné mesto finančne aj vecne nevýhodný.
PRÍLOHY:

9. 10. 2016

Ingrid Vanerková: Čo sa mi môže stať, keď poviem, že... že mi problém nechce pokoj dať I.

Citovanie a parafrázovanie slov známej slovenskej pesničky (text – P. Braxatoris a hudba - G. Dusík) mi pomáha nájsť spôsob, ako odkryť problémy a ťažkosti, s ktorými sa ako vlastníci pôdy (hlavne podielov urbárskych pozemkov) stretávame na každom kroku. Každý jeden niekam patríme, niekde máme svoje korene a na mieste, kde žijeme, chceme byť spokojní. Myslím, že by stačilo nezabúdať a správať sa slušne so všetkým, čo k tomuto slovu patrí.

Vážení majitelia a (či) užívatelia pôdy,

zámerne používam všeobecné pomenovanie, lebo problémy, ktoré chcem postupne popisovať, sa nás týkajú bez ohľadu na to, či sme na pôde, ktorú vlastníme, či na pôde, ktorú užívame.

Prečo pôda?

Začalo sa to pred mnohými rokmi, keď som chcela vedieť, čo robí správny orgán s mojou žiadosťou o reštitúciu. Nebolo jej – prekvapenie? Aj áno, no ešte väčšie bolo, keď ju po 9 mesiacoch našli. Od tej doby pretieklo dolu Dunajom veľa vody, správny orgán sa niekoľko krát presťahoval, na postoch vedúcich (úmyselne nepíšem zodpovedných) sa vymenilo zopár úradníkov, niektorí ani nevedeli, čo tam robia a ja čakám... vraj majú veľa práce.

Veľmi rýchle som pochopila, že proti arogancii moci, prázdnej nadutosti, môžem ísť iba trpezlivosťou a tvrdohlavosťou, že sú to jediné karty, s ktorými môžem hrať.

Začnem aktuálnym prípadom – viete, že sa dá zapísať čierna stavba postavená na cudzom pozemku na list vlastníctva?

Na príslušných úradoch sa pracuje i spôsobom „nemožné na počkanie – zázraky do troch dní“. No musíte byť ten rovnejší medzi rovnými.

Predstavte si, že niekto kúpi záhradnú chatku s prideleným súpisným číslom, postavenú na vašom pozemku. Požiada Vás o uzatvorenie nájomnej zmluvy, ktorú Vám iniciatívne predloží k podpisu (predpokladajme, že nájomná zmluva spĺňa všetky podmienky, aby nebola spochybniteľná) a zároveň o rekonštrukciu záhradnej chatky, na čo dostane stavebné povolenie. Postaví si nový rodinný dom a samostatne stojacu dvojgaráž. Že bez stavebného povolenia? Nič to – veď kolaudácia prebehne nad očakávanie. Zodpovedný pracovník skonštatuje a do kolaudačného rozhodnutia iniciatívne uvedie informáciu o tom, že na pozemku sa nachádza ešte i objekt dvojgaráže. Čo na tom, že tam nemal byť a jeho malo zaujímať, ako sa tam objavil. Medzitým samozrejme nájomca nezaháľa, dá si vypracovať geometrický plán, ktorý rieši oddelenie pozemku, na ktorom stojí objekt dvojgaráže a bez súhlasu vlastníka pozemku ho dá zapísať do Katastra nehnuteľností na Váš list vlastníctva ako zastavanú plochu. Potom je potrebné ešte raz nájsť na Katastri pracovníka, ktorý vie dobre čítať a vyhľadá si informáciu o postavenej dvojgaráži a zapíše túto stavbu na list vlastníctva pod tým istým súpisným číslom, prideleným pôvodne záhradnej chatke. I keď mu to zákon nepovoľuje.

Pýtate sa ako je to možné – odpoveďou vám je, že spis vedený ku kolaudačnému rozhodnutiu nie je možné v archíve dohľadať, resp. vám iný úradník oznámi, že asi neviete správne pochopiť čítaný text.

Že sa stala niekde chyba? To je jasné. Kto má najväčší problém? Vlastník pozemku – jasné.

A to sa všade hovorí o boji proti korupcii pri nakladaní s peniazmi zo štátneho rozpočtu či zo zdrojov EU fondov. A nám tu zatiaľ krásne kvitne pod oknami tá naša malá slovenská až tak, že musím povedať „niečo smrdí v štáte...“