31. 3. 2013

Dušan Veselý: Obuvníkove deti chodia bosé

Tak a je to tu. Opäť sa potvrdilo staré známe o tom chodení na boso doma. Keď som na jeseň 2012 pripravoval starostlivo fotografie redaktorke Račianskeho výberu p. Šulákovej, netušil som, akú trpkú príchuť mi prinesie tá ich spolupráca po mojej 2 hodinovej starostlivej práci. 





Ako račiansky dobrovoľník som na požiadanie posielal podchvíľou fotografie p. Bednaričovi do Račan-a a k výročiu sídliska Krasňany ma oslovila p. Šuláková, či mám nejaké fotografie Krasňan. V podstate sme si odkonzultovali, aké fotografie potrebuje, odoslal som ich a do pár hodím som obdržal info, že moje fotografie nebudú použité, že majú inú voľbu.

Tento zážitok vo mne vzbudil presvedčenie, že je to určitý druh pomsty pravých Račanov za moje občianske vyjadrovanie na tomto blogu. A až do výmeny panáčikov na miestnom úrade nie som otvorený žiadnej spolupráci s miestnou časťou.

Koncom februára t. r. ma však oslovila prednostka obce Svätý Jur pani Fiamová. Že pozná nejaké infra fotografie z mtbiker.sk a má aj niečo konkrétne vybraté. Potrebovali riešiť plagát k hodom v apríli 2013. Tak sme sa po vzájomnej dohode dopracovali k výsledku a z tejto fotografie


vznikol plagát




29. 3. 2013

Kto pochybil pri vydaní územného rozhodnutia na Hagarovej ulici?

Zámer na výstavbu viacpodlažného domu na Hagarovej ulici medzi vežovými domami č. 17 a 19 sa objavil už v roku 2004. Stavebná komisia Miestneho zastupiteľstva toho času skonštatovala, že návrh do stabilizovaného územia prinesie neúmerné zaťaženie danej lokality, napriek oponovaniu investora, že on je vlastníkom pozemku a na svojom pozemku môže postaviť čo chce (pozemok získal v rámci nepochopiteľného prideľovania pozemkov v celých Krasňanoch v reštitučnom procese deväťdesiatych rokov minulého storočia). Vtedajší starosta RNDr. P. Bielik, CSc. rešpektoval rozhodnutie komisie a investičný zámer nepovolil.
Druhý pokus o výstavbu sa objavil v uplynulom volebnom období, kedy starosta Doc. MUDr. J. Zvonár, CSc. odvolajúc sa na Územný plán hl. mesta Bratislavy územné konanie povolil a územné rozhodnutie podpísal. Vynára sa tu otázka: Bolo územné rozhodnutie v súlade s Územným plánom hl. mesta Bratislavy? Som presvedčený, že nie a môj názor sa pokúsim oprieť o stanovisko Prof. Ing. arch. B. Kováča, PhD. – vedúceho Ústavu urbanizmu na Fakulte architektúry STU v Bratislave.
Priestor Hagarovej ulice je lemovaný z jednej strany tromi štvorpodlažnými doskovými bytovými domami a z druhej strany deviatimi šesťpodlažnými bodovými domami usporiadanými líniovo v pravidelnom rytme. V územnom pláne je toto územie klasifikované ako stabilizované s kódom „101“. Zámer osadiť do tohto stabilizovaného územia osempodlažný vežový bytový dom podľa už vydaného územného rozhodnutia mal vychádzať z platného Územného plánu hl. mesta Bratislava - z jeho grafickej a textovej časti.
Tabuľka v textovej časti Územného plánu charakterizujúca predmetné územie (str. 39), záväzná časť C (úplné znenie), udáva ako prevládajúci spôsob využitia územia „viacpodlažné bytové domy“. Zrejme o túto argumentáciu sa opieralo stanovisko pri vydávaní územného rozhodnutia. Avšak týmto prevládajúcim funkčným využitím je charakterizovaný iba súčasný stav stabilizovaného územia. Pre novú výstavbu stavebný zákon ukladá obciam aplikovať v zmysle § 11 ods. (5) písm. b) iba funkčné využitie plôch definovaných v tabuľke ako:
-         prípustné
-         obmedzené
-         zakázané

Už spomenutá tabuľka (str. 39) k územiu Hagarovej ulice (kód 101) uvádza v charakteristike „prípustné“ nasledovné:
V území je prípustné umiesťovať najmä:
-         stavby a zariadenia zabezpečujúce komplexnosť a obsluhu obytného územia v súlade s významom a potrebami územia, zariadenia občianskej vybavenosti predovšetkým vstavané do objektov bývania - zariadenia obchodu a služieb, verejného stravovania, zariadenia pre kultúru, školstvo, zariadenia pre zdravotníctvo a sociálnu pomoc,
-         zeleň líniovú a plošnú, zeleň pozemkov obytných budov,
-         vodné plochy ako súčasť parteru a plôch zelene,
-         zariadenia a vedenia technickej a dopravnej vybavenosti pre obsluhu územia.

V charakteristike „prípustné v obmedzenom rozsahu“:
V území je prípustné umiestňovať v obmedzenom rozsahu najmä:
-         bytové domy do 4 nadzemných podlaží, rodinné domy v doplnkovom rozsahu,
-         zariadenia občianskej vybavenosti lokálneho významu, pokiaľ nie sú súčasťou lokálnych centier,
-         zariadenia telovýchovy a voľného času, zariadenia sociálnej starostlivosti rozptýlené v území,
-         solitérne stavby občianskej vybavenosti slúžiace širšiemu územiu,
-         zariadenia drobných prevádzok služieb,
-         zariadenia na separovaný zber komunálnych odpadov miestneho významu vrátane komunálnych odpadov s obsahom škodlivín z domácností.

V charakteristike „zakázané – neprípustné“:
V území nie je prípustné umiestňovať najmä:
-         zariadenia s negatívnymi účinkami na stavby a zariadenia v ich okolí,
-         stavby občianskej vybavenosti areálového typu s vysokou koncentráciou návštevníkov a nárokov na obsluhu územia,
-         stavby na individuálnu rekreáciu,
-         areály priemyselných podnikov, zariadenia priemyselnej a poľnohospodárskej výroby,
-         skladové areály, distribučné centrá a logistické parky, stavebné dvory,
-         ČSPH s umyvárňou automobilov a plničkou plynu,
-         tranzitné vedenia technickej vybavenosti nadradeného významu,
-         zariadenia odpadového hospodárstva okrem prípustných v obmedzenom rozsahu,
-         stavby a zariadenia nesúvisiace s funkciou.

Podľa uvedenej tabuľky „C.2. Regulácia funkčného využitia plôch“ nie je medzi prípustným využitím uvedená možnosť umiestňovať viacpodlažné bytové domy. Tabuľka v obmedzenom rozsahu pripúšťa len bytové domy do 4 nadzemných podlaží v doplnkovom rozsahu. Z toho vyplýva, že umiestnenie viacpodlažného bytového domu v danej lokalite v zmysle uvedeného ustanovenia stavebného zákona nie je v súlade s územným plánom hl. mesta Bratislavy.

Ďalším argumentom proti územnému rozhodnutiu je narušenie stability územia v zmysle platného územného plánu hl. mesta. Navrhnutý osem podlažný bytový dom je situovaný do stabilizovaného obytného územia. Územný plán hl. mesta v znení po ZaD02 v záväznej textovej časti „C“ str. 28 stabilizované územie mesta charakterizuje ako územie, kde:

-         ponecháva súčasné funkčné využitie,
-         predpokladá takú mieru stavebných zásahov a novostavieb, ktoré svojou veľkosťou a funkčnou náplňou zásadne nemenia charakter areálu.

Podľa ÚPN „Merítkom a limitom pre novú výstavbu v stabilizovanom území je najmä charakteristický obraz a proporcie konkrétneho územia, ktoré je potrebné pri hodnotení novej výstavby akceptovať“. Súčasný charakter areálu Hagarovej ulice a stabilita jeho urbanistickej štruktúry sú založené na pravidelnom rytme 9-tich vežových domov. Výstavba novostavby podľa profesora Kováča prinesie negatívne narušenie tohto rytmu, čím sa zásadne zmení charakteristický obraz areálu a jeho proporcie.
Územný plán na str. 26 hrubým písmom podčiarkuje, že „ak nový návrh nerešpektuje charakteristické princípy ktoré reprezentujú súčasnú zástavbu a vnáša do zástavby neprijateľný kontrast resp. neúmerné zaťaženie pozemku, nie je možné takúto stavbu v stabilizovanom území umiestniť“. Je nespochybniteľné, že realizáciou uvedeného zámeru vznikne zásadné narušenie charakteristického princípu zástavby, vznikne neúmerný kontrast a aj neúmerné zaťaženie pozemku (viď obr.).


Medzi domami č. 17 a 19 zaniknú plochy zelene a parkovísk. Príchodom nových obyvateľov sa zaťaženie územia zvýši nárastom potrieb dynamickej a statickej dopravy. Uskutočnením zámeru investora sa znehodnotia parametre terajšieho obytného prostredia, čo sa prejaví aj v znížení ceny existujúcich bytov. Stavebným povolením stavby a následnou výstavbou vznikne precedens, že podobným spôsobom je možné zastavať každý medzipriestor v uvedenej rade bodových bytových domov.
Tieto vyššie uvedené rukolapné fakty by mal mať pán starosta na pamäti v procese stavebného konania a na základe nich nepodpísať stavebné povolenie.

Ing.arch. Milan Andráš, PhD.
poslanec MČ Bratislava Rača za Krasňany




Zhasli nám slniečka rendezské

Posmutneli a stíchli uličky, domy Rendezu, na začiatku roku 2013 nám navždy zhasli slniečka Rendezu a odišli nám na večný nebeský obláčik.
Prinášali medzi nás tak prepotrebný denný úsmev, povzbudenie vo chvíľach ťažkých, boli dobrými priateľmi, susedmi a celý svoj život neváhali venovať pre Rendez veľa svojich tvorivých síl, aby voňal, dýchal osviežujúcou zeleňou, bol skutočným domovom na Rendezi.
Ďakujeme a nikdy nezabudneme na Vás, vždy dobrá a láskavá pani FRANTIŠKA BUČÍKOVÁ, za vaše dlhoročné zveľaďovacie aktivity  vo vašej nádhernej kvetinovej predzáhradke pri 24-bytovke na Dopravnej ulici, ktorú budeme udržiavať poctivo naďalej. Vďaka za všetko dobré a obetavé patrí Tebe, KVETKA VAVRÍČKOVÁ, čo si prinášala ľuďom celý svoj život. Prejav úcty a vďaky patrí aj Tebe, KAROLKO ZÁPRAŽNÝ, slniečko zo Sklabinskej, ktorý si vždy tak veľmi dokázal povzbudzovať ľudí okolo seba, za tvoje aktivity v životnom prostredí,  aby Sklabinská žiarila čistotou a poriadkom. Vďaka patrí aj Tebe, MIRKO BÁNSKY, že si najmä v 60-tych rokoch 20. storočia prispieval nespočetnými činnosťami, aby ten Rendez pred vašou bytovkou  bol malou rozkvitnutou záhradou.
Zhasli nám teda vzácne ľudské slniečka rendezské,  ale v srdciach a pamätiach nás Rendezákov zostanete  stále, pokiaľ  budeme žiť a chodiť na tejto pozemskej púti.
S úctou spomínajúca a nezabúdajúca  rodina Rendezákov.

26. 3. 2013

Ludovic Gabrielli: Grinzing


Podoba čisto náhodná

V roku 1995 som bol pozvaný na návštevu ku kamarátke do Viedne. Povedala, že býva v malebnej časti Viedne menom Grinzing. Nevedel som nič o tejto časti, tak som zobral mapu do ruky a kolesá môjho auta mierili práve tam.

22. 3. 2013

Račianske výtržnosti 1

             Tak sme si s Račanom chatovali, o čom je lepšie písať, či o dobrých skutkoch, či o zlobe. No čo sa dá napísať o dobrom skutku? Ako sa to stalo, komu to pomohlo a  pri troche šťastia o tom natočia film, ktorý bude iste stratový. Dobré skutky nás bavia len vtedy, ak sme ich priamym účastníkom, ale taká zloba...
            Nie nadarmo sa vraví: Najlepšia radosť je škodoradosť. A omladina sa navystrája jedna radosť! Alebo aj viac. Mládež a deti ešte nemajú vyvinutý zmysel pre zodpovednosť, teda aspoň v čase môjho detstva sa nám rozvíjala veľmi pomaly. Asi bola na to nad Račou malá ozónová diera. Nerobili  sme zlobu s cieľom niekomu ublížiť. Jednoducho to na nás tak prišlo a keď máš k tomu parťáka, v mojom prípade parťáčku, tak je dielo hotové:


Striptíz, strašidlá a Eva

Skončila som prvú triedu, keď sme sa nasťahovali na sídlisko do Rače. Pred domom sedávalo dievčisko, opálené ako cigánča, bez škrupulí v nohavičkách a jej hnedé oči sľubovali nevídanú fantáziu a s ňou spojené problémy...
A čo oči sľubovali, to Eva, zvaná Medula, splnila do bodky. Jeden z prvých uletených nápadov bol, že keď vyrastieme, zdrhneme do Francúzska, budeme bývať v Paríži a živiť sa budeme striptízom. Ja som dievčisku pritakala, teda, a následne sme nacvičovali ladné pohyby tanečníc z Moulin Rouge. Naše anorektické telíčka sa zmietali pri taktoch Boney M, čaptavo a s rozpakmi odhadzujúc vyťahané tričká a tepláky...
Pri pohľade na chýbajúce správne krivky sme tréningy odložili na čas neurčitý. Pochovaný naveky.
Ďalší zo skvelých nápadov bolo chodiť poobede do základky strašiť upratovačky. Tetušky s kýblikmi a šatkami na hlavách sa veľmi srdili na "nevychovaných parchantov", čo na nich spoza rohov chodieb vykrikovali hrozivé "Húúúú". Jedného dňa na nás urobili hromadný pohon a behali s metlami (k tomu obrazu sa radšej nevyjadrujem..) s cieľom vylátať nás a odvliecť k riaditeľke. V momente, keď nám hrozilo, že nás už-už chytia, Evu nenapadlo nič lepšie, ako vliezť do jednej zo skríň na chodbe. Privreli sme za sebou dvierka a nevedeli sme utíšiť svoje detské hihi a haha. Ako sme sa v skrini mleli a vrteli, labilná skriňa z drevotriesky s DKP sa prevrátila aj s obsahom rovno na dvere... Ocitli sme sa v pasci. Zlaté tety upratovačky nás oslobodili so slovami: "Chúďatká dievčatká, to ich sem určite zavreli tí parchanti... Odvtedy sme ich strašiť prestali...
Niekedy rozmýšľam, po kom tá moja omladina je. Teraz je to jasné...


Bicykle, motorky a Eva

Posadiť Evu na čokoľvek, čo ide rýchlejšie ako ona, je dosť nebezpečné...
Hore v Rači bol novinový stánok a ja som tak cupkala mamke kúpiť Slovenku, základnú literatúru žien tých čias. Cestou dolu kopcom ma zastavila Medula. S ohníčkami v očiach otázka: "Nechceš sa zviesť?" Tušila som, že to nebude obyčajná jazda. Šuchla som sa za ňu na bicykel a ona sa spustila, vyložiac si nohy hore na riadidlá, vietor nám svišťal okolo uší, cesty našťastie boli v tých rokoch prázdne. Odbočku samozrejme prešvihla, tak bolo na čase jazdu ukončiť. namierila si to rovno do dreveného plotu, popred ktorým namáhavo kráčala ženička s kabelami. Tá v hrôze tašky pustila a my sme precitli obe zavesené na plote za ruky. Pozriem vedľa, Eva visí, pýtam sa: "Si celá?" "Asi.." "Tak sa pustime", navrhla som a obe sme zoskočili, neporušené a v celku. Len o bicykli sa to povedať nedalo... čo už..
K pätnástim narodeninám dostala motorku. A čo by to bolo za kamarátku, keby ma nepozvala na jazdu. Načesali sme si po dva obrovské copy, na sebe tričenká a kraťasky a hor sa na jazdu smrti. "Keď pôjdeme okolo kasární, ty mávaj!", prikázala mi tentokrát. Tak som pri Vajnorských kasárňach mávala. Pre istotu oboma rukami. Eva pridala na plynovom pedáli, skúter si švihol a ja som si švihla tiež. Na zem. Eva upaľovala ďalej a ja som zostala sedieť na boľavom zadku. Vojaci sa mohli aj urehotať k smrti. Odvtedy už nemávam vojakom...


16. 3. 2013

Pletky tetky Betky

Ludé moji, co vám budem ríkat. Tuším sa celý svjet naruby obracá.

Kedysik byua Rača rádná dzedzina, kerá sa menovaua Račištorf. Dzedzina to byau bohatá vinohradnícká. V každém dvory chovaly slépky, sviňe, chudobňejší kozu, bohatší kravy a kone. Jag dzeci zme sa hrávaly na ulici, kerá byua ešče bes asfautu. Na hrackej, kerá byua jedziná vyasfautovaná, sa tancovauo na svadbách, ket ju mjely doma pri cesty. Mjely zme tu ochotnícké divaduo, spjevokol známý šelybárzde. Račanský fotbal, pingpong a ciklysci preslávily Račišdorf aj ve svjece. Račanskú frankofku piua aj Mária Terézia. O autách nebuo moc chirovat. 

Ešče v šedesátych rokoch sa v Rači mjely stavijat len rodzinné domy. A potom sa šecko zmjeniuo a začaly sa stavijat paneláky. Urobiua sa kanalyzácija, vyasfautovaly sa cesty a ludé začínaly mjet aj vjec aut a tag sa naše dzeci prestaly hrávat na ulici. Prestaly sa chovat zvírence. Doscehovaly sa ludé s ceuého Slovenska aj odinakát. A my Račidorfčané zme ostaly v menšiny. Na sídliščá uš chodzily ludé len spávat, lebo ceuí deň robily v mjesce, tam chodzily aj do opchodú, do kina, do dzivadua.

A zacaly sa aj povodňe. Pretým byly fšady jarki, kerýma voda odtékaua. S výstavbu potoky zakopaly pod zem do kanálú a ket byua vjetší voda, tag sa kanále ucpaly a voda tékua širinú. Šag aj neská ket je vječí déšč, tag nám vytopí pivnic. A to šecko proto, že sa stavijá šeligde bes ohledu. Kedysik nám voda donésua dole úrodnú zem z vinohradú, s kerú zme si zlahčovaly našu zem v záhradkách a zahmencách. Neská voda donese len buato.

A ty autá. Šag aby sa čovjek báu prendzít pres ulic. A ňegde neni sú ani chodníky. A ňegde sa ani nedajú urobit, jaké sú tam úske cesty. Jag na cestyčky (Podbrezovská ulica) alebo na prešovni (Lisovňa). A to scú další a další veliké paneláky stavijat a další a další autá budú pribúdat.

Šag z našej pokojnej dzedziny sa pomálučky stává jedna velykánska nocleháreň. A potrebuje tolko ludzí bývat, kolko sa sce v Rači panelákú postavit? Šag jag já vím, tag ešče neni sú prodané šecky byty, keré uš sú postavené. A kedby sa aj prodaly, unese Rača tolko áut? Šag uš fčil sú na hrackej zácpy preveliké.

Tag nevím, nescely by zme bývat na takém mísce, gde by zme sa cícily dobre a doma? Gde byzme nélen prespávaly, ale gde by zme poznaly svojich súsedú, gde by zme sa staraly aj o náš společný majetek, gde by zme poznaly svojeho richtára a šeckých posuancú, kerý by robily pro ludzí a né pro tých, kerí scú len friško nastavijat škatule, aby mjely friško ešče vjec?

Já vím, že sa to zastavit nedá, ale stavijajme s rozumem, nech sa nám tu dobre žije.

Vaša tetka Betka z dolního konca

15. 3. 2013

STOP paralelnej letovej dráhe letiska M. R. Štefánika

Chcete v budúcnosti zo vzdušného priestoru nad Račou, Krasňanmi, Rendezom a  Vajnormi počúvať mnohonásobne vyšší hluk z leteckej dopravy než dnes?

Ak nie, podajte, prosím, na Bratislavský samosprávny kraj pripomienku k návrhu nového územného plánu BSK, ktorý bude zastupiteľstvo BSK schvaľovať v júni 2013.

O čo sa vlastne jedná?
V skratke ide o toto:


Podrobnosti a odôvodnenie nájdete v hromadnej pripomienke.

Ako postupovať:

2.       Pridajte do podpisového hárka svoj podpis a získajte podpisy priateľov a známych.
3.       Hárky odovzdajte na adresách uvedených pod podpisovým hárkom.

Ďakujeme!





Súvisiace články:


14. 3. 2013

8-poschodový dom na Hagarovej

Na HAGAROVEJ ULICI, ktorú tvorí radová zástavba rovnakých šesťposchodových murovaných domov, postavených v roku 1961, a tvoria symetrickú, ucelenú, elegantnú a jedinečnú architektúru Krasňan, sa rozhodla jedna investičná spoločnosť zničiť naše unikátne spoločenstvo, vyrúbať stromy, zlikvidovať park a zničiť nám kvalitu života a zdravia.

13. 3. 2013

Verejné prerokovanie ÚPN R BSK

Dnes 13. marca 2013 o 17:00 hod. bude v rokovacej sále Úradu Bratislavského samosprávneho kraja, Sabinovská ul. 16, Bratislava, verejné prerokovanie Územného plánu regiónu BSK (ÚPN R BSK).

12. 3. 2013

Priority MČ Rača v ÚPN R BSK

Pripomínam, že zajtra 13. marca 2013 o 17:00 hod. bude v rokovacej sále Úradu BSK, Sabinovská ul. 16, Bratislava, verejné prerokovanie Územného plánu regiónu - Bratislavský samosprávny kraj (ÚPN R BSK).


Odporúčam prečítať si a pripomienkovať hlavne záväznú časť ÚPN R BSK, ktorá do života našej mestskej časti zasiahne v horizonte najbližšieho desaťročia najvýraznejšie.

Pre Raču, Rendez a Krasňany je strategický dôležité, aby ÚPN R BSK:

1.       nestanovil záväznú povinnosť vybudovať paralelnú letovú dráhu v smere Rača a Vajnory
2.       podporil predĺženie Galvaniho do oblasti Pekná cesta a prepojenie s Lamačom
3.       podporil preložku cesty II/502 s napojením na predĺženie Galvaniho v oblasti Pekná cesta
4.       podporil vybudovanie zberača H pre odvádzanie splaškových vôd z východnej časti mesta
5.       nastavil vysoký stupeň ochrany vinohradníctva a kvality bývania pred developermi


Verím, že na prerokovaní nebudú chýbať naši dvaja župní poslanci Anna Zemanová a Ján Zvonár, starosta a mestský poslanec Peter Pilinský, vedúca odd. výstavby a územného rozvoja Iveta Virsíková, poslanci MZ, a že na prerokovaní zaznie aj hlas občanov, ktorým nie je ľahostajné, čo sa v najbližších rokoch udeje s kvalitou života v priestore, v ktorom žijeme.

Dovidenia zajtra!






10. 3. 2013

Pripomienky k dopravnej štúdii Rendez

Miestny úrad v Rači

Ing. arch. Iveta Virsíková
Oddelenie územného plánovania
a stavebného poriadku

Kubačova ul.
Bratislava
831 06

Bratislava,   4. 3. 2013

VEC: Pripomienkové konanie k štúdii „Dopravno-kapacitné posúdenie vplyvov Obytná zóna Rača – Rendez 2013“ – zodpovedný projektant Ing. Tokár a kolektív.

Štúdia „Dopravno-kapacitné posúdenie vplyvov Obytná zóna Rača – Rendez 2013“ je len v polohe teoretických konštatovaní za ideálnych dopravných cestných priepustných podmienok, ale reálne nezohľadňuje súčasnú dopravnú situáciu roku 2013.

1) Rendez disponuje jedinou cestnou komunikáciou II. triedy so šírkou cesty v priemere 6,60 – 6,80 m vybudovanou ešte z parametrov bývalej poľnej cesty, kde pri čelnom strete kamiónov alebo veľkých nákladných vozidiel a tiež aj autobusov MHD vzniká dopravná situácia, kedy obe vozidlá idúce oproti sebe vzdialenostne 30-50 cm sa dokážu navzájom vyhnúť len pri úplne nízkej cestnej rýchlosti, niekedy dokonca musí jedno vozidlo zastaviť.

2) Jediná cestná hlavná komunikácia II. triedy, ktorá sa tiahne v pásme železničného priecestia Rača – Rendez – Šajby – Dopravná ulica – Vajnory viadukt má najproblémovejšie dopravné miesta na Dopravnej ulici od bytoviek č. 7-49, 2-20 až po ulicu Paseky, kde keď vznikne dopravná nehoda, je dopravná priepustnosť úplne zablokovaná, lebo neexistuje žiadna iná náhradná komunikácia, kde by sa mohli dopravne vyhnúť následkom dopravnej nehody (množstvo dokázateľných dopravných nehôd, ktoré tu vznikli + padnutie stromov po víchrici 2006-2007, kedy sfunkčnenie priechodnosti automobilovej dopravy a MHD nastalo až po 7 hodinách).

3) Štúdia absolútne neregistruje a nerešpektuje reálnu skutočnosť, že Rendez (Východné) MČ Rača disponuje aj veľkým areálom SKLADOV na Šajbách + Račianske družstvo, kde sa za 24 hodín denne vykladá a nakladá rôzny prepravovaný tovar, navyše osobné autá si skracujú cez celý Rendez svoj dopravný čas buď smerom Rača – Rendez – Vajnorský viadukt – centrum mesta alebo z mesta a vidieka  smerom do Rače. Frekvencia tejto automobilovej dopravy už nie je len v dopravných špičkách ráno a popoludní, ale časovo sa rozložila od skorého rána až do cca 21. hodiny večer.
4) Štúdia nezohľadňuje najzákladnejšiu reálnu skutočnosť škodlivých dopadov na kvalitu životného prostredia v podobe veľkej koncentrácie výfukových plynov, exhalátov, prašnosti, hluku, otrasov budov, atď., ktoré závažne ohrozujú zdravie a životy obyvateľov Rendezu + dopravná bezpečnosť chodcov.

5) Pre začatie výstavby 69 - 73 rodinných domov v projekte PASEKY – RENDEZ je bezpodmienečné prvotné vybudovanie nového cestného dopravného ťahu – ťahov, smerom rôznych variantov RENDEZ – CENTRUM MESTA a späť. Súčasný stav hlavnej cestnej komunikácie II. triedy s priemernou šírkou cesty cez celé dopravné pásmo Rendezu je už dnes na hrane kolapsovej únosnosti a každá ďalšia výstavba domov (72 rodinných)  by logicky priniesla nárast počtu áut + obyvateľov, ktorú by súčasný stav dopravnej priepustnosti hlavnej cesty II. triedy už nezvládol. Statická doprava v súčasnej dobe je už za hranicou únosnosti na celom Rendezi na úkor ničenia nedostatkových zelených plôch.


S úctou za Občianske združenie RENDEZ

SEKERKA Cyril – predseda
HALADÍK Miroslav - podpredseda

8. 3. 2013

Pripomienky k Urbanistickej štúdii Rendez

Miestny úrad v Rači

Ing. arch. Iveta Virsíková
Oddelenie územného plánovania
a stavebného poriadku

Kubačova ul.
Bratislava
831 06

Bratislava, 4.3.2013

VEC: Pripomienkové konanie k návrhu „Urbanistickej štúdie Rendez“
1) Zásadný NESÚHLAS na plánovanie výstavby obytných domov – domu na pozemku parcely registra „C“ čísla 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez (Východné) ako dlhoročne zastabilizovaného obytného územia – STARÝ RENDEZ
2) Zásadná PODMIENKA začatia výstavby na PASEKÁCH cca 69 - 73 rodinných domov je bezpodmienečne PRVOTNÉ vybudovanie NOVÉHO CESTNÉHO DOPRAVNÉHO ŤAHU – ŤAHOV smerom Rendez – centrum mesta a späť.

Občianske združenie RENDEZ (právne registrované 23.6.2011) v pripomienkovom konaní k „Urbanistickej štúdii RENDEZ“
K BODU 1)
Zásadne NESÚHLASÍ s návrhom plánovanej výstavby obytných domov – domu na pozemku parcely registra „C“ čísla 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez (Východné) z dôvodov ako dlhoročne už zastabilizovaného obytného územia t. j. STARÉHO RENDEZU Dopravná ulica č. 7-49, 2-20, kde sa na tomto pozemku v súčasnosti nachádza STROMOVÝ FOND – 54 stromov a krovín v celkovej spoločenskej hodnote 33 338 Eur podľa tabuľky A (názov drevín, obvod kmeňa, spoločenská hodnota + príslušné indexy), ktoré vytvárajú dôležité ŽIVOTNÉ PODMIENKY pre celkovú OCHRANU KVALITY ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA (čistota vzduchu) + možnosti prepotrebnej nedostatkovej zelene, oddychovej zóny jej obyvateľov.
A) MÚ Rača – oddelenie územného plánovania a stavebného poriadku už v roku 2008 na žiadosť vtedajšej firmy „KORUNY Reality a.s. Hatalova 12/A, Bratislava“ pre ich investičný zámer výstavby viacpodlažnej budovy na uvedenom pozemku parcely registra „C“ 4784/145 + 4784/215 k.ú. Bratislava-Rača, lokalita Rendez (Východné) dalo vyjadrenie pod vedením vtedy poverenej architektky Ing. Virsíkovej – SÚČASŤ ÚZEMIA JE DEFINOVANÉ AKO „STABILIZOVANÉ OBYTNÉ ÚZEMIE“, kde je dôležitá predovšetkým KVALITA PROSTREDIA – PREVÁDZKOVÁ KVALITA pred nielen KVALITOU ZÁSTAVBY. Stabilizácia novej zástavby v už dlhoročne zastabilizovanom území vonkajšieho miesta musí BYŤ predmetom riešenia územnoplánovacích dokumentáciách zóny II. Z uvedeného vyplýva, že sa jedná už o DLHOROČNE ZASTABILIZOVANÚ ZÓNU t. j. Dopravná ulica č. 7-49, Dopravná ulica č. 2-20.
B) Zásadný nesúhlas obytnej zóny Dopravná ul. č. 7-49, 2-20 na Rendezi (Východnom) MČ Rača s odporúčanou výstavbou OBYTNÝCH DOMOV podľa návrhu Urbanistickej štúdie na pozemkoch parcely č. 4784/145 k.u., kde sa v súčasnosti nachádza 54 stromov + krovín a ktorý plní týmto funkciu nielen čistenia vzduchu od exhalátov, ale je aj dôležitou dlhoročnou zelenou ODDYCHOVOU ZÓNOU pre tam žijúcich obyvateľov. Výstavba OBYTNÝCH DOMOV (DOMU) absolútne nerešpektuje skutočnosť, že hlavná cesta sa nevýhodne polohovo nachádza len cca 9-10 m od obytných domov Dopravná 7-49, 2-20 a ktorá v súčasnosti je neúnosne maximálne preťažená veľkou frekvenciou áut, ktoré produkujú veľké koncentrácie škodlivých látok pre zdravie človeka v podobe prachu, exhalátov, plynov, hluku. Navyše 20-30 metrov od obytných bytoviek je prevádzka nákladnej železničnej dopravy, ktorá nárazovo rovnako produkuje škodlivé látky zo svojej činnosti. Viac ako neúnosným problémom je v súčasnosti aj možnosť parkovania (statická doprava), kde mnohé rodiny majú bežne 2 autá a v čase ranných a večerných hodín už mnohé osobné autá nemajú kde parkovať a ničia aj tie malé kúsky zelene pred bytovkami. V čase rannej a popoludňajšej špičky v cestnej doprave je hlavná cesta – Dopravná ulica nielen neúmerne dopravne preťažená, ale pri čoraz častejších malých dopravných nehodách v tomto úseku pri šírke cesty 6,60 – 6,80 metrov (Dopravná ulica) je priepustnosť cestnej dopravy úplne paralizovaná, lebo Rendez (Východné) disponuje len touto jednou funkčnou cestou. Pri možnom náraste obyvateľov už teraz nie je kde parkovať, vznikajú dopravné kolízne situácie, počet obyvateľov v obytnej zóne Dopravná ul. č. 7-49, 2-20 je neúmerný voči voľným zeleným plochám, ktorých je tu akútny NEDOSTATOK. Kvalita života ľudí na Rendezi je už v súčasnosti, čo sa týka dopravy MHD smerom do mesta a z mesta za prácou maximálne nevyhovujúca, nedisponuje priamym autobusovým spojom do centra mesta, nízky počet služieb, obchodu, absencia Základnej školy, deti cestujú denne do Rače, Krasnian do školy, nemáme tu detského lekára, rodičia za všetkými lekárskymi službami musia cestovať MHD. Súčasný stav je neúnosný, pohybujúci sa na HRANE ÚNOSNOSTI, pri náraste obyvateľov by sa ZÁVAŽNE ZNEHODNOTILA KVALITA ŽIVOTA VO VŠETKÝCH UVEDENÝCH PROBLEMATICKÝCH UKAZOVATEĽOCH.
C) Výstavba je maximálne nevhodne situovaná v už dlhodobo zastabilizovanom obytnom území Starého Rendezu čo rešpektovali aj ŽSR, ktoré zablokovali svoj pôvodný stavebný zámer aby tu postavili bytovky pre svojich zamestnancov z dôvodov, že každé obytné územie aj táto uvedená Dopravná 7-49, 2-20 je počtom obyvateľov už za hranicou únosnosti t.j. zastavaná obytná plocha voči zeleným plochám, možnostiam parkovania, priepustnosti dopravy, možnosti zelených oddychových zón, preťaženosť hlavnej cesty Dopravná ulica najmä v čase ranných a popoludňajších špičiek.
D) Spodné vody na Rendezi (Východnom) sú pravidelne veľmi vysoké, preto ŽSR má v činnosti 24 hodín veľké vodné čerpadlo, lebo spodné vody pri náhodnom výpadku tohto vodného čerpadla okamžite zaplavujú pivnice obytných bytoviek Dopravná 7-49, 2-20, Dom služieb a pod. Táto závažná skutočnosť, večne prítomnej vysokej hladiny spodnej vody by pri akejkoľvek stavebnej činnosti ešte viac zhoršila situáciu práve tu existujúcich obytných domov ešte vyššou jej hladinou vody.
E) Rendez je dôležitá súčasť Železničnej histórie nákladnej dopravy, kde práve areál Starého rušňového Depa bol v roku 2010 zaregistrovaný do PAMIATKOVEJ ZÓNY a každoročne sa tu koná (už 13. ročník) „Celoslovenský historický zraz železničných vozidiel“ a postupným budovaním sa tu plánuje úplné dobudovanie Slovenského národného železničného parku. V areáli Starého rušňového Depa je množstvo zrekonštruovaných pôvodných historických budov postavených v typickom Rakúsko Uhorskom stavebnom železničnom štýle. A práve Starý Rendez, jeho obytná časť na Dopravnej ulici č. 1-49 , 2 staré budovy Personálnych Kasární je zároveň jedinečným dokumentom zachovania pôvodného architektonického charakteru tej ktorej stavebnej etapy od konca 19. storočia – roku 1920 polovice 40-tych rokov 20. storočia, respektíve druhej polovice 20. storočia. Súbor obytných domov č. 7-49 tvorí napriek časovému rozpätiu výstavby viac ako 100 rokov jednotného urbanistického celku. Sú pozoruhodným, nesmierne vzácnym historickým svedectvom architektúry železničiarskych bytových domov nielen na Slovensku, ale aj v celej strednej Európe. Akákoľvek nová výstavby v línii týchto železničiarskych domov, bytoviek by ZNEHODNOTILA toto vzácne svedectvo Železničiarskej historickej architektúry.
F) Zámerom Urbanistickej štúdie a následnej VÝSTAVBY OBYTNÝCH DOMOV, DOMU stavebným investorom sa NEREŠPEKTUJE najdôležitejšia hodnota každej občianskej spoločnosti a tou je „KVALITA ŽIVOTA JEJ OBYVATEĽOV“, kde stavebná spoločnosť chce len čo najviac zhodnotiť svoj komerčný stavebný zisk, napriek uvedeným dokázateľným argumentom, ktoré jasne svedčia o tom, ako by sa značne znehodnotili životné podmienky – prostredie pre tam žijúce deti, rodiny, starých ľudí. Ústavné právo na slobodné podnikanie NEMOŽE BYŤ spoločensky dôležitejšie ako právo skupiny ľudí na svoju kvalitu života.

K BODU 2)
Zásadnou PODMIENKOU ZAČATIA VÝSTAVBY PROJEKTU PASEKY – cca 69 - 73 rodinných domov je PRVOTNÉ VYBUDOVANIE NOVÉHO CESTNÉHO ŤAHU – ŤAHOV smerom varianty Rendez – centrum mesta a späť.
Súčasný stav hlavnej cesty II. triedy cez Rendez, kde je priemerná šírka cesty 6,6 – 6,8 metra a pri maximálnom súčasnom dopravnom preťažení autami do Rače – Vajnor, železničný viadukt do mesta, je už často nepriepustná a pri dopravnej nehode prichádza k úplným dopravným kolapsom. Pri náraste počtu obyvateľov, ale logicky ja ich osobných áut, čo by súčasný stav cesty II. triedy už dopravne , priepustne nezvládol.

Občianske združenie RENDEZ je presvedčené, že pán starosta MČ Rača Mgr. Pilinský DODRŽÍ SVOJ dôležitý VOLEBNÝ SĽUB: „Ochránime životné prostredie, zeleň pred bezohľadnými stavebnými developermi, pred ich bezohľadnými zástavbami (výstavbami) v už zastabilizovanom území. Budeme bojovať proti nezmyselným projektom zahusťovania výstavbou polyfunkčných objektov v už existujúcich zabývaných lokalitách. Pri plánovaní a povoľovaní novej výstavby budeme klásť najvyšší dôraz na „Ochranu existujúcej zelene“ v urbanistickým lokalitách. Budeme podporovať len také projekty, ktoré zachovajú TO ČO ROBÍ LOKALITU LOKALITOU a zároveň neznižuje „Kvalitu bývania“ súčasných obyvateľov.“
Tieto myšlienky súčasného starostu MČ Rača Mgr. Pilinského plne, všetci obyvatelia Rendezu maximálne podporujeme a preto v tomto duchu ochrany KVALITY ŽIVOTA, BÝVANIA, ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA zásadne nesúhlasíme s akoukoľvek výstavbou obytných domov, budov na pozemku parcely registra „C“ číslo 4784/45 k.ú. Bratislava Rača, lokalita Východné (Rendez) MČ Rača, kde sa na nich navyše nachádza dlhoročný stromový fond 54 stromov, krovín, ktorá je súčasťou zelenej oddychovej zóny. Uvedené argumenty, fakty boli aj potvrdené vôľou občanov formou PETÍCIE 255 podpisov v roku 2010, kde Petícia bola zaslaná kontrolórovi MČ Rača cez podateľňu a následne prerokovaná aj na MZ Rača.

S úctou za Občianske združenie RENDEZ

SEKERKA Cyril – predseda
HALADÍK Miroslav - podpredseda

1. 3. 2013

Anna Zemanová: Prerokovanie Návrhu územného plánu regiónu - BSK

Bratislavský samosprávny kraj ako orgán územného plánovania podľa § 16 zákona Č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších predpisov (stavebný zákon) v súlade s ustanoveniami § 18 stavebného zákona obstaráva Územný plán regiónu - Bratislavský samosprávny kraj (ÚPN R BSK). V súlade s ustanoveniami § 22 stavebného zákona uskutočňuje v termíne